Marianne Zwagerman hekelt gebrek aan pluriformiteit landelijke kranten: ‘Bijna alles is in handen van twee Belgische bedrijven’

Marianne Zwagerman treurt om de achteruitgang van het Nederlandse medialandschap. Bijna alle landelijke kranten zijn in handen van twee Belgische bedrijven, waardoor de media de broodnodige pluriformiteit missen. Ook zijn redacties een stuk conformistischer geworden, rebelse journalisten die kritisch zijn over hun eigen werkgever zijn er ook nauwelijks meer te vinden aldus Zwagerman. 

Zwagerman was te gast bij Radio Kunststof waar ze haar kritische mening uitte over de staat van het Nederlandse medialandschap. Op het Financieel Dagblad na zijn alle landelijke kranten in het bezit van twee Belgische bedrijven. Wat de journalistiek weinig goed heeft gedaan de afgelopen jaren.

“Op het FD na zijn alle grote Nederlandse kranten in handen van twee Belgische bedrijven. Trouw, Het Parool, De Volkskrant en AD is van de Persgroep. Bij Het Mediahuis zitten De Telegraaf, NRC en een aantal regionale kranten. Er is niet meer zo’n enorme pluriformiteit. Daar merkt de lezer misschien nog minder van, maar de journalisten hebben ook niet zoveel te kiezen. Er zijn eigenlijk maar twee werkgevers. Je ziet dat veel mensen die voor die kranten schrijven ook niet erg kritisch zijn op hun eigen bedrijf en wat daar gebeurt. Ik vind dat journalisten daar veel harder tekeer moeten gaan, ook tegen hun eigen werkgever.”

Volgens Zwagerman is het belangrijk dat we in Nederland hierover een debat krijgen. Want moeten we het wel willen dat twee Belgische bedrijven het Nederlandse medialandschap invullen? Naast het feit dat Belgen en Nederlanders qua cultuur enorm verschillen, en de Belgische bedrijven de touwtjes in handen hebben, zijn onze landelijke kranten ook enorm kwetsbaar geworden hierdoor, aldus Zwagerman. Je kan er zo uit liggen als je koers te veel afwijkt.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Zwagerman zegt terecht dat kranten cultuurdragers zijn, ook in deze tijd van online media hebben gedrukte media nog steeds veel invloed. Dat deze invloed, en de koers, onder leiding staat van maar twee buitenlandse bedrijven is zorgelijk. Het heeft ons medialandschap de laatste jaren weinig goed gedaan.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

25 reacties

  1. Flengan

    Inmiddels is het glashelder dat die kranten slechts het narratief van de staat (NWO, WHO, WEF) herhalen. Dat is na meer dan anderhalf jaar wel bewezen.

    1. usb3.0

      Klopt de spijker op de kop

      1. hans-e-pans

        De toenmalige eigenaren en de aandeelhouders van deze kranten zagen ten tijde van de overnames alleen maar Eurotekens, het kunnen ook Dollartekens geweest zijn, en aangezien ze geld wilden verdienen aan hun eigendom en hun belegging was de deal met de EU snel gesloten.

    2. Xyz1234

      Hier zijn afspraken over gemaakt op bijeenkomsten zoals Event 201. Dat is allemaal openbaar. Maar omdat deze media conglomeraten daar zelf uiteraard niet actief over uitwijden, wordt het gezien als een complottheorie wanneer anderen dit benoemen. Eigenlijk is het briljant bedacht, want je kunt op die manier in het openbaar zaken bekokstoven die vroeger geheim zouden moeten blijven omdat er toen nog media was die diepgaand onderzoek wilden doen en daarvoor de middelen hadden. Maar die tijd is voorbij.

      1. usb3.0

        BOEM

      2. Jack Flash

        Xyz1234
        Yep. Ook allang bekend.

  2. NO8DO

    “Volgens Zwagerman is het belangrijk dat we in Nederland hierover een debat krijgen. Want moeten we het wel willen dat twee Belgische bedrijven het Nederlandse medialandschap invullen?”

    Ik durf het eigenlijk niet te typen, zelfs niet te insinueren, maar pleit La Zwagervrouw nu voor een onafhankelijk staatsdagblad of een gesubsidieerd ochtendblad?
    Of gaat zij de Forumlander Investigator oprichten?

    1. Oepsie

      ”Ik durf het eigenlijk niet te typen, zelfs niet te insinueren”.
      Je begrijpt blijkbaar niet wat je zelf schrijft. Of, heeft je infantiele broertje, de rest geschreven?

      1. Jack Flash

        Oud nieuws.
        Was allang bekend.
        Goed dat Marianne het nog eens zegt.
        Dat wel natuurlijk.

    2. LifeBuddy

      Geen debat voeren, want dat is discriminatie naar het Volk toe. De Waarheid snijden ze eruit en je krijgt alleen maar sLinkse rotzooi en leugens!

      1. Emma Louise

        In vroegere tijden had je dat ook: wat is waar wat ik lees? De ene krant schrijft met een andere invalshoek dan de andere. Als je het toen zeker wilde weten kocht en las je ‘De Waarheid’. Nu lezen we De Dagelijkse Standaard.

    3. Cootje

      Nee waarschijnlijk elke dag een opsporing verzocht krantje verzekert van een grote oplagen , en kan makkelijk elke dag gevuld worden , artiesten zijn er zat in Nederland dus dat is ook geen probleem .

