‘Het beroep leraar blijft een laagbetaalde hondenbaan, als niet snel meer geld komt en de grenzen dicht gaan’

Te veel leerlingen verlaten de school laaggeletterd en ze kunnen niet goed rekenen en schrijven. De Onderwijsinspectie luidt de noodklok. Dit is niet van vandaag of gisteren. Het is al zo lang bar slecht. Basis onderwijs en voortgezet onderwijs valt onder minister Arie Slob (ChristenUnie). Slob doet een slechte job. Hij zegt “geraakt” te zijn door het rapport. Ongelooflijk! Hij is er zelf verantwoordelijk voor.

Alida Oppers van Onderwijsinspectie vindt dat de kernfunctie van onderwijs in gevaar is. Van elke 25 leerlingen in groep 8 van de basisschool halen 6 leerlingen het minimumniveau schrijven niet. Van de vijftienjarigen kan een kwart niet goed lezen. Nederland telt 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die amper kunnen lezen en schrijven. Een grof schandaal: Nederland dendert achteruit.

Kinderen van laagopgeleide ouders krijgen een steeds lager schooladvies. Vele scholen presteren slecht, er zijn te weinig leraren en de docenten die er zijn, zijn te vaak van slechte kwaliteit. Koopkrachtige ouders kunnen hun kinderen bijles geven. Logisch. Maar de kansenongelijkheid neemt daardoor toe. Het kabinet heeft 8,5 miljard uitgetrokken voor scholing van leerkrachten. Inzichtelijkheid in de distributie van dat geld is broodnodig.

Gaat dat geld helpen? Deels. Herstel van het onderwijs moet beginnen met de aanpak van het lerarentekort, een vermindering van de werkdruk en het ophogen van lerarensalarissen. Daarnaast moeten de grenzen dicht om te vermijden dat nog meer leerlingen van laag- of ongeletterde ouders het onderwijs instromen.

Dat lijkt ook de burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, te vinden. Zij wilde haar kinderen niet op een zwarte school. Parafraserend: mijn kinderen gaan naar een blanke school. Ik wil niet dat ze slachtoffer worden van een experiment. Hypocriet is ze wel. Bij open grenzen wordt inclusie en integratie steeds lastiger. Bovendien kennen kinderen van asielzoekers trauma’s en verkeren in een geheel ander cultureel paradigma. Het is nu dweilen met de kraan open. Merkwaardigerwijs horen we de Onderwijsinspectie niet over dit essentiële punt. Het past niet in het politiek-correcte wereldbeeld.

Deze leerlingen slurpen de aandacht op van veel welwillende leraren ten koste van andere leerlingen, dus gaat hun aanwezigheid ten koste van het algemene niveau van het onderwijs. Het beroep leraar blijft daardoor een laagbetaalde hondenbaan, als al die zaken niet geregeld worden.

Zo kan het niet langer. Dit gaat ten koste van het kennis en kunde niveau van ons land. Zo raakt Nederland onherroepelijk achterop. Welke minister gaat orde op zaken stellen? Minister Ingrid van Engelshoven? De hemel verhoede! Zij is druk met mannen ‘afrekenen’ en vrouwenquota invoeren. In het hoger onderwijs gaat ook al beroerd. Maar daarover een volgende keer…

Frits Bosch, auteur van “Risico als obsessie, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

28 reacties

  1. coenzoon

    Wat een gejank. Gelukkig hebben ze ook nooit vakantie en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden erg slecht !

    Met de huidige belastingdruk verdient elke arbeider te weinig !

  2. Mireille

    Het valt ook hier op, de meeste moeite hebben de reaguurders met d en dt. Op de tweede plaats het verschil tussen kennen en kunnen. En wanneer je goed bedoeld daarop wijst, krijg je als verweer een taalnukker te zijn.

    1. coenzoon

      maar op inhoud ben je het eens ? dank je

    2. RvdBe

      Mireille, jij hoeft ook alleen maar achter het fornuis en aanrecht te staan, niemand die verwacht dat je die woorden goed kan spellen, en nou als den donder die maaltijd op tafel zetten!

  3. Ztjes

    Je gaat toch niet aan het overgrote deel van die ettertjes van de randstad lesgeven. Daarnaast is er geen betaalbare woning voor leraren, politie, etc. te krijgen. Als vrouw kun je niet laat over straat om naar huis te reizen zinder regelmatig onheus te worden benaderd.
    Er zijn voldoende plekken voor leraren buiten te randstad te krijgen.

    1. Eppo123

      1000% eens.

  4. Max Aue

    “Van elke 25 leerlingen in groep 8 van de basisschool halen 6 leerlingen het minimumniveau schrijven niet”

    Veel reageerders hier halen dat niveau ook niet.

    1. coenzoon

      ach , als de boodschap maar overkomt strónt vlé®k

      Wat was ook alweer de 3de persoon enkelvoud van beheren domme jongen !

