In de afgelopen zes maanden zijn de prijzen van basisboodschappen zoals rijst, groenten en brood met maar liefst 15 procent gestegen, zo meldt de Consumentenbond. Deze bevinding is gebaseerd op een uitgebreide inventarisatie bij veertien supermarktketens. Hoewel de prijsstijgingen enigszins afvlakken, blijft het een zorgwekkende ontwikkeling voor consumenten.
Om deze conclusie te trekken, heeft de consumentenorganisatie de prijzen van meer dan honderd basisproducten geanalyseerd, waarbij het budgetmerk als uitgangspunt werd genomen. Wanneer een budgetmerk niet beschikbaar was, werd er gekeken naar de prijs van het huismerk. Uit deze inventarisatie bleek dat Dirk de voordeligste supermarkt was, met prijzen die 11 procent onder het gemiddelde lagen. Spar daarentegen hanteerde de hoogste prijzen, die maar liefst 20 procent boven het gemiddelde lagen.
Opvallend genoeg waren suiker, bloemkool en per zes verpakte bruine bollen de producten waarbij de prijzen het sterkst stegen. Suiker zag een prijsstijging van maar liefst 78 procent, gevolgd door bloemkool met 54 procent en per zes verpakte bruine bollen met 43 procent. De Consumentenbond constateerde dat de sterkste prijsstijgingen plaatsvonden in december 2022 en januari 2023, toen supermarkten dagelijks de prijzen van gemiddeld 150 producten verhoogden.
Lees ook
Stijging kosten energie en grondstoffen leidt tot 'graaiflatie' bij Nederlandse bedrijven
Ahold Delhaize Topman Frans Muller bijt van zich af en spreekt zich uit over kritiek op hoge winsten
Sindsdien is er een lichte afname te zien, zowel in het aantal prijsverhogingen als in de prijzen zelf. De Consumentenbond wijst bijvoorbeeld op de prijs van een liter zonnebloemolie. Deze steeg het afgelopen jaar van 1,99 euro naar 3,99 euro, maar daalde vervolgens weer naar een gemiddelde prijs van 3,09 euro. Een soortgelijke ontwikkeling was te zien bij een pakje huismerkroomboter van de Albert Heijn. De prijs steeg van 2,65 euro naar 3,19 euro, maar klanten betalen momenteel 2,89 euro.
Hoewel het positief is dat de prijsstijgingen afvlakken, blijft het voor consumenten een uitdaging om hun dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden. De gestegen prijzen kunnen een impact hebben op het budget van gezinnen, vooral voor degenen met een lager inkomen.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons overeind te blijven in deze moeilijke tijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties