Raad van Europa tikt Nederlandse politiek op de vingers: positie Tweede Kamer moet verstevigd worden, onderzoek naar constitutionele toetsing

De Raad van Europa heeft zijn zorgen geuit over de Nederlandse politiek. Ons politiekbestel moet flink op de schop om een toekomstige toeslagenaffaire te voorkomen. De Tweede Kamer moet meer macht en invloed krijgen én er een moet een onderzoek komen naar de mogelijkheid voor constitutionele toetsing. 

De Commissie van Venetië, onderdeel van de RvE, heeft onderzoek gedaan de politieke toestand in ons land. En zoals te verwachten viel hebben ze nogal wat kritiek te uiten. De afgelopen jaren hebben laten zien dat er in Nederland een grote politieke schoonmaak moet komen. De Raad van Europa is uiterst kritisch op onze politieke en ambtelijke cultuur, dat staat in het rapport wat in handen is van RTL Nieuws.

Met name over het achterhouden van informatie en het actief belemmeren van Kamerleden in hun werk wordt door de Raad als grote manco’s gezien. De Raad wil dan ook zo snel mogelijk verandering zien:

“Het zou als acceptabel en eigenlijk als normaal moeten worden gezien dat Kamerleden van coalitiepartijen het parlement als instituut vertegenwoordigen en dat het deelnemen aan parlementaire controle geen daad van deloyaliteit is.”

De RvE uit terechte kritiek op het gespeelde dualisme in onze Kamer. Coalitiepartijen in de Tweede Kamer verzuimen al jaren hun controlerende rol, ze zitten er tegenwoordig meer als stemvee om ieder wetsvoorstel klakkeloos te laten aannemen.

Daarnaast oppert de Raad van Europa het idee om artikel 120 van de Grondwet tegen het licht te houden. Rechters mogen op dit moment wetgeving niet aan de Grondwet toetsen, maar de Raad is juist groot voorstander van constitutionele toetsing. Evenals de commissie Remkes dat ook al was.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

De kritiek op ons bestel is niet iets nieuws, maar het kan er wel voor zorgen dat de Haagse bobo’s wellicht eens luisteren. De afgelopen maanden zijn er tal van beloftes gemaakt over een nieuwe bestuurscultuur, maar er is daar nog niks van terecht gekomen. Om echte verandering te realiseren in de Haagse slangenkuil zal er flink wat druk moeten komen van buitenaf. Het wordt tijd dat de Tweede Kamer weer de macht terugpakt. Nu is het zaak voor Kamerleden zoals Pieter Omtzigt om de aanbevelingen aan te kaarten in de politieke arena en daarbuiten.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. vlekkenoplosser

    Wat een dom gelúl van de raad. De kamer heeft 150 zetels . Een meerderheid van 76 zetels of meer bestuurt het land. Dat is gewoon een feit.

    quote
    De Raad van Europa is uiterst kritisch op onze politieke en ambtelijke cultuur, dat staat in het rapport wat in handen is van RTL Nieuws.
    end

    Ook dit weten we al jaren. Ministers en staatssecretarissen die buitenspel gezet worden door topambten. Topambtenarren die het beleid bepalen. Niks nieuws onder de zon.

    Is dat enkel in Nederland zo ? nee , natuurlijk niet, vele rollen zijn ceremonie rollen of afgeschermd door een kartel vaste spelers .

    Pas bij vervanging van de volledige top zal er iets veranderen. Je hebt dus een club mensen in Den Haag nodig die geen banden heeft met het achter liggende ambtenarrenlegioen.

  2. LifeBuddy

    HaHaHaHa, de sLinkse vos verliest wel zijn haren, maar Niet zijn criminelen streken. De indoctrinatie is hier niet meer weg te denken.

  3. Docm

    In het bericht: “Onderzocht moet worden of rechters wetgeving aan de Grondwet moeten kunnen toetsen.”

    Dat zou inderdaad geen kwaad kunnen. Nederland is wel kritisch op hoe Polen met haar constitutionele hof omgaat, maar Nederland heeft niet eens een constitutioneel hof, want de Grondwet is zo beperkend.

    1. vlekkenoplosser

      de grondwet is glashelder, echter als het eerste de beste noodwetje de grondwet overruled en de rechter niet ingrijpt maar zelfs meegaat in de waanzin zijn we eigenlijk rechteloos

      Een bananen republiek !!

      1. Docm

        Rechters mogen nu dus wetgeving niet aan de Grondwet toetsen, we hebben niet eens een constitutioneel hof, wat wel beschamend is. Je kunt je afvragen waarom dat hier zo geregeld is.

