Een populaire komediefilm uit de jaren ’90, Rush Hour,
is ineens tot “problematisch” bestempeld. Jawel, de iconische buddycop-film met
Jackie Chan en Chris Tucker, jarenlang zonder enige controverse uitgezonden op
televisie, wordt tegenwoordig voorafgegaan door een ‘trigger warning’. De film
zou “aanstootgevend” kunnen zijn voor moderne kijkers. Tijdens een recente uitzending op de Amerikaanse zender USA
Network verscheen er vóór de openingsscène een opvallende mededeling: “We
houden allemaal van onze buddykomedies... maar deze film werd in een andere
tijd gemaakt. Ter info: bepaalde uitbeeldingen, taalgebruik en humor kunnen
inmiddels als gedateerd of zelfs aanstootgevend worden ervaren.”
Wat is er “mis” met Rush Hour?
De kern van de kritiek op Rush Hour zit in de
typische jaren ’90-humor: grove stereotypen, scherpe oneliners, cultureel
ongemak – maar allemaal bedoeld binnen de context van satire en het wederzijdse
onbegrip tussen twee compleet verschillende personages. Jackie Chan speelt de
serieuze inspecteur Lee uit Hongkong, terwijl Chris Tucker als hyperactieve
LAPD-agent Carter overloopt van bravoure en slechte grappen. Precies dát gaf de
film zijn charme, en miljoenen kijkers konden dat destijds prima waarderen. De
film bracht wereldwijd 244 miljoen dollar op en leidde tot twee vervolgen.
Laten we wel wezen: een inhoudelijke
waarschuwing is géén
censuur. De film wordt immers ongewijzigd getoond. Iets vergelijkbaars gebeurde
eerder met
Blazing Saddles, waarbij HBO Max een drie minuten durende
inleiding toevoegde door filmwetenschapper Jacqueline Stewart. Een beetje
duiding dus, geen aanpassing van de film zelf.
Toch voelen veel kijkers zich inmiddels betutteld. Zoals
regisseur Quentin Tarantino
het verwoordde: “Ik verwerp het woord
‘gekwetst’. Iedereen kan zich door álles gekwetst voelen. Eerlijk gezegd denk
ik dat het in de meeste gevallen – en natuurlijk zijn er uitzonderingen –
vooral het eerste reflex is van een zeer bekrompen geest.”
Misschien is dat wel de kern van de frustratie. Steeds
meer kijkers voelen zich niet beschermd, maar behandeld als kleine kinderen.
Alsof ze zelf niet kunnen inschatten dat een film uit 1998 andere normen
hanteert dan een film uit 2025.
👉 Geen linkse intimidatie aan Nederlandse universiteiten. Stop de Hamasprotesten!
Academici ondersteunen terreursympathisanten en joodse studenten worden gejaagd. De maat is vol.
✍️ Teken vandaag nog deze petitie en laat je stem horen De discussie rond Rush Hour draait uiteindelijk niet
om die ene komedie, maar om een bredere cultuurverschuiving. Er lijkt een diep
wantrouwen te bestaan jegens het publiek – alsof mensen massaal hun morele
kompas verliezen zodra ze een oneliner van Chris Tucker horen die vandaag de
dag “gevoelig” ligt.