  3. plakband

    ‘Bijna alles is in handen van twee Belgische bedrijven’

    Dat zal wel waar zijn.
    Echter, wie is de eigenaar van die twee Belgische bedrijven.
    Of is dat ook weer een bedrijf.
    Kortom, degene die ‘het Nieuws’ bepaalt in NL werkt flink achter de schermen.
    Dat wekt geen vertrouwen, integendeel.

    1. Jack Flash

      Plakband@ Thomas Leysen & Christian Van Thillo.

      1. Mistgabel

        Om precies te zijn: van Thillo en de andere:

        Familie Baert

        Concentra heeft nu 32,7 procent van de aandelen in Mediahuis. Het bedrijf wordt gerund door de familie Baert. De familie verdiende haar vermogen met het uitgeven van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen . Belangrijkste telg uit de familie is Tony Baert, de kleindochter van Nicolaas Theelen, de man die in 1879 voor het eerst Het Belang uitgeeft. Met haar man Jan runde Baert tientallen jaren Concentra. Zoon Jan Baert zit nu in de raad van bestuur van Mediahuis, Tony Baert, ruim 90 jaar, kijkt op de achtergrond mee. Namens investeringsmaatschappij Concentra hebben nog enkele vertegenwoordigers een zitje in het hoogste orgaan van Mediahuis.

        Familie Leysen

        In de raad van bestuur komen ze vertegenwoordigers van twee andere familiebedrijven tegen. De belangrijkste familie: de Leysens. Thomas Leysen is op dit moment voorzitter van de raad van bestuur. Hij is de zoon van André Leysen, in 1976 één van de oprichters van de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, de voorloper van Corelio. De familie Leysen bracht namens Corelio de titels De Standaard en Het Nieuwsblad onder in Mediahuis. Corelio heeft een belang van 50,6 procent.

        Familie van Puijenbroek

        De overige 16,7 procent is voor de Brabantse textielfamilie Van Puijenbroek. De familie is sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw grootaandeelhouder van het moederbedrijf achter De Telegraaf , de Telegraaf Media Groep. In 2017 brachten ze hun belang in bij het Mediahuis. Er gingen lange en moeizame onderhandelingen aan vooraf. Ook John de Mol met zijn Talpa aasde lange tijd op De Telegraaf.

  4. Lampall

    Gaap,
    Nee toch, denkt ze nu iets nieuws te vertellen of zo?

  5. Cootje

    In 2012 toen Rutte aan de macht kwam liepen er 15000 veroordeelde criminelen nog vrij rond en nu haast 10 jaar later nog steeds onderleiding van Pinokkio lopen ze nog steeds vrij rond , dat meld de gevestigde media niet , wat ze ook niet melde dat dat in Hongarije niet voorkomt . Maar de media in een bananen republiek is zeer selectief .

  6. Mistgabel

    Dat niet alleen, die overnames zijn door de Belgische belastingbetalers betaald met
    miljoenensubsidies.

    Het is in handen van 2 families. De familie van Thillo en Baert.

    In Nederland is Mediahuis eigenaar van NRC , nrc.next , De Telegraaf , Metro en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland, zoals het Noordhollands Dagblad , de Gooi- en Eemlander en De Limburger . Grootste concurrent van het Mediahuis in Nederland is DPG Media, voorheen De Persgroep, eveneens een Belgisch mediabedrijf. DPG Media geeft AD , de Volkskrant , Trouw en Het Parool uit, evenals regionale kranten als De Stentor , Tubantia , BN/De Stem en de Gelderlander . Samen hebben ze ruim 90 procent van de Nederlandse krantenmarkt in handen. NDC mediagroep vertegenwoordigt zo’n 6 procent van de markt.

  7. Emile Takma

    Voor de pluriformiteit en de onafhankelijkheid maakt het niet zoveel uit wie de economische eigenaar is, tenzij die bedrijven invloed willen uitoefenen op de inhoud van de kranten. Van dat laatste is, voor zover is beoordelen, geen sprake en daarvoor is ook weinig reden. De bedrijven hebben er commerciële heel gezien ook alleen maar belang bij dat de kranten pluriform en onafhankelijk zijn.

    Ik zie hier niet zoveel problemen in.

    1. usb3.0

      Je bent natuurlijk een enorme imbeciel als je hier geen problemen in ziet, logisch als je het diep fascistisch gedachtegoed van tamil meerekent dan (wil je het niet zien) zie je het niet..

    2. Mistgabel

      U ziet wel meer niet…

    3. Harry Haller2

      Alle dagbladen maken gebruik van het nieuws dat door 4 internationale persbureaus kant en klaar aangeleverd wordt, vaak inclusief de foto’s. Daar ligt de werkelijke macht.

  8. NO8DO

    Lees veel bekende constateringen maar geen enkele oplossing voor het door La Zwagervrouw probleem.

  9. Aborifa

    Een paar generaties verder en er zijn geen papieren kranten meer. De rijke families zijn ook niet rijk meer omdat de kleinkinderen het kapitaal verbrast hebben of omdat de links hun kapitaal heeft afgepakt.

  10. Duckday

    Er staat niks anders dan troep in die kranten Het enen onzin verhaal na de andere maar ja watkunnen we verwachten van onze buren

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.