Column Sid Lukkassen: ‘Het onderwijs is te links, hoog tijd voor een realistisch alternatief!’

In het publiek debat wordt er soms gesproken over ‘het linkse onderwijs’. Als gediplomeerd docent weet ik dat het normaal is om in de lerarenkamer, en soms ook tijdens lessen, bijvoorbeeld de PVV te bashen. Binnen de onderwijscultuur zijn docenten met sympathie voor rechtse partijen daarover veel minder uitgesproken. Yernaz Ramautarsing werd enige jaren terug bekend met zijn pagina ‘linkse indoctrinatie op mijn universiteit’; eerder haalde FvD het nieuws met een meldpunt voor linkse onderwijsindoctrinatie.

Vandaag om vijf uur kwamen er twee berichten binnen – het lijkt wel het werk van een hogere macht. Van een studente in Utrecht en van een dame die werkt in de onderwijsbranche. Lees de berichten goed, vergelijk ze, en trek uw eigen conclusies!

“Bij de rellen in Utrecht gaat het dak eraf – ik heb de beelden gezien: niet het Nederland van de lessen maatschappijleer hé! En ik moest deugen bij mijn toets op de uni. Vaak zijn de stof en de vragen normaal, maar je ziet duidelijk hoe ze je in een bepaalde richting willen duwen.

Natuurlijk heb ik dit gelijk door en antwoord wel adequaat omdat ik de thema’s ken, maar het ligt er zo dik bovenop. Ik voel me dan iemand die in de jaren ‘70 in Boedapest woont en studeert en dan tijdens haar studie en carrière ook van alles moet zeggen om het communistische universiteitsbestuur te pleasen. Zo voelt dit maar dan met links-liberalisme.

 

Maar ja, dat is gewoon de ideologie van nu.

 

Het voelt wel raar soms. Gelukkig ken ik de thema’s goed en kan ik zo schrijven alsof ik het oprecht meen. Ik probeer me er niks van aan te trekken en gewoon te genieten. Het is verder een leuke studie.”

Ondergetekende merkte op dat zij nog één van de weinige studenten is die doorziet dat er hier ideologie in het spel is. In Avondland en Identiteit schreef ik op blz. 289: “De idealen van de jaren ‘60 zijn zo diep in de maatschappelijke werkelijkheid ingemetseld dat de mensen ze niet meer herkennen als behorende tot een ideologie.” Ze ziet zich gedwongen om haar diepere overtuigingen te vervalsen, om te kunnen gedijden binnen het onderwijssysteem. Hierop reageerde de studente als volgt:

“Dit is niet erg voor de mensen die in die ideologie geloven. De docenten stellen vragen op zo’n manier dat er maar één antwoord uit kan komen als je een logisch en gestructureerde beantwoording wil geven. En dat antwoord is in lijn met hun links-liberale ideologie. Het is gewoon onmogelijk om iets anders te antwoorden, omdat je op dat spoor wordt gezet.

 

In mezelf zie ik het antwoord dan maar als een mogelijke redenering, niet als de absolute waarheid. Ik kijk er wel doorheen maar de meeste mensen worden hiermee getraind om zo te denken.”

Zij is niet de enige die het zo ervaart, want op precies hetzelfde moment kwam deze email binnen:

“Ik ben me suf geschrokken van de mate waarin het cultuurmarxisme al in de zorg en onderwijs verweven is. Aanvankelijk verwachtte ik er zijdelings mee te maken te krijgen, maar er worden hele werkgroepen en trainingen opgetuigd in het kader van vermeend racisme en zogeheten cultuurveranderingen die zouden moeten worden doorgevoerd. Zodra een leerling geen stage krijgt, is dat ‘racisme’. Dat zijn blanke klasgenoot ook geen stage kreeg, zag hij niet. Het onderwijspersoneel en de directie gaan daarin kritiekloos mee.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de moed niet had om op mijn kennismakingsbijeenkomst al tegengas te geven. Vermoedelijk houden meerdere mensen wijselijk hun mond, uit angst om hun baan te verliezen.

 

Ingrijpen doe ik op micro-niveau, dus in contact met leerlingen. Ik probeer feitelijkheden en nuanceringen aan te dragen. Het hele aspect ‘kleur’ laat ik buiten beschouwing en concentreer me op inhoud. Voor zo lang als het duurt lukt het me om deze methode toe te passen zonder al te veel weerstand.

Er mag dan gesmeten worden met identiteitspolitiek en tolerantie, de realiteit toont een opleiding die eenzijdig gefixeerd is op het halen van percentages, niet op de mens achter de cijfers. De bureaucratie kost me gemiddeld vijftig procent van mijn werktijd. Nóg een reden om gillend de deur uit te rennen. Is er nog een mogelijkheid om deze tendensen te doorbreken? Ik vrees nu het ergste.”

Aanhangers van de deugkerk zullen wel denken dat deze verhalen uit de samenleving geen statistisch bewijs zijn. Dan even terug naar de conferentie op de universiteit van Leiden in 2017. De VVD’er Pieter Duisenberg werkte destijds aan bewustzijn omtrent de linkse dominantie van het onderwijsveld. De antropoloog en wiskundige Jan van de Beek bood aan om alle subsidieverzoeken na te lopen, om te controleren welke aanvragen wel en niet waren goedgekeurd, en zo mogelijke ideologische voorkeuren van de gatekeepers bloot te leggen. Uiteraard durfde de Linkse Kerk dat niet aan! Tot op de dag van vandaag is het niet anders en dat zegt al genoeg.

Sid put veel moral support en inspiratie uit zijn lezers, die hem altijd weer stimuleren om ‘against all odds’ door te ploeteren tegen het stugge systeem. Doe mee via BackMe en schrijf u in voor zijn nieuwsbrief!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

20 reacties

  1. Pieter48

    Links onderwijs is goed doordacht. Als kinderen links georiënteerd raken duurt het jaren voor dat ze weer realistisch kunnen denken. Ze blijven ook jaren links stemmen.

    1. Barbera

      Klopt,Sid’s wikipedia geeft een mooi inkijkje.

    2. Canta

      Pieter48
      “Ze blijven ook jaren links stemmen”.
      Als dat zo was dan zouden de linkse partijen een enorme meerderheid moeten hebben.
      Als al rechtse mensen zo’n bezwaar hebben tegen onze vorm van onderwijs waarom wordt er dan niet meer gedaan om rechtsdenkende mensen in het onderwijs te krijgen.
      Of is het voor rechtse mensen te hard werken voor te weinig geld?

      1. Ned

        Rechtse leraren worden niet aangenomen op scholen, of universiteiten (kijk maar bijvoorbeeld naar wat er met hoogleraar Paul Cliteur is gebeurd- en hij is niet eens echt rechts) omdat zij horen tot “de vijand” de groep die op scholen in de lerarenkamer wordt veracht en belachelijk gemaakt. Ik heb zelf de lerarenopleiding gedaan voor een jaartje, op stage heb ik het zelf gezien. Als je als andersdenkende al wordt aangenomen dan mag je bij voorbaat al in de eenzame hoek gaan zitten, want voor je collega’s ben je een racist, nazi, islamofoob, homogenist etc.

        1. Franz Biberkopf

          “Rechtse leraren worden niet aangenomen op scholen, of universiteiten (kijk maar bijvoorbeeld naar wat er met hoogleraar Paul Cliteur is gebeurd”

          Was Cliteur niet aangenomen?

        2. Canta

          Ned
          Ik heb 40 jaar in het onderwijs gezeten. Er is mij, bij een sollicitatie, nooit
          gevraagd naar mijn politieke voorkeur, dus rechtse leraren worden niet aangenomen, is onzin. Ook nog nooit in de lerarenkamer iets van de verwijten gehoord of gezien, die u noemt en dan
          “kijk maar bijvoorbeeld naar wat er met hoogleraar Paul Cliteur is gebeurd- en hij is niet eens echt rechts”.
          Ik weet niet wat de reden van zijn ontslag was maar de kans is groot dat het niets met zijn politieke voorkeur te maken had.

  2. halo1

    Er zijn nog veel meer nadelen: het is veel te feminine, te soft, te naief, veel te veel “Goed gedaan!” , te talig, te wenig realia, rekenen een drama: geen benul van met geld omgaan.. logisch want de linkse maatschappij (=u) vergoedt de schade toch wel. Logisch dat onze kinderen “de gelukkigsten”van de wereld zouden zijn…ja: veel te soft…. maar ook het meest gebruik moeten maken van dure jeugdpsychiatrie…kortom ook hier hoog tijd voor emancipatie van rechts

  3. Vanduinen

    “De hogere macht, de boven ons gestelden”, wat houdt een mens bezig?

    1. halo1

      De portee van dit commentaar ontgaat me volledig. .even expliceren s.v.p.

      1. Vanduinen

        Sid heeft het over “het lijkt wel het werk van een hogere macht”. En een vaak gebruikte term hier op DDS “de boven ons gestelden” heb ik er maar bijgenomen. Bijna nergens kom ik die tegen. Ik vind het een beetje vreemd. Welke macht zou er bezig zijn?
        ..

  4. Lefty

    Misschien moeten kinderen eerst uitgelegd krijgen wat het verschil tussen links en rechts inhoud. Zijn ze meteen een illusie armer.

    1. halo1

      Lefty. ..nu doe je het weer : inhoudT. Maar goed: leg maar even uit dan!

  5. Tedje Kruis

    “ Sid put veel moral support en inspiratie uit zijn lezers, die hem altijd weer stimuleren om ‘against all odds’ door te ploeteren”

    Sid zal extra inspiratie halen uit de bijdragen van types als Servio.

    Of is dit een smeekbede om vooral positief te reageren?

    In dat geval, Sid…wat een kul-stuk. Ik hoorde ook zoiets van de neef van mijn achterbuurman en daar de Somalische penvriend.

    1. WayneGretzky99

      Gewoon je vingers in je oren blijven proppen, linksch wegkijken en hard lalalalala schreeuwen.

  6. M.Dikker

    Hij heeft uiteraard gelijk. Studenten durven geen andere mening te geven dan de politiek correcte linkse mening, anders krijgen ze het zwaar tijdens hun studie.

  7. Henry Higgins

    “Als gediplomeerd docent weet ik dat het normaal is om in de lerarenkamer, en soms ook tijdens lessen, bijvoorbeeld de PVV te bashen.”

    Het was me niet bekend dat Sid in het dagelijkse leven docent is in het middelbare onderwijs. Ik betwijfel ook of dit het geval is.

    1. Egbert van Zutphen

      Beste Higgins,

      Wat u wel of niet bekend is over Sid interesseert waarschijnlijk geen hond.
      En ook of u iets betwijfelt is totaal oninteressant.
      Waarom vermeldt u deze onzin eigenlijk?

    2. WayneGretzky99

      Dat staat er ook niet dat ie dagelijks als docent voor een groep hersenloze staat.

  8. Henry Higgins

    “Natuurlijk heb ik dit gelijk door en antwoord wel adequaat omdat ik de thema’s ken, maar het ligt er zo dik bovenop”

    Als dit een studente is die Universitair onderwijs volgt eet ik mijn hoed op.

  9. liefdevol rechts

    Als je het linkse indoctrinatie uit de scholen wilt bannen dan ga je de overgrote meerderheid van de leerkrachten moeten vervangen, dan pas gaan we de goede kant op.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.