  4. usb3.0

    “de raad van europa”

  5. Piet Klein

    Om er als persoon politiek te doen, om als Kamerlid er toe doen moet je voldoende bekendheid hebben. Dat lukt alleen maar via voldoende media aanwezigheid en de mainstream media zijn een belangrijk kanaal. Partijen profileren hun partijleiders in de media om het gezicht te worden van de partij. Dit betekent dat veel Kamerleden maar mondjesmaat media aandacht krijgen. Voor de publieke opinie, voor de media zijn 150 Kamerleden een te groot aantal. Kamerleden worden daardoor partijpionnen die zich niet kunnen profileren. Nieuwe kleine partijen kunnen dat wel en kunnen soms verrassend helder een tegengeluid brengen. Maar voor de Kamerleden uit de coalitie is er geen positie. Met hun Kamerlid verdienen ze een acceptabel salaris, dat ze mogelijk niet eenvoudig buiten de kamer kunnen krijgen. Het merendeel van de Kamerleden wordt daarmee stemvee die gedwee de zin en de onzin van de partij volgt.

    Hoewel het principe 1van volksvertegenwoordiging een goed principe is werkt het niet meer door bovengenoemde systematiek/implementatie.

    Wil je daar van af dan moeten er principieel iets wijzigen en dat kan bijvoorbeeld door:
    – van Kamerlid niet een hoofdbaan maar een bijbaan te maken met geen salaris of een beperkt onkostenvergoeding. Kamerleden worden dan een gedreven personen die vanuit overtuiging volksvertegenwoordiging worden en niet door brood gedreven.
    – dat kan door de eerste kamer te vervangen door een volksvertegenwoordiging die geselecteerd wordt vanuit lokale/regionale verkiezingen en die geen partijbinding mogen hebben. Letterlijk uitsluitend op basis van persoonlijke titelid met een verbod op partijlidmaatschap van de bestaande politieke partijen.
    – dat kan door NPO uitsluitend een omroeplogistiek bedrijf te maken en omroepen mogen kleur hebben. De programmering van omroepen wordt gebaseerd op evenredige verdeling van zendtijd, primetime zendtijd over de omroepen. Bijvoorbeeld niet meer dominant toewijzen aan één omroep. ON kreeg een zotte kanttekening dat ze geen kritiek mochten hebben op de NPO of collega omroepen. Noord Koreaans beleid lijkt dat wel.
    – Dat kan door te verbieden dat bijvoorbeeld de Pauw fabriek alle OP1 uitzendingen produceert.
    – Dat kan door belangrijke bureaus zoals CPB, CBS etc, te laten aansturen direct vanuit de tweede kamer waarbij een evenredige verdeling is en niet via de regering die met media dominantie zich autoritair/dcitatoriaal gaat gedragen
    – Dat kan door rechters te laten benoemen door de Tweede Kamer waarbij politieke kleur evenredig is verdeeld.
    – etc.

    Het is voor de huidige coalitie, het partijkartel nagenoeg onmogelijk om verbeteringen in het democratisch functioneren te realiseren. Zij leven van de verloederde democratie. Zij zijn zo verknocht aan de macht dat ze het pluche maar niet achter zich kunnen laten hoewel het volstrekt duidelijk is ook voor hen zelf dat ze ernstig gefaald hebben. Het is onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld de CU die nu een sleutelpostie lijkt te bekleden of er al of niet nieuwe verkiezingen komen maar blijft modderen in dit formatiedrama.

    Er is geen Raad van Europa voor nodig, die niet verder komt dan constateren. Er zijn politici nodig, er zijn mensen nodig die de democratie hoog hebben zitten en durven opkomen voor de democratie, voor het principe dat van Nederland een mooie toekomst kan maken.

  6. Bes Tolen

    Niet alleen de politiek is schuldig aan de toeslagenaffaire, ook de ambtenarij bij de Belastingdienst. Bij deze dienst is denkelijk maar één discipline in tel en dat zijn de inspecteurs. Maar dezen zijn op veel gebieden niet thuis en dat betekent dat op die gebieden de mensen met de juiste, de geschikte vakkundige disciplines moeten worden aangetrokken. Daar ontbreekt het aan. Steun van buiten hoort er vaak bij. De hele organisatie vereist zo ook aanpassing.
    De invloed vanwege bevoegdheid van de minister en wellicht geldt dat nog meer voor de staatssecretaris, is mogelijk juist bij de Belastingdienst geringer dan in geval van andere ministeries. Is dat het geval dan ligt er een probleem, dat oplossing verdient.

    1. Docm

      Dit is het klassieke probleem van macht en recht. De democratisch gelegitimeerde wetgever schrijft de wet voor, en de uitvoerende instanties hebben zich aan die wet te houden. Een rechter kan niet zomaar zelf bepalen of hij of zij zich al dan niet aan de wet gaat houden. Alleen moet de politiek dan wel oog en oor hebben voor hoe die wet in de praktijk werkt. Niet door politieke druk op de uitvoerende instanties uit te oefenen (met als resultaat illegale praktijken) maar door kritisch naar de wet te kijken, en juist daar heeft het aan ontbroken. Het feit dat Nederland geen constitutioneel hof heeft is dus wel zeer bedenkelijk.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.