27479174292 93399b29f1 c

PostNL's gemakkelijke oplossing: Minder postbezorging, dezelfde hoge prijzen

Economiefeb 26 , 9:00
In wat alleen maar beschreven kan worden als een klassiek geval van bedrijfsluiheid gemaskeerd als 'innovatie', roept PostNL nu op tot een wijziging van de postwet om minder vaak post te bezorgen. Jawel, terwijl de topvrouw van het concern, Herna Verhagen, zich wentelt in de jaarcijfers, lijkt het erop dat PostNL een stap terug wil doen in hun dienstverlening. Hun argument? De krapte op de arbeidsmarkt en de afnemende hoeveelheid brieven. Hun oplossing? Laten we gewoon minder werken!
"Als we de post bereikbaar en betrouwbaar willen houden moeten we zo snel mogelijk naar 'vandaag op de post, binnen twee dagen bezorgd'", verklaart Verhagen in de Telegraaf. Oh, de ironie. Was het niet PostNL zelf die jarenlang heeft geprofiteerd van het monopolie op de Nederlandse postmarkt, met tariefverhogingen die sneller stegen dan de temperatuur in juli? En nu, nu het even tegen zit, is hun antwoord simpelweg minder service bieden.
In veel Europese landen gebeurt dit al, beweert Verhagen. Alsof dat een excuus is om de kwaliteit van onze postbezorging te verlagen. Moeten we ons nu echt neerleggen bij een lagere standaard omdat anderen dat ook doen? Het klinkt als een kind dat zijn onvoldoende verdedigt door te wijzen naar de rest van de klas.
De realiteit is dat de consument er weer bij inschiet. Verhagen spreekt over een aanpassing die 'beter aansluit bij de behoefte van de consument'. Welke consument heeft ooit gezegd: "Goh, ik wou dat mijn post later aankwam"? Dit is niet meer dan een goedkope poging om de eigen operationele kosten te drukken, terwijl de consument wordt opgezadeld met langere wachttijden.
En dan de arbeidsmarkt – ja, die is krap. Maar is het antwoord dan minder service bieden, of misschien juist investeren in betere arbeidsvoorwaarden om werken bij PostNL aantrekkelijker te maken? Het lijkt erop dat PostNL de gemakkelijke uitweg kiest, ten koste van de klant.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS lopen we niet weg voor dit soort controversiële onderwerpen. Andere media wél. Daarom is het van het grootste belang dat wij dit werk blijven doen. Elke dag weer. Vind jij dat ook? Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe en help ons dit soort onderwerpen wél te behandelen!
We roepen de politiek op om kritisch te zijn. Buig niet voor de wensen van een bedrijf dat de makkelijke weg kiest. PostNL moet innoveren, investeren in personeel en hun bedrijfsmodel aanpassen aan de 21e eeuw, zonder de consument te kort te doen. Want laten we eerlijk zijn, in een tijd waarin we meer dan ooit afhankelijk zijn van betrouwbare postbezorging, is minder service het laatste wat we nodig hebben.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten