Nieuwe deugcampagne van SIRE moet polarisatie in de Nederlandse samenleving tegengaan

Carlo van Remortel

Carlo van Remortel

Nieuwe deugcampagne van SIRE moet polarisatie in de Nederlandse samenleving tegengaan

SIRE, Stichting Ideële Reclame, is gestart met een bewustwordingscampagne om polarisatie in de samenleving tegen te gaan. Aanleiding hiervoor zijn twee onderzoeken die gedaan zijn naar de polarisatie in Nederland. Een van de onderzoeken is van SIRE zelf en het andere onderzoek komt uit de koker van het SCP, het Sociaal en Cultureel Planbureau. Uit dat onderzoek is gebleken dat zo’n driekwart van de burgers vindt dat de polarisatie in Nederland is gestegen.

Zo zou volgens het onderzoek van SIRE 1,4 mensen in Nederland het contact met vrienden of familie drastisch verminderd of in sommige gevallen zelfs compleet beëindigd. De oorzaak van deze breuk bij mensen is voornamelijk vanwege meningsverschillen. Het gaat hierbij om de welbekende gevoelige onderwerpen zoals corona en vaccinatie maar ook immigratie, stikstof, klimaat en natuurlijk: Zwarte Piet.

De nieuwe slogan van SIRE: “Verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt” moet er dan ook voor gaan zorgen dat we als Nederlanders weer dichter bij elkaar komen. SIRE, die in 2019 met de #doeslief campagne wel een klein succesje hadden zullen naar verwachting met de nieuwe campagne minder succes hebben. Het onderwerp is complex en dermate gevoelig bij veel Nederlanders dat de kans op verzoening tussen voor en tegenstanders van bepaalde onderwerpen niet heel groot is. Zeker nu ook de Provinciale Statenverkiezingen voor de deur staan en veel politici en partijen druk bezig zijn met het framen van hun tegenstanders.

Volgens Sire voorzitter Marc Oosterhout is er een hoge urgentie om het bespreekbaar te maken. "Polarisatie voelt bedreigend. Voordat je het weet, verlies je elkaar. Tegelijkertijd zijn we er zelf medeverantwoordelijk voor. Iedereen kan polariseren, maar iedereen kan ook verbinden. Onze campagne is een oproep daartoe." Aldus Oosterhout.

Net wanneer er juist vanuit de overheid een campagne is gestart die polarisatie verder aanwakkert komt SIRE met een tegen campagne. Toeval? Of is het een stukje damage control om de complete clusterfuck van de Omar en Samira krijgen geen sleutel campagne nog een beetje de kop in te drukken.

UPDATE 14/01

Voor de goede orde: SIRE is geen overheidsinstantie en is ook niet opgezet door de overheid. SIRE is afkomstig uit het communicatievak zelf. SIRE heeft geen enkele band met de overheid. Ze krijgen ook geen subsidie. Alle campagnes worden gratis gemaakt. Ook alle mediaplaatsingen (TV, radio, buitenreclame, advertenties, on line etc.) zijn gratis. Ze zeggen daarover: "Onze autonomie is ons grootste goed."

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Lees meer over:
Campagne Polarisatie SIRE

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties