Het Amsterdamse poppodium Paradiso is bedreigd vanwege
het aanstaande optreden van het omstreden Britse rap-punkduo Bob Vylan, dat op
12 september als voorprogramma van Gogol Bordello zou spelen. Twee gemaskerde
mannen hielden een spandoek omhoog met daarop: “If Bob Vylan plays that night,
Amsterdam will stand and fight.” Paradiso heeft inmiddels aangifte gedaan en neemt extra
veiligheidsmaatregelen. Maar het is vooral de Amsterdamse burgemeester Femke
Halsema die met haar reactie voor de nodige ophef zorgt. Op BlueSky schreef ze:
“Onacceptabel dat Paradiso wordt geïntimideerd vanwege het programmeren van
artiesten. Steeds vaker zie ik oproepen om artiesten te cancelen om hun
politieke opvattingen of herkomst. In onze rechtsstaat is er maar één grens en
dat is de wet. Tot die tijd: handen af van kunstenaars.”
Vrijheid voor Bob Vylan, maar niet voor anderen?
Halsema schermt met principes als artistieke vrijheid, maar zwijgt over de kern
van de kwestie: Bob Vylan riep op het Glastonbury Festival onder luid gejuich
van het publiek: “Death, death to the IDF” (Dood aan het Israëlische leger).
Ook de leus “Free, free Palestine” klonk. De BBC noemde het “diep kwetsend” en
haalde de beelden offline. Premier Starmer sprak van “haatzaaiende taal”, en
inmiddels zijn shows van Bob Vylan in Engeland, Frankrijk, Duitsland én de VS
geannuleerd.
Het CIDI noemde de uitlatingen van Bob Vylan ronduit
opruiend en roept op tot een verbod. “Paradiso trekt de slachtofferkaart,
terwijl zij de deuren openzetten voor haat,” aldus directeur Naomi Mestrum. Ook
duizenden Nederlanders ondertekenden inmiddels een petitie om optredens van Bob
Vylan én het Ierse trio Kneecap te weren vanwege hun ‘haatdragende
ideologieën’.
Selectieve verontwaardiging
De hypocrisie van Halsema springt nog harder in het oog als je kijkt naar de
reacties op sociale media. Een gebruiker op X vat het treffend samen: “Halsema
brult: ‘handen af van kunstenaars’, maar stuurde acht man politie op Hans
Teeuwen, een persoonlijke wraakactie.”
Een ander: “
Met afschuw lees ik hoe
Femke Halsema schaamteloos kleur bekent. Waar en waardoor is zij haar reflectie op haar ethiek en moraal verloren?
”
Halsema laat zich kennen
Wat we hier zien, is geen verdediging van de vrijheid van expressie. Dit is
politieke opportuniteit, verpakt als principiële stellingname. Halsema kiest
partij voor een artiest die de dood van militairen scandeert, maar heeft nooit
publiekelijk opgekomen voor artiesten of burgers die door hun politieke
mening zijn gecanceld—tenzij ze toevallig in haar ideologische straatje passen.
Ze vecht niet voor de vrijheid van meningsuiting. Ze vecht voor vrijheid binnen
haar eigen filterbubbel.
Dat is geen leiderschap. Dat is hypocrisie. Amsterdammers
hebben recht op beter.
👉 Geen linkse intimidatie aan Nederlandse universiteiten. Stop de Hamasprotesten! Academici ondersteunen terreursympathisanten en joodse studenten worden gejaagd. De maat is vol. ✍️ Teken vandaag nog deze petitie en laat je stem horen.