Waarom Burnouts door Corona een Probleem Vormen voor Onze Cyberveiligheid

Waarom Burnouts door Corona een Probleem Vormen voor Onze Cyberveiligheid

Na ruim twee jaar corona is de rek er bij velen wel uit. Veel werkenden lopen zelfs tegen een burn-out aan en dat heeft verstrekkende gevolgen. Niet alleen loopt de eigen levenskwaliteit achteruit, maar er wordt ook minder gelet op cyberveiligheid. Dat is riskant, omdat juist nu het aantal cyberaanvallen drastisch toeneemt. Je moet tegenwoordig op zoveel zaken letten, dat veel mensen al bij voorbaat ontmoedigd raken. Hoe bescherm je de digitale veiligheid van jezelf en van je bedrijf zonder er weer een hoofdpijndossier bij te krijgen?

Anders leven

De één vaart erbij, de ander raakt in een sociaal isolement: thuiswerken. Het is een prima alternatief voor files en overvolle treintoestellen. Maar aan de andere kant breekt de afwezigheid van een praatje bij het koffieapparaat menigeen op. We leven van Zoommeeting naar zoommeeting, nemen geen tijd om rustig te lunchen en op de achtergrond hoor je kinderen die om aandacht gillen. Af en toe wat stoom af kunnen blazen is ook niet meer zo vanzelfsprekend. Sportscholen sluiten om de haverklap hun deuren. En vakanties waar we al maanden reikhalzend naar uitkeken worden plots geannuleerd.

Deze nieuwe manier van leven vergt nogal wat van onszelf. Het dwingt ons om wat meer oog te hebben voor de kleine dingen, zoals een wandeling in de natuur of een mooi ingerichte tuin. Maar ook dan word je weer geconfronteerd met de erbarmelijke staat van onze planeet. Het is dus niet zo vreemd dat veel mensen moeite hebben om nog licht aan het einde van de tunnel te zien.

Burn-out

Als je langere tijd teveel van jezelf vraagt, kun je last krijgen van een burn-out. Klachten die bij een burn-out horen, zijn onder meer prikkelbaarheid, slecht slapen, vermoeidheid, hartkloppingen, duizeligheid en darmproblemen. Je bent eigenlijk elke dag bezig met overleven. Veel mensen met een burn-out zijn zelfs niet meer in staat om hun werk uit te voeren en belanden daardoor in de ziektewet.

Maar voor het zover is, manifesteren de klachten zich zowel in het privéleven als op de werkvloer. Je hebt moeite om je te concentreren en om belangrijke dingen te onthouden. Een burn-out gaat vaak gepaard met een depressie en dat moet je heel serieus nemen. Trek dus op tijd aan de bel en neem de nodige rust, om erger te voorkomen.

Cyberveiligheid

De afgelopen twee jaar heeft het aantal cyberdreigingen een enorme vlucht genomen. Bedrijven en organisaties moeten dus steeds striktere maatregelen treffen om te voorkomen dat ze daarvan het slachtoffer worden. Dit uit zich niet zelden in uitgebreide veiligheidsprotocollen die de werknemers in acht moeten nemen. Voor de gemiddelde werknemer is dat al een hele opgave, maar voor een werknemer met een burn-out is dit schier onmogelijk. Cyberveiligheidsbedrijf 1Password heeft eind 2021 een onderzoek uitgevoerd onder 2500 deelnemers en de uitkomsten liegen er niet om.

Een derde van alle respondenten met een burn-out gaf aan dat het naleven van alle veiligheidsprotocollen teveel gedoe was. Ook cyberveiligheidsexperts hebben in grote getale moeite om het hoofd boven water te houden. Ze lopen twee keer zoveel risico om er op het werk niet met hun hoofd bij te zijn. Bijna de helft van hen vond dat werkgevers onrealistische verwachtingen hebben als het gaat om het bijhouden en controleren van alle applicaties en apparaten.

Makkelijk maken

De vraag is dus hoe we het onszelf en elkaar makkelijker kunnen maken als het aankomt op cyberveiligheid. Het laatste wat je wil, is een overspannen werknemer belasten met nog meer dingen op hun to-do-lijstje. Met het nemen van de volgende eenvoudige maatregelen ben je qua cyberveiligheid al goed op weg:

1. Gebruik een VPN

Zodra je verbinding maakt met het internet, word je van alle kanten gebombardeerd met virussen, hackpogingen en andere digitale ellende. Als je een VPN inschakelt, ben je al voor een groot deel verlost van deze dreigingen. Je kunt een VPN gratis downloaden en installeren op elk apparaat. Je bent dan verzekerd van een versleutelde verbinding en encryptie van alle uitgewisselde gegevens.

2. Gebruik een wachtwoordmanager

Er kan niet vaak genoeg benadrukt worden hoe belangrijk het is om al je accounts te beschermen met sterke en unieke wachtwoorden. Je kunt al deze wachtwoorden ergens opschrijven of simpelweg uit het hoofd leren. Nog makkelijker én veiliger is het om een wachtwoordmanager te gebruiken. Al je wachtwoorden worden dan op een veilige manier bewaard in een digitale kluis.

3. Niet aanklikken

Voor het laatste advies hoef je juist niets te doen. We hebben het hier over download- of betaallinks in phishingberichten. Het advies is om deze berichten gewoon te negeren. Let er wel op dat cybercriminelen zich ook wel eens voor willen doen als je leidinggevende. Twijfel je of een bericht ook echt van deze leidinggevende uit komt? Neem dan even persoonlijk contact op met betreffende leidinggevende. Het is ook wel zo fijn om het even kort te melden bij de IT-afdeling als je merkt dat er phishingberichten circuleren.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties