Wie deze week bij Jumbo naar de blauwe muisjes greep voor een kraamvisite, kwam bedrogen uit. Ook de klassieke hagelslag van De Ruijter is nergens meer te vinden. Niet omdat Nederland opeens massaal aan de havermout is geslagen, maar omdat er wéér een prijzenoorlog is uitgebroken – dit keer tussen Jumbo en voedselgigant Kraft Heinz. En het slachtoffer? De gewone Nederlander. Die wil gewoon een bammetje met hagelslag.
De excuses zijn terug – maar de producten niet
In de schappen van Jumbo verschijnen nu bordjes met: “Onze excuses, dit product is tijdelijk niet leverbaar.” Dat klinkt onschuldig, maar is in werkelijkheid het topje van de ijsberg.
Want wat er écht aan de hand is: Jumbo ligt in de clinch met Kraft Heinz, het miljardenbedrijf achter merken als De Ruijter en Venz. En dat betekent: producten verdwijnen, de klant is de dupe, en achter de schermen wordt er stevig getouwtrekt over prijzen, marges en macht.
Jumbo bevestigt dat er onderhandeld wordt met een “A-merk-leverancier” over prijzen, maar zwijgt verder in alle toonaarden. Kraft Heinz? Die zwijgt helemaal. En ondertussen zijn de muisjes onvindbaar.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media De klant verliest – alwéér
We hebben dit vaker gezien: grote producenten willen hun prijzen verhogen, supermarktketens willen niet zwichten, en het gevolg is dat klassieke merken gewoon uit de schappen worden gegooid. De consument mag het dan uitzoeken met “passende alternatieven”. Wat dat betekent? Vage huismerken of producten van de bodem van de markt.
En ondertussen stijgen de voedselprijzen wél gewoon verder. De inflatie lijkt dan misschien wat getemperd, maar bij de kassa is dat niet te merken. Steeds vaker worden basisproducten ineens “onvindbaar”, omdat multinationals en supermarkten elkaar in de haren vliegen om wie er het meest mag verdienen.
Waarom grijpt Den Haag hier nooit in?
De grote vraag is: waar is de overheid in dit verhaal? Want laten we wel wezen: als de broodnodige baby-muisjes ineens verdwijnen uit de winkels, omdat een Amerikaanse voedselreus als Kraft Heinz de prijzen wil opkrikken, dan raakt dat aan iets fundamenteels.
Het is niet alleen een incident. Dit is een patroon:
- Eerder was Douwe Egberts al in conflict met Jumbo én Picnic.
- Nu verdwijnt De Ruijter, een oer-Hollands merk, uit de schappen.
- En de overheid? Die kijkt toe.
In plaats van de macht van multinationals te beteugelen, stopt Den Haag z’n hoofd in het zand. Want dat zou betekenen dat ze iets moeten doen voor de gewone burger. En daar zijn ze in politiek Den Haag de feeling volledig mee kwijt.
Geen hagelslag, geen muisjes, geen excuses meer
Dit gaat allang niet meer over één merk. Het gaat over het feit dat de consument steeds vaker de speelbal wordt van grote spelers die over onze hoofden heen ruzie maken. En terwijl de elite zich tegoed doet aan exclusieve delicatessen, staan gewone gezinnen voor lege schappen of opgeblazen prijzen.
Als we zelfs al geen muisjes meer hebben bij de geboorte van een kind, dan weet je: er is iets grondig mis in Nederland.
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis. Het wordt tijd dat supermarkten en multinationals stoppen met vechten over onze rug. De klant is geen pion. De klant is de baas. En die wil gewoon z’n broodje hagelslag.