      1. STOP FVD

        De boodschap dat iedereen een str***vlek is die het niet met je scherpzinnige en van hoog niveau zijnde reacties eens is? Ja, die weten we inmiddels wel ja.

        En verder gaat dit bericht alleen maar over het stoppen van immigratie, wat natuurlijk een speerpunt is van de Fascistische VD.

      2. Pauline Kummer

        Met uw correctie zat u nog steeds fout herinner ik mij nu u daarop terugkomt. Maar anders, wat was het schooladvies na uw lagere school.

    2. Jack Flash

      Jouw autisme is jou allang vergeven frustraat wauel.

    3. Mark Auel

      ‘Veel reageerders hier halen dat niveau ook niet.’

      Ach, er zijn ergere dingen op de wereld, landverraad bijvoorbeeld, een misdaad waar jij je dagelijks schuldig aan maakt smeerlap!

    4. M. Brandenburg

      Wat direct aantoont dat de progressieve veranderingen heel veel schade hebt aangericht, je denkt mensen zwart te aken, maar je odnerstreept enkel maar wat zij zegggen, je bijt jezelf in de kont zeg maar. Mijn dank aan je positieve bijdrage en die het punt van de critici perfect onderbouwt

  5. Vanduinen

    Het is bij DDS wel eens anders geweest met schrijven over stakend onderwijspersoneel. De “meesters en juffen” die de straat opgingen voor een paar centen erbij. Ongehoord!

    1. Ztjes

      Heb jarenlang strijd op de basisschool voor goed reken onderwijs gehad. Ze hebben me nooit kunnen overtuigen van hun gekozen veranderingen. Mij dochters veel bijles gegeven en zie het resultaat,, een dochter is op haar 23 jarige leeftijd, de rechterhand van een CAO bij een grote Spaans financiële groep. Dat is zeker geen verdienste van ons reken onderwijs.

      1. STOP FVD

        Gefeliciteerd, je bent een kanjer!

        1. coenzoon

          jij een flapdrol

          1. Pauline Kummer

            En ik? Nu je toch bezig bent.

        2. Ztjes

          Jij moet aan je ouders vragen om je over te laten maken. Misschien komt er dan iets beters uit.

  6. Gebande_3

    Gelukkig trekken “wij van rechts” ruimhartig de knip om onze kinderen fatsoenlijk rechts onderwijs te geven.
    “Wij van rechts” hoor je ook niet klagen.
    “Wij van rechts” regelen zelf onze zaakjes wel.

    1. coenzoon

      wij van rechts betalen 49,5% over elke euro ! en jij micro zwets cockje !

      1. STOP FVD

        Goed verhaal weer!

      2. Pauline Kummer

        Over de top betaal je dat. Er blijft genoeg over. En anders de prijzen verhogen.

    2. M. Brandenburg

      We hoeven helemaal niet de knip te trekken, het is links dat structureel het onderwijs wil verbeteren, structureel meer geld wil, en structureel aan het afbreken is met dat geld. Het is heel simpel, je repareert niet wat niet kapot is, en je draait direct terug wat niet werkt. Maar links is gedreven door ideologie en niet door feiten, het gaat uiteindelijk wel werken wanneer we er maar genoeg geld tegenaan gooien.

      Opvallend feit thuis onderwijs haalt betere resultaten dan welk publiek onderwijs in de wereld. En dat geldt ook wanneer beide ouders nooit hebben gestudeerd.

      John Stossel de voormalig democraat kwam jaren geleden al tot de conclusie dat onderwijs niet draait om geld, maar om kwaliteit bij de leerkrachten en dat slechte leerkrachten moeten worden ontslagen en goede leerkrachten dienen te worden beloond. Het is te achtelrijk voor woorden dat slechte leerkrachten elk jaar een loonsverhoging krijgen op basis van weer een jaar ervaring als slechte onderwijzer. ‘Stupid in America’ laat perfect zien wat belangrijk is in het onderwijs en dat ondanks dat de betrokken scholen maar liefst 2/3 minder geld krijgen dan de normale publieke scholen zij overweldigend succesvoller zijn. er is een schoiol in de Bronxs alwaar deze omringt door reguliere publieke scholen gigantisch resutaat halen, daar waar bij de publieke scholen in dat disctrict maar 4% van de studenten gaat studeren of in aanmerking komt voor vervolgonderwijs, daar haalt deze school met 1/3 budget doodleuk een percentage van 100%, overduidelijk aantonend dat het niet om geld gaat. UIteraard kennen we de misleidende verhalen van links, waar de school wordt beschuldigt van het uitzoeken van de beste leerlingen, maar een kijkje op de toelatingsdagen laat overduidelijk zien dat om voor deze school in aanmerking te komen, je ouders meedoen in bingo en enkel de kinderen van de ouders waarvan het nummer door toeval door het kleine gaatje valt worden gekozen. Selectie door bingo.. De gezinnen staan in een rij om het hele blok heen omdat iedereen zijn kinderen daar op school wil hebben. Je kind op een school die maar 1/3 van de financieen krijgt per leerling dan de normale niet-presterende publieke scholen. En ouders accepteren niet dat hun kind zich misdraagt, want misdragen op deze school met ouders die hun kinderen niet corrigeren eindigt direct in verwijderen van het kind van school, waarna alle kinderen zich gedragen omdat de ouders de verantwoordleijkheid dragen voor hun kind en niet ingrijpen resulteert in het wegnemen van de kansen van hun eigen kind. Een prachtig systeem dat ook nog eens aantoont dat wanneer je de qinsequenties van fout gedrag neerlegt waar die hoort bij de burger zelf dat die burger ineens heel andere beslissingen neemt.

  7. Voltaire

    Het basisonderwijs is er op gericht om de zwakste leerlingen te helpen.
    Wanneer leerlingen van alle niveaus bij elkaar zitten is er dus een grote groep die niet wordt bediend.
    Dit heeft vooral te maken met de feminisering van het onderwijs dat nu uit 95% vrouwen bestaat.
    Dat heeft er ook toe geleid dat er steeds minder aandacht wordt besteed aan ICT, competitie, techniek, onderzoek, etc waar vooral jongens waarde aan hechten.
    De grootste groep achterblijvers bestaat uit jongens van gescheiden ouders die zowel thuis als op school geen mannelijke rolmodellen meer tegenkomen.

  8. M. Brandenburg

    Ze verdienen niet slechter dan anderen op een vergelijkbaar niveai met het zelfde opledingsniveau, daarnaast hebben leerkrachten een baangarantie, probeer eens een leraar te ontslaan… Veel succes, en de vele vele voordeeltjes die financieel heel veel waard zijn in hun secundaire arbeidsvoorwaarden die gelijkopgeleiden niet hebben.

    Het probleem in het onderwijs zijn de progresieve verbeteringen aan het onderwijs dat elke keer weer na een verbetering het niveau van de leerlingen ziet afnemen. Echter het probleem met progresivelingen is dat men constant probeert te repareren wat niet kapot is, en wanneer de reparaties meer schade aanrichten dan een zelfs verzonnen probleem ooit deed dan blijft men op dezelfde weg doorgaan in plaats van de reparaties weer ongedaan te maken. Wil je terug naar goed onderwijs dan dien je terug te gaan naar de basis die er was toen Nederland nog in de top drie van wereld stond. Maar ja dan moet je dus af van al die linkse ideeen die het onderwijs hebben ontmanteld.

  9. kees cup

    Ja hè, wat hebben ze het toch zwaar, en dat voor zo’n hongerloontje.

    Ze kunnen ook een heel ander baantje zoeken, in de horeca bijvoorbeeld, voor iets meer dan twaalf euro bruto, tot elf uur s’avonds, vakanties alleen in de winter, maar weer niet met kerst.

    Of stratenmaker, lekker buiten, in de winter, lekker tussen de buien door met je kop in de wind, op je vijftigste helemaal versleten.

    Schoonmaakbranche misschien?

    Of hebben “we” dan weer zoveel plichtsbesef dat we plotseling toch maar doorploeteren in het onderwijs, van 9 tot half 4, en zes weken zomer, een week herfst, twee weken kerst, een week voorjaars, en een week meivakantie, en dat voor een hongerloontje van tussen de 3100 en de 5850 per maand !! …
    “Een laagbetaalde honden baan”, dat is toch zeker een grapje ?
    oooh wat hebben ze het zwaar zeg. kom nou toch …

    Geen idee voor wiens parochie Frits Bosch spreekt in dit artikel, maar hij belazert de zaak !

    Helaas is het zo in dit land dat degene die het hardste schreeuwt/jankt het meest gehoord wordt.

  10. Rieks

    Laagbetaald, dat valt nog wel mee. De verloedering van het onderwijs is complex qua oorzaken. Maar de onderwijsinspectie heeft jaren aan de zijlijn gestaan en niks gedaan, terwijl men er toch weet van zou moeten hebben want dat is haar taak. Een bekend probleem voor de leraar is het orde houden. Belangrijker van velen denken want rust in de klas is nodig voor het kunnen leren. Maar de leraar heeft het orde houden opgegeven, de leerling heeft gewonnen. Voorts is het zo dat de Nederlandse leerling tot de slechtst gemotiveerden ter wereld hoort. Hoe zou dat toch komen? Maar ook blijkt dat de Nederlandse jeugd erg gelukkig is. Combineer die beide en je stelt vast dat de jeugd verwend is, en bovendien eigengereid. Leren, ach. Men komt naar school om te socializen, kleren en sieraadjes showen. Disciplineren is moeilijk als je de teugel hebt laten vieren. Met al die diversiteit binnen de scholen lijkt het mij de moeite waard jongens en meisjes te scheiden op school. Dan kan men de aandacht bij het leren houden. Maar de rol van de leraar is en blijft cruciaal, hij moet orde houden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.