image001 20

Hollandse Energie Maatschappij flink onder de loep genomen: de hoogste tijd om orde op zaken te stellen

Economiefeb 29 , 7:00
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat Allround Hollands Energie B.V. (ook bekend als Hollandse Energie Maatschappij of HEM) dringend verbeteringen moet aanbrengen in zijn financiële administratie. Ook moeten de consumenten die nog uitstaande bedragen hebben van hun eind- of jaarafrekening snel worden uitbetaald. Dit werd door de ACM aangekondigd.  
Daarnaast ondervindt een andere organisatie uit Almere, Holland Energie, veel hinder van deze situatie en laat weten dat zij op geen enkele wijze verbonden is met Hollandse Energie Maatschappij. Tussen deze twee bedrijven is absoluut geen samenwerkingsverband en het wordt consumenten verzocht contact op te nemen met Hollandse Energie Maatschappij voor klachten en vragen over de handelswijze van HEM.
Als toezichthouder op alle bedrijven die gas en/of elektriciteit aan consumenten en kleinverbruikers willen leveren, verlangt de ACM dat zij een leveringsvergunning hebben en controleert de ACM of deze leveranciers betrouwbaar zijn in hun energielevering en voldoen aan de organisatorische, financiële en technische vereisten. In het geval dat een energieleverancier niet aan deze vergunningvoorschriften voldoet, treedt de ACM op. In oktober 2022 heeft de ACM haar toezicht op energieleveranciers verscherpt. Daarbij zijn de vergunningsvoorschriften strenger gecontroleerd en worden geregeld onderzoeken uitgevoerd naar energieleveranciers.  
Na een onderzoek naar Hollandse Energie Maatschappij heeft de ACM geconstateerd dat HEM nalatig is geweest in het terugbetalen van te veel betaalde voorschotten aan consumenten. Dit was bij meer dan de helft van de gedupeerden het geval. Hierdoor hebben consumenten geld te goed van de eind- of jaarafrekening. Ook voldeed de financiële positie en administratie van Hollandse Energie Maatschappij niet aan de streng gestelde eisen voor energieleveranciers. Bovendien zijn er op verschillende reviewwebsites en in verschillende consumentenprogramma’s zoals Radar tientallen klachten binnenkomen over de handelswijze Hollandse Energie Maatschappij.
Als gevolg hiervan zijn extra voorschriften toegevoegd aan de zogenoemde leveringsvergunningen van Hollandse Energie Maatschappij. HEM moet kunnen aantonen dat de organisatie de facturen op tijd kan betalen en ondertussen werkt aan het gladstrijken van de financiële situatie. De ACM eist dat de organisatie frequentere en bovendien voorzien moet zijn van een goede en duidelijke financiële prognoses. HEM dient aan deze vereisten te voldoen om intrekking van de leveringsvergunningen door de ACM te voorkomen.  
De ACM heeft eerder aangegeven dat ze graag meer bevoegdheid zou willen verkrijgen zoals stop op nieuwe klanten op te leggen. Dit zou een effectievere controle van de voorschriften mogelijk maken, waardoor leveranciers zich beter aan de regels zouden houden. Zo'n maatregel zou de kans verkleinen dat klanten benadeeld worden, zoals eerder is voorgevallen bij een andere energieleverancier. Momenteel kan de toezichthouder alleen de vergunning intrekken.  
Naast de bovengenoemde vereisten voor het uitgeven van een leveringsvergunning moeten organisaties de informatievoorziening rondom offertes en overeenkomsten tijdig en duidelijk communiceren. In de meeste gevallen zijn deze zaken opgenomen in de algemene voorwaarden of contractvoorstellen. Deze moeten aanwezig zijn bij het afsluiten van energiecontract. Het wordt consumenten aangeraden om informatie in te winnen indien de keuze wordt gemaakt voor het afsluiten van een contract. Hiervoor kunnen consumenten het beste terecht op de website bij de energieleverancier.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten