Wat zich deze week heeft afgespeeld rondom schrijver Joris van Os is werkelijk symptomatisch voor de krankzinnige tijd waarin we leven.
Jarenlang stuurde Van Os, een blanke Nederlandse man van middelbare leeftijd, zijn manuscripten naar uitgevers – zonder resultaat.
Totdat hij zich voordeed als een jonge Marokkaanse vrouw genaamd "Sadiqa Almakhadie".
Opeens stonden de uitgeverijen in de rij!
Wat zegt dat?
Dat afkomst, huidskleur en geslacht tegenwoordig
zwaarder wegen dan talent.
Identiteitspolitiek heeft de literaire wereld volledig vergiftigd.
Niet langer wordt gekeken naar kwaliteit, stijl of diepgang, maar naar de marketingwaarde van je achtergrond.
Ben je een "kansenpareltje"? Dan krijg je kansen.
Ben je een blanke Nederlander? Dan mag je achteraan aansluiten.
📢 Steun DDS: wij durven deze hypocrisie bloot te leggen!
Bij De Dagelijkse Standaard nemen wij wél geen blad voor de mond.
Steun onze strijd tegen deze walgelijke, politiek correcte gekte: doneer via BackMe of maak direct over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Samen brengen we het eerlijke verhaal! Wat als Van Os écht Marokkaans was geweest?
Stel je eens voor: als Van Os daadwerkelijk een jonge vrouw met Marokkaanse wortels was geweest, had hij nu een riant contract op zak.
Zijn boek zou zijn uitgeroepen tot "de stem van een nieuwe generatie".
Hij zou talkshows aflopen, prijzen in ontvangst nemen en door culturele instellingen op handen worden gedragen.
Maar nee.
Omdat hij "verkeerd" is — blank, Nederlands, man — wordt hij genegeerd, afgewezen, uitgespuugd.
Dit is niet "positieve
discriminatie".
Dit is gewoon pure, ouderwetse discriminatie tegen autochtone Nederlanders.
De huichelarij van de uitgeverswereld
En dan de reactie van uitgeverij Thomas Rap: ze voelden zich "voorgelogen" en besloten het boek daarom tóch niet uit te geven.
Krokodillentranen.
Want wat zegt dat?
Ze vonden het boek dus goed toen ze dachten dat het door een jonge allochtone vrouw was geschreven.
Zodra ze wisten dat het uit de pen kwam van een blanke man, was de magie weg.
Hun eigen vooroordelen worden hier feilloos blootgelegd.
Ze beoordelen niet de inhoud, ze beoordelen de verpakking.
En erger nog: deze hypocrisie wordt door niemand in de gevestigde media écht aan de kaak gesteld.
In plaats daarvan probeert men Van Os weg te zetten als iemand die "mensen heeft misleid".
Maar de echte misleiding?
Die komt van een cultuurindustrie die haar eigen principes heeft verkwanseld aan de woke-marketingmachine.
Joris van Os legt de vinger op de zere plek
Van Os schreef terecht:
“Of je vindt het boek echt goed en dan maakt het niet uit wie de schrijver is, of je vindt het eigenlijk niet zo goed en dan is het behoorlijk badinerend dat je zegt van wel omdat je denkt dat de schrijfster een jonge Marokkaanse vrouw is.”
Precies.
In hun zucht naar diversiteit behandelen uitgevers "diverse" schrijvers als zielige projectjes die een steuntje in de rug nodig hebben — in plaats van hen serieus te nemen als gelijkwaardige auteurs.
Dat is niet emancipatie. Dat is neerbuigendheid vermomd als progressiviteit.
Het land van gelijke kansen? Vergeet het maar
Wat de affaire Van Os vooral blootlegt, is dat Nederland anno 2025 géén land van gelijke kansen meer is.
Wie niet kan bogen op een "unieke achtergrond" of "diverse roots" wordt genegeerd, gecanceld of systematisch uitgesloten.
En wie dat aankaart, zoals Van Os nu dapper doet, wordt weggezet als lastig, zuur of achterhaald.
Nederland heeft dringend herstel nodig.
Herstel van een samenleving waarin inhoud weer voorop staat, en niet het paspoort, de huidskleur of de afkomst van de schrijver.
✊ Help DDS vechten tegen deze waanzin!
Bij De Dagelijkse Standaard blijven wij strijden tegen deze bizarre discriminatie.
Steun ons werk: doneer via BackMe of rechtstreeks naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Samen heroveren we Nederland op de woke-elite!