1. Home
  2. Ahold Delhaize Topman Frans Muller bijt van zich af en spreekt zich uit over kritiek op hoge winsten
zelfscankassa albert heijn 1

Ahold Delhaize Topman Frans Muller bijt van zich af en spreekt zich uit over kritiek op hoge winsten

Economie10 mei 2023, 17:00
Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van dit jaar goede resultaten geboekt, met een stijging van de omzet met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro en een nettowinst van 593 miljoen euro. Toch krijgt het moederbedrijf van Albert Heijn flinke kritiek vanwege haar hoge winsten en omzetten, terwijl de prijzen voor consumenten alsmaar stijgen. Topman Frans Muller bijt in het AD fel van zich af en roept analisten en journalisten op om de financiële resultaten goed uit te leggen aan de consument.
Muller benadrukt dat driekwart van de winst van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten wordt behaald, terwijl de winstmarges in Europa juist onder druk staan. In Europa is de winstmarge 20 procent lager dan vorig jaar en nu nog maar 2,8 procent. Muller maakt zich zorgen om de winstontwikkeling in Europa en pleit voor een gezonde winstmarge van ongeveer 4 procent. Hij wil voorkomen dat Ahold Delhaize wordt gezien als een inhalige multinational die over de rug van klanten haar geld verdient.
Muller weerspreekt ook het beeld van 'graaiflatie' dat aan Ahold Delhaize wordt toegeschreven. Hij wijst op de hoge prijzen voor grondstoffen en energie die hoog blijven en nodigt iedereen uit om de financiële cijfers beter te bekijken. Hij vindt wel dat het bedrijf financieel gezond moet blijven om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid. Zoals Muller vaker doet, maakt hij opnieuw een punt van hoge winstmarges bij voedingsleveranciers. Volgens hem zijn die wel 10 tot 20 procent, meer dan Ahold Delhaize hanteert.
De stakingen in de distributiecentra hebben nog geen effect gehad op de cijfers van het eerste kwartaal, maar in België hadden Delhaize-winkels wel last van stakingen van boze werknemers. Muller kan niet bevestigen hoeveel geld de Nederlandse stakingen hebben gekost. Het supermarktbedrijf zegt dat huismerken onverminderd populair blijven en wijst ook op een besparingsprogramma dat 1 miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren.
Muller hoopt dat mensen naar de feiten zullen kijken en niet te snel oordelen over de financiële resultaten van Ahold Delhaize. Hij benadrukt dat de hoofdmissie van het bedrijf is het leveren van betaalbare voeding.Het blijft onduidelijk of de prijsstijgingen en hoge winstmarges van het bedrijf gerechtvaardigd zijn, vooral gezien het feit dat consumenten steeds vaker moeite hebben met rondkomen.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons het partijkartel en het mediakartel te slopen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten