Het schandaal rond telecomprovider Delta Fiber blijkt
veel groter dan eerder gedacht. Aan de voordeur worden bewoners geïntimideerd,
uitgescholden en onder druk gezet om over te stappen naar glasvezel. Tuinen
worden zonder toestemming opengegraven en bij ouderen worden ’s avonds laat
aangebeld. Dat beeld komt naar voren uit getuigenissen, videobeelden en
berichten die door het AD zijn ingezien. Delta heeft inmiddels een meldpunt
geopend waar gedupeerden hun ervaringen rechtstreeks met het bedrijf kunnen delen. Veel bewoners vertellen over agressieve verkopers. Wie
twijfelt of weigert, krijgt soms grove beledigingen. Op videobeelden is te zien
hoe een verkoper roept: “Overstappen! Je vuile k**kermoeder!”. Een andere
medewerker stuurde een appbericht naar een bewoner: “Dan niet he, poepert” en
“Ouwe stinkie winkie”. Bewoners beschrijven de toon als bedreigend en
respectloos.
Sommige inwoners worden zelfs gecategoriseerd als
“bloedzuigers”. Een bewoonster werd voor “arrogant takkewijf” uitgemaakt,
gevolgd door de woorden “dan betaal je maar te veel, val dood”. Voor veel
mensen voelt het verkopen niet als dienstverlening, maar als
intimidatie.
Leugens over verplicht glasvezel
Naast bedreigende verkooptechnieken wordt er ook gelogen. Zo
werd bewoners verteld dat ze móesten overstappen omdat de gemeente dat zou
eisen. Wie dat niet deed, zou later een hoge boete of extra kosten krijgen.
Gemeenten ontkennen dit en benadrukken dat commerciële partijen nooit namens
hen communiceren.
Het blijft niet bij woorden. Ook bij installaties gaat het
mis. Bewoners melden dat tuinen zonder toestemming worden opengegraven, met
schade tot gevolg. Een bewoner moest 150 euro uitgeven aan herstel. Een ander
moest contant betalen voor extra werkzaamheden: “Zwart geld voor de monteurs”,
aldus de gedupeerde. Delta ontkent dat dit mag: zwarte betalingen zijn een
directe overtreding van bedrijfafspraken.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De overheid probeert kritische stemmen het zwijgen op te leggen, online en offline. Wij laten ons niet blokkeren! Help ons om de macht te blijven controleren. Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Delta opent meldpunt
In reactie op alle meldingen zegt Delta dat het per direct
een meldpunt opent. Het bedrijf spreekt van een “uitzonderlijk” aantal
incidenten en zegt op te treden wanneer medewerkers over de schreef gaan.
Medewerkers die zich misdragen zouden worden ontslagen en klachten onderzocht.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat er
veel meldingen binnenkomen over telecomaanbieders. De waakhond roept iedereen
op om misstanden te melden zodat toezicht mogelijk blijft.