supermarket 4052658 1920

Consumentenbond trekt aan de bel: Prijzen basisboodschappen in zes maanden tijd met 15% gestegen

Economiemei 30 2023, 11:00
In de afgelopen zes maanden zijn de prijzen van basisboodschappen zoals rijst, groenten en brood met maar liefst 15 procent gestegen, zo meldt de Consumentenbond. Deze bevinding is gebaseerd op een uitgebreide inventarisatie bij veertien supermarktketens. Hoewel de prijsstijgingen enigszins afvlakken, blijft het een zorgwekkende ontwikkeling voor consumenten.
Om deze conclusie te trekken, heeft de consumentenorganisatie de prijzen van meer dan honderd basisproducten geanalyseerd, waarbij het budgetmerk als uitgangspunt werd genomen. Wanneer een budgetmerk niet beschikbaar was, werd er gekeken naar de prijs van het huismerk. Uit deze inventarisatie bleek dat Dirk de voordeligste supermarkt was, met prijzen die 11 procent onder het gemiddelde lagen. Spar daarentegen hanteerde de hoogste prijzen, die maar liefst 20 procent boven het gemiddelde lagen.
Opvallend genoeg waren suiker, bloemkool en per zes verpakte bruine bollen de producten waarbij de prijzen het sterkst stegen. Suiker zag een prijsstijging van maar liefst 78 procent, gevolgd door bloemkool met 54 procent en per zes verpakte bruine bollen met 43 procent. De Consumentenbond constateerde dat de sterkste prijsstijgingen plaatsvonden in december 2022 en januari 2023, toen supermarkten dagelijks de prijzen van gemiddeld 150 producten verhoogden.
Sindsdien is er een lichte afname te zien, zowel in het aantal prijsverhogingen als in de prijzen zelf. De Consumentenbond wijst bijvoorbeeld op de prijs van een liter zonnebloemolie. Deze steeg het afgelopen jaar van 1,99 euro naar 3,99 euro, maar daalde vervolgens weer naar een gemiddelde prijs van 3,09 euro. Een soortgelijke ontwikkeling was te zien bij een pakje huismerkroomboter van de Albert Heijn. De prijs steeg van 2,65 euro naar 3,19 euro, maar klanten betalen momenteel 2,89 euro.
Hoewel het positief is dat de prijsstijgingen afvlakken, blijft het voor consumenten een uitdaging om hun dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden. De gestegen prijzen kunnen een impact hebben op het budget van gezinnen, vooral voor degenen met een lager inkomen.
Steun DDS op BackMe: samen pakken we het mediakartel aan. Deze steun is heel nuttig in deze zware economische tijden. Steun ons dus! Dat kan met een groter of een kleiner bedrag... en help ons overeind te blijven in deze moeilijke tijden.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten