Manieren waarop bedrijven online kunnen gaan in 2020

Als er iets is wat we geleerd hebben van de corona crisis is het dat we eigenlijk enorm veel dingen vanuit huis en online kunnen doen. Natuurlijk zijn er bepaalde banen die alleen op locatie uitgevoerd kunnen worden. Toch is voor veel mensen gebleken dat ze thuis kunnen werken, ondanks dat ze dat misschien daarvoor wel nooit deden. Omdat het echt niet anders kon is het een oplossing die uit nood werd geboren, maar waar velen zeker iets van geleerd zullen hebben.

Eigenlijk blijkt dus dat de meeste bedrijven en hun werknemers ook op deze manier prima functioneren. Misschien dat het qua functie verschilt, maar over het algemeen werkt het ook op deze manier. Mensen zullen daarom naar verwachting in de toekomst meer vanuit huis werkzaam blijven. Uiteraard wil niet iedereen altijd thuis zitten, maar vijf dagen en veertig uur in de week op kantoor lijkt toch wel verleden tijd. Daarom alleen al is het erg interessant om te zien hoe men dit aan zal gaan pakken wanneer dit alles achter de rug is.

Voor veel bedrijven zal het ongetwijfeld de ogen geopend hebben. Want waar sommigen er misschien zolang als het kon nog niet aan wilden, is langzaamaan gebleken dat het essentieel is om als bedrijf online actief te zijn, zelfs als je een bedrijf hebt wat normaal gesproken niet online werkzaam is. Denk bijvoorbeeld aan alle horeca ondernemers en restaurants die, om in ieder geval nog iets te verdienen, vaak snel schakelden om het afhalen en bezorgen van maaltijden aan te bieden. Zelfs als ze dit in eerste instantie nooit deden.

Voor ieder soort bedrijf zijn er uiteraard manieren om online te gaan. Hoe dit het beste kan hangt van een aantal zaken af. We gaan hier verder kijken naar wat je als bedrijf kunt doen om online aan de slag te gaan.

Voorbeelden van succesvolle branches online

Door de jaren heen zijn er talloze voorbeelden te noemen van markten die hun producten of diensten succesvol online hebben weten te implementeren. Iedereen kent de namen van de grote techbedrijven en de bekendste e-commerce platformen. Deze waren er natuurlijk vaak al in het beginstadium van het online tijdperk bij. Daardoor zijn ze inmiddels een waar begrip geworden.

Er zijn talloze branches die online so succesvol zijn dat dit de cijfers van de offline markt zwaar overtreft. Denk daarbij aan online gokken. Een spel als poker wordt door miljoenen mensen op internet gespeeld, terwijl vele van hen misschien wel nooit met het spel in aanraking waren gekomen zonder internet. Er zijn tal van online casino’s die enorm veel virtuele bezoekers mogen verwelkomen. Zo worden er vaak free spins no deposit nederland bonussen uitgegeven aan spelers uit ons land. Daarbij gaat de regering een wetswijziging doorvoeren vanaf aankomend jaar, waarmee er nog veel meer online platformen voor Nederlandse spelers bij zullen komen.

Waarom gaan steeds meer bedrijven online?

Grotere bedrijven zijn nagenoeg altijd online actief. Vooral de kleinere en middelgrote ondernemers blijven hierbij nog wel eens achter. Vaak denkt men dat er een grote investering nodig is om ook online aan de slag te gaan en dat brengt natuurlijk een risico met zich mee. De laatste jaren kwamen echter steeds meer van deze soort ondernemingen er al achter dat er veel voordelen aan online gaan zitten en dat men er nauwelijks meer aan kan ontkomen. De huidige gebeurtenissen zorgen er wat dat betreft alleen maar voor dat dit proces versneld wordt.

Welke voordelen heeft online zaken doen

Het grootste voordeel is natuurlijk dat je als bedrijf een veel groter bereik hebt. Wanneer je dan ook nog eens goede beoordelingen krijgt van anderen bouw je al snel een betrouwbare online reputatie op. Op die manier maak je al snel reclame voor je onderneming met als logisch gevolg dat steeds meer klanten je weten te vinden.

Vandaag de dag is het mooie dat er tal van manieren zijn om online als bedrijf actief te worden. Dit is lang niet alleen maar met het aanmaken van een website. Zo kun je jouw bedrijf in google claimen en aan de slag gaan met adverteren of posten op social media zoals Facebook en LinkedIn. Afhankelijk van wat je precies verkoopt of aanbiedt aan producten en diensten zal het ene wat beter bij je passen dan het andere. Het grote voordeel is echter wel dat het met dank aan de digitalisering steeds makkelijk wordt om online je bedrijf te promoten. Zelfs met een minimaal budget.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

1 reactie

  1. Rosasolis

    Er zijn voordelen en nadelen met online winkels. Net als er nog steeds voordelen zijn met “fysieke” winkels. Moet alle bekende fysieke winkels failliet worden, en daarna alle winkel centrums verdwenen, wegens het feit dat je nu letterlijk alles via internet kan kopen?
    Hoewel hebben wij wegens de corona nu veel ongemak mee te maken, hopelijk betekent deze virus niet het einde van winkelen, zoals wij het kennen. Voordelen van fysieke winkels:
    Je ziet wat je koopt, en kan je beoordelen over de kwaliteit en de prijs.
    Kans is dat ze alles in voorraad heb zoals het in de wekelijkse folder staat.
    Als het om kleding gaat, kans is dat ze je maat hebben, en de kleur dat je wil.
    Vaak zijn er paskamers aanwezig.
    Bij supermarkten, zie je meteen als de groenten, fruit, en andere vers producten
    niet bedorven zijn. De koeling en versheid’s tijd is belangrijk.
    Je ziet hoe schoon de winkel wordt gehouden.
    Bij de fysieke supermarkt kan je even lezen wat voor ingredienten worden gebruikt in
    hun producten.
    Bij textiel winkels, bijv. quilt winkels zie je de echte stofjes dat je wil. Bij internet foto’s zijn de foto’s vaak misleidend. En ook veel te duur.
    En tenslotte, bij fysieke winkels kan je altijd betalen met je gewone bankpas.
    Helaas kan dat niet altijd bij alle internet winkels, wanneer je pakket wordt afgeleverd.
    En ook een factuur met je bestelling versturen…telefonisch of via een mail, doen zij meestal ook niet meer. Je wordt gedwongen om een krediet-kaart aan te schaffen.
    Er gaan steeds meer winkels failliet, binnenkort wordt de gezellig oude winkelcentrums
    van ieder stad en dorp een soort “spook stad”, van het lange verleden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.