Oeps! Woke Universiteit Utrecht blijkt verdiend te hebben aan slavernij

De gemeenteraad van Utrecht heeft bepaald dat Surinaamse en Antilliaanse Utrechters straks kosteloos hun achternaam mogen veranderen, als die naam uit het koloniale verleden stamt. Maar deze correctie is bij lange na niet genoeg, want uit onderzoek blijkt dat de Utrechtse gemeente, de Rooms-Katholieke Kerk, zendingsverenigingen, musea én de universiteit hebben verdiend aan de slavernij.

De Utrechtse gemeenteraad stemde, naast de kosteloze naamswijziging voor afstammelingen van slaven, ook in met een vervolgonderzoek naar het slavernijverleden van Utrecht. Die stad en haar instituties komen er namelijk niet zo goed vanaf op het moment, meldt AD Utrecht. Evenals het 18e-eeuwse feministische stokpaardje van de gemeente, Belle van Zuylen.

‘Zij wordt vaak beschouwd als een positief voorbeeld van intelligentie, emancipatie en onafhankelijkheid, maar haar kapitaal was voor bijna 40 procent in koloniale compagnieën geïnvesteerd. De koloniale winsten maakten het mogelijk om een schrijvend leven in luxe te leiden waarbij ze zich niet kritisch uitte over slavernij’, stellen de onderzoekers.

De Dagelijkse Standaard

De gemeente, musea en de universiteit moeten hard aan de bak om excuses voor te bereiden en mogen alvast gaan sparen voor een herstelbetalingsfonds, want dit is natuurlijk bijzonder pijnlijk voor de Utrechtse nazaten van slaven. En misschien kan de universiteit alvast nog een fietspad inkleuren!

Volgens burgemeester Dijksma is het echter nog geen tijd voor excuses. Zij wil, net als toen ze nog onderdeel van het inmiddels demissionaire kabinet was, eerst het vervolgonderzoek afwachten. Het is echter maar de vraag of dat een wijselijk besluit is, want zoals het er nu uitziet is de kans héél dik aanwezig dat er nog meer belastend materiaal boven water komt drijven.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Utrechters ‘van kleur’ zouden er goed aan doen om deze onderzoeken in de gaten te houden, want die gemeente kan straks flink in de buidel gaan tasten voor herstelbetalingen waar linkse deugpartijen zo fan van zijn. Kwestie van daad bij het woord voegen!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

7 reacties

  1. Nostradamus

    Zo goed als alle rassen en culturen zijn onderdeel geweest van slavernij. Aan beide kanten van de zweep. We weten het wel. Gelukkig is de Westerse cultuur verantwoordelijk voor de afschaffing van de slavernij. Dat kan je van geen andere cultuur zeggen. Zonder wat in het verleden gebeurd is zouden nooit zo massal over de wereld verspreid zijn geweest. Dus laat alleen al daarom het verleden rusten. Leer van wat er gebeurd is en laat het niet weer gebeuren.
    Helaas met alle wokies is er een nieuwe culturele revolutie in aankomst met vele miljoenen doden. Naar het voorbeeld van én invloed uit China. Laten we het zover komen of gaan we dit voorkomen.

  2. vlekkenoplosser

    IEDEREEN die destijds leefde heeft verdiend aan de slavernij. De slavernij was destijds volledig normaal !

    Slechts idioten die niets weten van de slavernij volharden in louter zwarte slaven. Dom onwetend volk

  3. Bes Tolen

    Utrecht was tot voor een vijftig jaar een nogal besloten stad in die zin dat er niets mocht en de oorsprong daarvan al in de middeleeuwen lag. Toen was de stad een centrum van kerkelijke macht, dat een gebied van midden Nederland onder zich rekende. In Utrecht was toen de geestelijkheid getalsmatig in de meerderheid en de burgers hadden het daar moeilijk mee. Meer dan dat. Ze hadden een uitgesproken hekel aan de geestelijkheid maar wisten nooit afdoend daarop te reageren en zo ontstond een cultuur van onderworpen burgerij, die zich niet durfde te uiten en de opgelegde geboden en verboden aanvaardde. Zelfs de reformatie kon die mentaliteit niet doorbreken. Pas in de zestiger jaren van de vorige eeuw traden de eerste zichtbare scheuren in onderdanigheid op. Het was in 1962 nog de stad zoals Maarten van Rossem die aantrof, de stad waar niets mocht, de stad van de stilte. Burgers in droefheid. In de zeventiger jaren werd het leven er pas vrolijker. Hoe het nu is? Ik weet het niet maar echt goed gaat het bepaald niet. En echt vrolijk lijkt het nu ook niet. Stompzinnig lijkt eerder van toepassing voor deze tragische stad.

    1. Emile Takma

      “Hoe het nu is? Ik weet het niet maar echt goed gaat het bepaald niet.”

      Geestig.

      1. Rood

        Aldus bloedzuiger Van Velenamen

      2. usb3.0

        tamil vindt dat de Nederlander zich als slaaf moet onderwerpen aan de woke idioterie

  4. Wally

    5 woorden…
    Geld.
    Geld.
    Geld.
    Geld.
    Geld.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.