Nu persconferentie: Frankrijk kondigt steunpakket van 7 miljard aan voor Air France-KLM

De Franse regering komt met een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro voor Air France-KLM. Ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) lichten dit om 21:00 uur toe bij de NOS.

Frankrijk heeft 0,3 procent meer aandelen in Air France-KLM dan Nederland, die 14 procent heeft. Dit roept natuurlijk vragen op, over of Nederland ook overgaat tot nationaliseren/staatssteun voor het bedrijf! Frankrijk kondigde ook nog eens 5 miljard euro aan voor autofabrikant Renault.

Buiten de politieke druk die Frankrijk hiermee uitoefent op Nederland (wat niet eens bewust hoeft te zijn, maar is het vast wel), roept het ook de vraag op of dat geld allemaal wel goed besteed gaat worden.

We zagen in Nederland al vrij snel dat het geld vrij makkelijk over de balk werd gesmeten. Met hele goeie redenen, want natuurlijk liever te veel dan te weinig, maar dan is het nog wel ‘ons geld’. Frankrijk is één van de landen die het behoorlijk opnam voor Italië, Spanje en Portugal toen de discussie over eurobonds weer oplaaide. En gaf Nederland zelfs een veeg uit de pan, gebracht door president Macron himself.

Nederland moet nu dus heel voorzichtig ‘nee’ zeggen, want het beeld van een kil, gierig en calvinistisch Nederland is al diep bij Zuid-Europeanen ingeprent. En met 7 miljard hier en 5 miljard daar, kan iedereen zien hóe hard het gaat. ‘En daarom hebben we die eurobonds nodig,’ zegt het zuiden dan straks, ‘maar Nederland is niet solidair…’

En als Nederland stellig blijft vasthouden aan die ‘nee’, maar ook niet elke keer als de bad guy wil worden gezien, dan zal er hier en daar wat toegestopt moeten worden. Zoals de gift aan Italië, of wellicht zo dadelijk als een gebaar richting Frankrijk, via steun van KLM.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

16 reacties

  1. Alfred Bentinck

    Het betreft een steunpakket van maximaal 4 miljard euro, Wout.

    1. hans-e-pans

      Meneer “Alfred Jodocus Kwak”, volgens mij heeft de Franse regering ongeveer 7 miljard als ondersteuning toegezegd aan het Franse deel van Air France-KLM, ergo Air France.

      De Nederlandse ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) hebben ongeveer 4 miljard toegezegd aan het Nederlandse deel van Air France-KLM, ergo KLM.

      Gezien de Franse mentaliteit zullen deze Nederlandse miljarden voor de KLM binnen Air France-KLM door de Fransen snel overgeheveld worden naar Air France.

  2. Bertus bumperding

    Kom er maar in willempie

    1. Bertus bumperding

      ah hij is er al

    2. Terminator

      Als jullie tweeën dat lekker vinden, prima maar dan wél op een afgelegen plek! 🧡😏

  3. Cootje

    Macron kan ook nog miljarden op zij leggen om de ravage van zijn bevolking in te dammen , want er komen nog meer van die onrendabelen Franse multinationals om de hoek zetten , de hele Franse auto industrie ligt om omvallen plus dat ze dadelijk een werkeloosheid probleem hebben van meer dan 25% , de zuid Europese banken gaan omvallen , en er is geen weg meer terug , einde van de euro komt in zicht gevolgd door een zeer grote armoede , die in zuid Europa proportioneel wordt

  4. Piet Klein

    Verbazingwekkend veel steun. Stel dat alle medewerkers thuis zitten omdat er niets meer verdiend wordt en het salaris van een gemiddelde medewerker is 100.000 euro dan gaat het om 40.000 man jaar. Natuurlijk er zijn ook andere kosten zoals havenkosten aan schiphol dus al houdt u het op de helft dan gaat nog om 20.000 manjaar van een gemiddeld salaris van 100.000 euro. Er mag wel het een en ander uitgelegd worden, het is wel fijn als we enige chocola kunnen maken van deze steun.

  5. Piet Klein

    Er is nog een belangrijk onderwerp. De luchtvaart is een branche die ongelofelijk veel CO2 de lucht in brengt. Wanneer de economie op volle toeren draait is het ingewikkelder om in te grijpen. Nu de luchtvaart in lage stand staat is het het moment om de koers te verleggen liefst internationaal, maar zeker op Europees niveau. Veel mensen ervaren dat minder vliegen best kan, veel mensen ervaren de schoner lucht, de geluidsoverlast die factor lager is. Dit is het moment om de koers te verleggen.

  6. Bes Tolen

    Waar zakelijke argumenten onvoldoende in aanmerking zijn en worden genomen, is de financiële destructie nabij. Ik vraag me af of er niet een wanverhouding is tussen goederen vervoer en personenvervoer is waarbij het personenvervoer ver in de meerderheid is. Dat moeten we ook weten wat dat maatschappelijk gezien heeft te betekenen. Wellicht is het dan zo en dat is met veel economische activiteiten zo, dat doordat maatschappelijk kosten niet of onvoldoende worden meegeteld het luchtvaartverkeer zich steeds sterk heeft uitgebreid. Dan worden de kosten door de belastingbetalers gedragen. In eerste aanleg is dat de schuld van de politiek, die zich onvoldoende tot geen rekenschap geeft of wil geven, van dergelijke vraagstukken. Te vaak komen daar dure lang versleten smoezen voor in de plaats. Natuurlijk nooit dat vluchtelingen dadelijk nadat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen zo snel mogelijk weer eens een bezoek aan hun thuisland brengen. En dat bezoek elk jaar daarna herhalen. Ook niet dat de KLM heel eg veel lijnvluchten heeft waarbij wel op Schiphol een tussenstop wordt gemaakt maar er geen Nederlandse passagiers zijn en ook weinig anderen in- en uitstappen. Wat heeft dat allemaal voor zin vraag je je dan af. Maar Schiphol is er wel fors voor uitgebreid.

    1. Mar

      @Bes Tolen

      Heu?????

      “Ook niet dat de KLM heel eg veel lijnvluchten heeft waarbij wel op Schiphol een tussenstop wordt gemaakt maar er geen Nederlandse passagiers zijn en ook weinig anderen in- en uitstappen.”

      Kunt nu dit nader toelichten met voorbeelden?

      Bent u bekend met code sharing?
      Code sharing (code-delen) is een steeds meer voorkomend gebruik in de luchtvaart waarbij twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aanbieden onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht die gevlogen wordt door een van de maatschappijen. Zodoende krijgt een vlucht meer dan één IATA-code, de twee letters die de betrokken luchtvaartmaatschappij aangeven.

      Schiphol is de thuisbasis van KLM. Daarom staat nu nagenoeg de hele vloot op Schiphol geparkeerd.

    2. Brenda Welsh

      Natuurlijk zijn de vluchtelingen die met verblijfsvergunning hier riant wonen de oorzaak van het uitgebreide vliegverkeer. Familiebezoek ! Businessclass naar Bangladesh bijv. Bekijk het op Flightradar, nu een grote stilte boven Amsterdam, 2 maanden terug een grote kluwen van inkomende en uitgaande vluchten. Zij zitten ons dwars nu iedereen thuis moet blijven.🛫 🛬

  7. Peetjoh

    Ja net als rutte belooft macron een berg. Ik wacht nog steeds op 1000 euro van rutte. Uiteindelijk mogen wij (de belasting betalers) het dokken. Makkelijk beloven van een ander z’n geld.

    1. lotje

      Helaas zijn er mensen die rutte een geweldige president vinden. Die zijn helaas niet meer te redden. Rutte heeft 8 jaar lang gefaald en is er overal een grote rotzooi en deze rotzooi zal alleen maar groter worden. Grapperhaus heeft overal gevangenen vrij gelaten om deze virus. Een vrouw die geen 1,5 meter tussenruimte hield moet 2 weken de gevangenis in van zo’n D66 rechter. In zo’n bananenrepubliek wonen wij.

      1. Lugor

        Helaas zijn er mensen die rutte een geweldige president vinden

        Ik ken er geen een.
        Ken wel ontwikkelde mensen die hem een uitstekende premier vinden.
        Maar dat is natuurlijk hun persoonlijke mening en zeker geen vaststaand feit.

  8. Heinz

    In de persconferentie zag ik dat Cora een mooi pakje aan had.

  9. Bes Tolen

    Mar. Mijns inziens is de politiek al te gemakkelijk tegenover de KLM en Schiphol. De politiek laat zich te gemakkelijk vangen op het punt economische betekenis. Die wordt sterk overdreven. Het vervoer binnenslands is veel belangrijker en ook over de weg en het water buitenslands vanuit en naar Nederland. De NS bijvoorbeeld is al veel belangrijker. KLM is echt belangrijk voorzover het goederenvervoer en zakelijk personenvervoer betreft. Het meeste personenvervoer is evenwel niet zakelijk. Een groot deel van de politiek interesseert naar ze beweren vooral de klimaatkant. Dat deze klimaatpartijen het meeste gediend zijn (basis hun wereldvreemdheid; hun doelen w.o. massa immigratie, zijn niet te verenigen) met onnodige uitbreiding, die heeft plaats gehad, staan ze niet bij stil. Van die kant hebben ze juist de uitbreiding van KLM en Schiphol sterk bevorderd.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.