‘Miljarden staatssteun? Nee, laat KLM gewoon failliet gaan!’

Auteur Frits Bosch voelt helemaal niets voor de miljarden staatssteun die KLM nu krijgt om overeind gehouden te worden. Het is een bedrijf zonder toekomstperspectief, aldus de econoom: “KLM bestaat 100 jaar. Een mooi moment om te zeggen, het is bliksems mooi geweest, maar nu stoppen we ermee.”

Het kabinet wil €2 tot 4 miljard euro aan leningen en bankgaranties verstrekken aan KLM. Minister Wopke Hoekstra van Financiën verwacht dat hij de kapitaalinjectie van de volgens hem voor de Nederlandse samenleving ‘vitale’ vliegtuigmaatschappij via aandeleninkoop kan verrichten. Zijn Franse ambtsgenoor Bruno Le Maire doet 7 miljard ondersteuning. Frankrijk en Nederland geven alleen steun voor de eigen onderdelen van de gezamenlijke onderneming. Hoekstra: “het gaat om Nederlands belastinggeld en we vinden het verstandig dat dat in Nederland bij de Nederlandse entiteit terecht komt. Wij doen alles om KLM te steunen.” Dit doet denken aan Mario Draghi om de euro te steunen: “whatever it takes”. “Whatever it takes” betekent dat je de ratio afschaft en verdergaat op basis van emotie. Dat is bij zakelijke beslissingen altijd af te raden.

Hoekstra wil zicht hebben op “toekomstperspectief bij Air France-KLM met een herstructureringsplan vanwege de hoge kosten. Ik sluit niet uit dat de nu bekendgemaakte miljarden later aangevuld moeten worden.” Als hij dat zegt ga er dan maar wel van uit. Conclusie: dit is een bodemloze put. €2 tot 4 miljard gaande wellicht naar €7 miljard. Dit grenst aan idiotie omdat we in complete onzekerheid verkeren of we er wel iets voor terugkrijgen. Het is dus geen zakelijk verstandige investering. Niet doen dus! Het is buitengewoon zuur voor alle Nederlanders die bij KLM werken, maar het is echt beter dat we hier een punt aan breien en ons deel overdragen, verkopen aan de Fransen. Kexit.

Nog niet zo lang geleden kocht Hoekstra een aandelenpakket via de beurs op een manier waar de Fransen niet bij stonden te juichen. Ze vonden het een soort overval en het had ook wel iets gluiperigs, iets wat je niet doet als je heel goed bent met elkaar. Hij informeerde de Tweede Kamer pas nadat de aankoop gepleegd is. Zo kwam eind februari het nieuws naar buiten dat de Nederlandse staat 14 procent van de aandelen van Air France-KLM had gekocht, voor een bedrag van 744 miljoen euro.Daarmee werd het Nederlandse aandeel in het bedrijf net zo groot als dat van de Franse staat. Het kabinet rechtvaardigde de aankoop omdat op deze manier “het publieke belang van KLM en Schiphol gewaarborgd kan worden”. Je moet Wopke niet als beleggingsadviseur nemen, want al voor de corona bleek dit een waanzinnig slechte belegging te zijn. De bodem is helaas onder deze belegging uitgevallen, beste belastingbetaler. Is Hoekstra wel een goed rentmeester voor ons belastinggeld? Ik zet er een vraagteken achter, zoals u ziet.

Er is constant getouwtrek over beleid en over karakters die niet bij elkaar passen, zowel de CEO’s de heren Ben Smith als Pieter Elbers. En dan is er die recente walgelijke salariskwestie van de heren Elbers en Smith! Ze zijn niet van deze wereld en de Raad van Commissarissen evenmin. Wat moet je met twee malloten aan de knuppel van het vliegtuig? Er is constant heibel. En wat hebben wij Nederlanders nog in de melk te brokkelen in deze club? Welk ‘vitaal belang’ heeft KLM voor Nederland? Ik ken al heel lang geen Nederlander meer die met KLM vliegt. Er zijn zoveel andere luchtvervuilers die een betere maaltijd serveren. We hebben er geen goed gevoel meer bij. Air France-KLM zegt ons heel weinig meer. Welke symbool werking heeft Air France-KLM nog voor ons? Nihil naar mijn smaak. Integendeel er zijn te veel zaken die ons met weerzin vervullen. En dan voor deze miljarden die nu zomaar over tafel vliegen.

Welk toekomstperspectief heeft Air France-KLM? Abominabel! Deze combinatie kon voor de coronacrisis al niet zonder staatssteun en nu al helemaal niet. De luchtvaartsector gaat het buitengewoon moeilijk krijgen. Ik verwacht dat van al die vliegtuigen die nu op de startbaan stilstaan er vele werkloos blijven. Een anderhalve meter in een vliegtuig is niet c.q. zeer moeilijk te doen. Mensen zullen minder vliegen, angstiger voor virussen, milieubewuster, internet etcetera.

Dan de kosten die hiermee gemoeid zijn: €2 tot 4 miljard, maar natuurlijk nog veel meer. Het zou de Nederlandse belastingbetaler zomaar 7 miljard euro kunnen kosten voor een club waar we amper nog gevoel bij hebben en waar we weinig meer over te zeggen hebben. Wil de Nederlandse belastingbetaler dat eigenlijk wel?! Voor Nederlandse pensionado’s die ik goed ken, weet ik het antwoord al. Neen! Whatever it takes? Neen!

KLM bestaat 100 jaar. Een mooi moment om te zeggen, het is bliksems mooi geweest, maar nu stoppen we ermee.

Frits Bosch, auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

44 reacties

  1. Antiglobalist

    Loskoppelen van AF en volledig nationaliseren. De nationale trots niet failliet laten gaan.

    1. Lugor

      Nationaliseren, een geldverslindende linkse hobby.

    2. Rammstein

      ‘Nationale trots’ is een verkeerd sentiment, zakelijk gezien. Zelf voel ik niets bij de KLM: just another airline.

      1. Alfred Bentinck

        Je woont toch ook al jaren in Duitsland, R*mmstein? Ik kan dan wel begrijpen dat je weinig gevoelens meer bij Nederland hebt. Je schrijft ook alleen maar negatief over Nederland.
        Dus ‘nationale trots’ lijkt me niets voor jou, laat dat maar aan echte Nederlanders over.

        1. Sleipnir

          En jij vind jezelf zeker een ‘echte Nederlander’ met je fascinatie voor die fascisten in Brussel en je voorkeur voor een federale EU? Mafkees!

          1. Alfred Bentinck

            Ja, ik beschouw mezelf als een trotse Nederlander zoals Friezen zichzelf trots als Fries beschouwen: een mooie provincie in een mooi land.

      2. Beukman

        Inderdaad. Vliegen is vergelijkbaar met water en stroom afnemen; het maakt niet echt uit bij welke maatschappij je dat doet, dus neem je de goedkoopste, waarbij je eventueel de belabberdheid van de service nog laat meewegen.

        Misschien tijd voor een EAL, een European Air Lines?

        1. Alfred Bentinck

          Voor de individuele consument zal dat meestal gelden maar de KLM is wel degelijk een belangrijk nationaal symbool met een groot economische belang. De Overheid handelt niet irrationeel door deze vliegtuigmaatschappij overeind te willen houden.

          1. Beukman

            Ik ben er niettemin erg voor om zo langzamerhand eens nationale symbolen in te ruilen voor Europese.

        2. Antiglobalist

          Weg met die ‘weg met ons’ mentaliteit van links. Links brengt alleen ellende. Zie bv. China, Noord-Korea en Zuid-Europa.

      3. Politiek Profeet

        Klopt Ramm, er is in dit land niets meer over om trots op te zijn.
        Alles is naar de klote geholpen door pinokkio en zijn roverskliek.
        Het wachten is op de bekende druppel.
        Mijn niesselke heeft de bessem al geslepen…

    3. Waldorf_en_Statler

      Ons Koningshuis, dat is onze nationale trots, die mag NOOIT failliet gaan.

      1. OrangeBlancBleu

        Ons Koningshuis onze nationale trots?! Alsjeblieft zegt, het is niet eens een echte Monarchie maar een gecreëerde, het is niet eens familie van Oranje! Die hele poppenkast mag je opdoeken en ons landje weer mooi terugvormen tot de Republiek der Nederlanden. Zijn we weer wat we altijd behoorde te zijn en houden we weer een paar miljard in ons zak om die hele familie, paleizen en gebouwen te onderhouden. Nee de Monarchie kan me echt gestolen worden maar dat ter zijde.

        1. Antiglobalist

          Eigenlijk zijn we twee keer in de fout gegaan om na bezetting weer Oranjes op de troon te zetten in plaats van de monarchie te vervangen door een gekozen MP.

        2. Rammstein

          Zo is dat OrangeBlancBleu. Nederland werd in 1588 een zelfstandige en zeer succesvolle republiek. Dat we nu een koningshuis hebben is eigenlijk een schande t.o.v. die trotse, zelfstandige periode.

        3. Peetjoh

          Inderdaad weg met Pruis dat die zonnekoning hm hier plaatste maakt hm geen koning.

        4. Shadow1100

          Door in 1940 het land te ontvluchten met vele miljoenen aan goud, heeft “de familie” afstand gedaan van de troon.
          Colijn : “We zullen nu maar niet gewagen van de ongrondwettige daad om de zetel van de Regering buiten het Rijk te vestigen.”
          Nooit meer iet van gehoord. Ze zitten er nog steeds….

      2. Rammstein

        W&S, het lijkt me ook niet makkelijk voor het koningshuis om failliet te gaan met een paar miljard op de bank en geinvesteerd. Dan moet je wel heel erg hard je best doen.

      3. Peetjoh

        Je bedoelt de Duitse trots. Nederland is altijd een republiek geweest totdat die mof het overnam.

    4. Peetjoh

      Nationale trots? Nou dankzij die trots hebben we 5 miljoen buitenlanders. Mijn trots is het niet.

  2. Bullshit16

    Ja dit is Nederland onze overheid is er alleen maar voor de grote bedrijven mkb en zzp’ers kunnen stikken bedrijven zo als klm betalen weinig of geen belasting mkb of zzp’ers die kunnen wel belasting betalen het probleem hier en dit verrot land je kan geen buffer opbouwen wand heb je een goede jaar dan moet je of investeren wat eigenlijk nog niet hoeft of je mag het aan de belasting maffia geven maar een buffer opbouwen voor een jaar later nee dat is er niet bij daarom zitten er nu heel veel bedrijven en de shit om dat je geen buffer kan opbouwen
    Stem fvd of PVV uit de eu

  3. Bolland

    Er wordt op grote schaal gespeculeerd nu oa in KLM, deze speculanten zijn geen bijstandtrekkers,kwetsbare oudjes of slecht beschermd zorgpersoneel, maar de persoonlijke vriendjes van onze heren politici.

    Dus die worden beschermd koste wat het kost..

    Uiteindelijk willen de heren politici wel cashen na hun politieke loopbaan

    1. Bullshit16

      Daarom onze politici hebben gewoone burgers niks en de reken
      Fvd en pvv die vechten nog wel voor de gewone man als die landverraders toen naar fvd hadden geluisterd waren we er nu af geweest en zo zie je maar dit komt onze landverraders kabinet heeeeeerel goed uit
      Stem fvd of PVV uit de eu

      1. Alfred Bentinck

        Zucht!

      2. Ab Infinitum

        FvD heeft niets met de gewone man, die is niet goed geschoold en hoog opgeleid in de ogen van Thierry. Die heeft zijn Corpsmaatjes.

        1. Alfred Bentinck

          Tokkies vallen op bekakte figuren, Ab, de elitaire dandy Fortuyn was ook enorm populair onder het grauw.

  4. Piet51

    Natuurlijk moet je van tijd tot tijd afvragen of je je geld nog in dezelfde bedrijven stopt als de afgelopen jaren. Dan moet men wel bedenken, dat Schiphol nauwelijks kan blijven bestaan zonder KLM (toevallig vanochtend in de media). Het aandeel passagiers van aan KLM-gerelateerde vluchten is 80%, alleen KLM is al 56%. Het vliegveld van Brussel is wat dat betreft een interessant voorbeeld nadat Sabena failliet ging; het is niet echt meer wat geworden. Misschien is dat op zich nog niet eens zo erg, maar wat betekent dat voor de marktsectoren die er gebruik van maken? Denk aan de bloemensector en het toerisme. En al die bedrijven die nu juist vanwege de positie van Schiphol zich hier hebben gevestigd? Schiphol creëert 114.000 directe en indirecte banen en KLM doet dat voor 300.000 banen. Kortom, afschaffen van KLM kan, maar het kost vee en dat heb je niet zomaar weer terug.

    1. Bullshit16

      Piet51
      Dan laat die directeur dan maar eerst ook maar de helft van zijn salaris inleveren en plaats dat die grootverdieners nog een bonus er boven op krijgt maar daar hoor je die landverraders niet over

      1. Piet51

        @Bullshit16
        Je bedoelt waarschijnlijk de directeur van de KLM, Elbers. Het is goed, dat die bonus is tegengehouden. Niet om het bedrag, want dat zit in de afronding van de KLM-omzet, maar om de uitstraling. Maar we moeten daarbij wel bedenken, dat dit alleen voor de Bühne is, want hij zou die bonus met de extreem hoge aanstaande verliezen nooit gekregen hebben. Kortom het is een financieel leeg gebaar.

    2. CLoVis

      @Pietje
      Je had beter het artikel uit ‘het riool’ kunnen kopiëren en plakken;
      dan was je niet met jouw domme cijfers gekomen.

      1. Piet51

        @CLoVis
        Jij hebt dan vast betere geverifieerde cijfers. Ik verzin cijfers nooit zelf, zoals hier vaak wel gebeurt, als het om niet door mij verricht onderzoek gaat. Deze cijfers haal ik uit Trouw (je weet wel, van de Panama Papers en de Paradise Papers) van vanochtend. Ze staan in een artikel van Dirk Waterval op trouw.nl/economie/gaat-klm-failliet-dan-schiphol-praktisch-ook~b2c85d9e/
        Ik hoop wel, dat je dit artikel inhoudelijk becommentarieert, zoals andere cijfers of zoiets, en niet volstaat met te stellen dat Trouw een onbetrouwbare extreem-linkse krant is.

        1. CLoVis

          Die Dick Waterval blijkt al net zo slecht met cijfers te zijn als jij:

          hier het artikel van 18 maart (dus al meer dan een maand geleden) van “het Parool”
          h**ps://www.parool.nl/nederland/klm-moet-koste-wat-kost-in-de-lucht-blijven~b5d56bf9/

          Blijft nog het feit dat het taalgebruik van jou eromheen
          toch op zijn minst een ‘parafrase’ (daar is ‘ie weer) lijkt te zijn van het Parool artikel.

        2. Piet51

          @CLoVis
          Parool en Trouw geven, op wat afrondingsverschillen na, dezelfde cijfers. Als ze andere cijfers geven hebben die betrekking op verschillende grootheden, zoals bijvoorbeeld de KLM-arbeidsplaatsen en de van KLM afhankelijke werkgelegenheid.
          Ik heb het Parool-artikel niet geparafraseerd, want dat lees ik nu pas en Trouw vanochtend al. Ik ben namelijk een trouwe Trouw-lezer. En Trouw parafraseert ook niet, zeggen ze tenminste, want die citeren uit een ING-rapport van Rico Luman, terwijl Parool uit een rapport van Decisio citeert.

          1. CLoVis

            De KLM zelf geeft ruim 28.000 mensen werk;
            als alle bijbehorende banen worden meegerekend worden dat 287.000 arbeidsplaatsen. Dus zeker niet bijna een half miljoen.

            Maar dan de hypocrisie hiervan:
            Sufkut Van Nieuwenhuizen wil de veehouderij in Nederland decimeren;
            uitkopen noemt ze dat.

            Wordt er dan ook gekeken naar de gevolgen voor
            – de totale zuivelindustrie
            – de producenten van veevoer
            – de belangen van de transportbedrijven
              van het vervoerswezen (niet alleen veevoer, maar ook hooi en stro)
            – slachthuizen en slagers?

            Laten ze dat eens optellen;
            dan ga je pas echt schrikken.

          2. Piet51

            @CLoVis
            Is dit jouw manier van serieus van gedachten wisselen? Door mij woorden toe te schrijven die ik nooit geschreven heb? Ik had het niet over een half miljoen arbeidsplaatsen die afhankelijk zijn van de KLM. Ik noemde 300.000 en had het over afrondingsverschillen. Jij noemt 284.000; zie daar die afronding.
            Over je draai naar de veehouderij zeg ik niets. Ik legde dat verband niet en Van Nieuwenhuizen gaat daar ook niet over. Dus ik begrijp je punt niet.

        3. Rammstein

          Piet51, jij zegt dat KLM 300.000 genereert, CloVis schrijft dat KLM 28.000 mensen werk verschaft. Hoe zit dat?

    3. Alfred Bentinck

      Correct, Piet51, het economische belang van KLM is veel groter dan alleen nationaal symbool zijn. Het Kabinet is niet gek.

      1. Maks

        Alfred Fallus Anus Bentinck?

  5. OrangeBlancBleu

    Ook voor mij is KL allang niet meer wat het ooit was. Een verkapte, Franse, low cost carrier waarbij alles los geboekt moet worden om zogenaamd goedkopere tickets te kunnen aanbieden. Nu vlieg ik al een jaar of 30 over deze aardbol en sinds KLM de low cost formule heeft geïntroduceerd is de ticketprijs op de, voor mij, bekende bestemmingen met geen Euro gezakt. Sterker nog, het basisticket is nu de prijs van de voorheen all-in prijs geworden en alle extra’s komen daar nog eens bovenop. Vanaf dat moment hebben wij KLM en zijn frequent flyer miles al vaarwel gezegd en boeken alleen nog maatschappijen die wel een keurige all-in prijs laten zien. Als ik naar de andere kant van de wereld vlieg voor 2 of 3 weken ja dan heb ik een koffer bij mij en wil ik graag een hapje eten aan boord. Dat dit bij Ryanair allemaal betaald moet worden snap ik, daarom vlieg ik er ook niet mee, maar bij KLM onze “grote nationale trots” nee dank je. Sindsdien onze klandizie naar voornamelijk Amerikaanse carriers gebracht waar ik wel als gewaardeerde klant word binnengehaald en men wel begrijpt dat ik gewoon een koffer mee wil nemen. En als ik dan voor eenzelfde reis tussen de €700,- a €1200,- goedkoper uit ben met mijn gezin heeft het hele KLM voor mij weinig zin meer. Dus KLM halveren, nationaliseren en hoofdzakelijk transatlantische bestemmingen laten uitvoeren, Transavia kan dan de Europa vluchtjes uitvoeren maar een genationaliseerde KLM moet zich hier niet meer mee bezighouden. Ziet men dat niet zitten dan lijkt me bovenstaand plan een goed alternatief.

    1. Mar

      Die is gek! KLM een verkapte Franse low cost carrier noemen.

      KLM is nog steeds zo Nederlands als het kan.

      “Sindsdien onze klandizie naar voornamelijk Amerikaanse carriers gebracht waar ik wel als gewaardeerde klant word binnengehaald en men wel begrijpt dat ik gewoon een koffer mee wil nemen.”

      Ja hoor, als je maar niet binnen Amerika vliegt. En maar niet Basic Economy.

  6. Duckday

    Men wou toch graag met de Fransen verder die strijken het bedrag wel op en zij krijgen de rechten in handen.Alleen de NL burger moet er weer voop opdraaien . De zoveelste miskleun van de beroemde marktwerking van de VVD We verkopen alles maar worden er niet wijzer van.

    1. Piet51

      @Wel of geen marktwerking heeft helemaal niets met de KLM te maken. De KLM is nooit een overheidsbedrijf geweest en was vanaf de oprichting in 1919 onderhevig aan marktwerking.

  7. Meloen

    Ik ben het er helemaal mee eens, gebruik die vier a 7 miljard maar om het mkb te steunen. Hebben we meer aan, voorkomt veel meer werklozen.

  8. jesper.plaizier

    Je brengt heel veel gezinnen (waaronder de mijne) in financiële moeilijkheden met je ideeën. Staatssteun is prima, en als het echt nodig is nationaliseren we het maar even voor een paar jaar. Laten we meteen die fransen oppleuren want aan hen hebben we ook niks dan ellende gehad.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.