De fatbike, het populaire
speeltje van jongeren die denken dat een fietspad een racebaan is, wordt straks geweerd uit drukke gebieden in Amsterdam. Het Vondelpark staat bovenaan die lijst.
De maatregel is fel, maar volgens de gemeente broodnodig. Wanneer volgt de rest van Nederland? Fatbikes zijn in een paar jaar tijd veranderd van een leuke
gadget in een dagelijkse ergernis. Je ziet ze overal: tieners die met
opgevoerde snelheid door parken knallen, zonder helm, soms met twee of drie man
erop. Voetgangers moeten aan de kant springen alsof er een scooter voorbij
raast.
De cijfers bevestigen dat dit geen ‘gevoel’ is. In het
Vondelpark gebeuren veel ongelukken door de combinatie van te brede fietsen,
hoge snelheden en drukte. Ambulancebroeders komen er regelmatig voor ritjes die
voorkomen hadden kunnen worden.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst zegt tegen
RTL Nieuws:
"We vragen al drie jaar om landelijke regels, maar die blijven uit.
Ondertussen nemen de problemen toe. Ik voel het als mijn plicht om alles te
doen wat binnen mijn macht ligt."
Amsterdam pakt het slim aan
Omdat fatbikes wettelijk onder gewone e-bikes vallen, mocht
de gemeente tot nu toe weinig. Maar Amsterdam heeft nu een opening gevonden. In
de Algemene Plaatselijke Verordening komt een nieuw artikel waarmee gebieden
kunnen worden aangewezen waar fatbikes verboden zijn. Een fatbike wordt
omschreven als een fiets met banden breder dan 7 centimeter.
Dat klinkt misschien als een detail, maar zo’n technische
definitie kan het verschil maken tussen
handhaven en
machteloos
toekijken. De gemeente verwacht heus wel dat fatbike-voorstanders de gang
naar de
rechter zullen maken. Van der Horst is daar niet bang voor. "Ik
wil die juridische strijd wel eens voeren," zegt ze.
🟦 De straat is onveilig, de overheid kijkt weg en de slachtoffers staan in de kou. DDS blijft de verloedering van onze samenleving benoemen, ook als de mainstream media de daders de hand boven het hoofd houden. Steun ons onafhankelijke geluid.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Fatbike-cultuur loopt uit de hand
Het probleem is breder dan snelheid. Er is een cultuur
ontstaan waarin sommige jongeren denken dat regels niet voor hen gelden. Er
wordt opgevoerd tot 40 kilometer per uur, door rood gereden, op stoepen en door
drukke parken gevlamd. Omdat er geen kentekenplicht bestaat, ontlopen ze
handhaving vrijwel altijd.
Een schrijnend voorbeeld kwam deze week uit Utrecht.
Journalist Mischa Blok werd op straat aangevallen door twee jongens op een
fatbike. Zij schrijft op X dat de achterste jongen een boek naar haar gooide.
De klap was zo hard dat ze van haar fiets viel en een gekneusde rib opliep.
Tegen ANP zegt ze: "De achterste jongen stond rechtop en had iets in zijn
handen dat hij met hoge snelheid tegen mijn borstkas aangooide." Dit soort
incidenten laat zien hoe ontspoord het gedrag soms is.
Andere steden kijken mee
Rotterdam, Utrecht en Den Haag volgen de ontwikkelingen met
grote belangstelling. Zij willen ook meer vrijheid om op te treden tegen
overlast van fatbikes. Als het Amsterdamse verbod standhoudt, is de kans groot
dat andere gemeenten snel volgen.
Amsterdam test daarnaast met een maximumsnelheid van 20
kilometer per uur op fietspaden en met het verplaatsen van vrachtfietsen naar
de rijbaan. Maar Van der Horst waarschuwt dat deze maatregelen niet genoeg
zijn. "Amsterdammers moeten zich weer veilig voelen in hun eigen stad. Dit
is geen cosmetische ingreep, maar een noodzakelijke stap."
Het voorstel gaat eerst ter inspraak. Als alles volgens plan
verloopt, kan het verbod in het voorjaar van 2026 ingaan.