Het is weer zover. De kachel in Hilversum moet roken en dus is het jaarlijkse huilfestijn van de publieke omroep begonnen. Omroepbazen, presentatoren en programmamanagers buitelen over elkaar heen om te waarschuwen voor een "bloedbad" en een "kaalslag". De reden? Er moet vanaf 2027 structureel 155 miljoen euro (netto zo'n 140 miljoen) bezuinigd worden. Een schijntje op de totale begroting, maar de dames en heren doen alsof de wereld vergaat. Wat ze er even niet bij vertellen: de NPO krijgt nog steeds bijna een MILJARD euro aan belastinggeld. De Vlaamse collega's van de VRT doen het met een derde daarvan en maken betere televisie. De
Telegraaf legt de vinger precies op de zere plek. Terwijl de gewone Nederlander moet bezuinigen op boodschappen en energie, weigert de gesubsidieerde elite in het Mediapark om ook maar één stapje terug te doen. Ze zijn verslaafd geraakt aan het gratis geld en elke poging om die stroom iets in te dammen, wordt beantwoord met een perfect georkestreerde mediacampagne.
De Vlaamse spiegel
Laten we de feiten eens op tafel leggen. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ontvangt jaarlijks een astronomisch bedrag van bijna 1 miljard euro. Waar gaat dat geld heen? Naar een ondoorzichtig woud van omroepverenigingen, bestuurslagen, netmanagers en exorbitante salarissen voor B-sterren.
Kijk even naar het zuiden. De Vlaamse publieke omroep VRT moet het doen met ongeveer een derde van dat budget. En wat zien we? De VRT maakt kwalitatief hoogstaande programma's, heeft een uitstekende nieuwsdienst en bereikt een groot publiek. Zonder al die versnippering, zonder al die politieke kleurloze omroepjes die elkaar de tent uitvechten. Als de Vlamingen het kunnen voor 300 miljoen, waarom hebben wij dan in vredesnaam 900 miljoen nodig om naar dezelfde herhalingen en D66-propaganda te kijken?
'Kassa' als menselijk schild
De tactiek van Hilversum is doorzichtig en vals. Nu er bezuinigd moet worden, snijden ze niet in de dikke bestuurslagen of in de ontelbare woke-documentaires die niemand kijkt. Nee, ze offeren Kassa op. Een van de weinige programma's waar de burger nog iets aan heeft.
Waarom doen ze dat? Dat heet politieke chantage. Ze slachten een populair programma in de hoop dat u, de kijker, boos wordt op Den Haag. Ze gebruiken Amber Kortzorg en haar consumentenrubriek als menselijk schild om hun eigen baantjes en hobby-projecten te redden. "Kijk eens wat de gemene politiek ons aandoet!" roepen ze. Trap er niet in. Ze hadden makkelijk kunnen snijden in de onzin, maar ze kiezen ervoor om de kijker te straffen.
Steun De Dagelijkse Standaard!
De NPO gebruikt uw belastinggeld om zichzelf in stand te houden en u voor te liegen. Wij krijgen geen cent subsidie, maar wij vertellen wel de waarheid over deze graai-cultuur. Help ons om onafhankelijk te blijven! Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox! Jinek als propagandakanaal
En waar mogen de klagers uithuilen? Natuurlijk, bij Eva Jinek. In haar talkshow Eva verschenen koeienletters op de achtergrond: "DE MEGABEZUINIGINGEN OP DE NPO". Oud-NTR-baas Paul Römer mocht leeglopen over hoe "heftig" het allemaal wel niet is.
Het is WC-eend die WC-eend adviseert. De NPO gebruikt zijn eigen zendtijd (betaald door u!) om actie te voeren voor meer geld voor zichzelf. Het is een gesloten systeem van zelfverrijking en zelfbevlekking. Kritische vragen? Ho maar. Niemand aan tafel die zegt: "Goh Paul, kan het niet wat efficiënter? Moeten we echt twintig verschillende omroepen hebben die allemaal een eigen directeur en een eigen pand hebben?"
Tijd voor de sloopkogel
Demissionair minister Gouke Moes (BBB) moet zijn rug recht houden, en het nieuwe kabinet moet nog veel verder gaan. Een bezuiniging van 140 miljoen is een lachertje. Het is wisselgeld.
De NPO moet op de schop. Niet een beetje bijschaven, maar de sloopkogel erin. Terug naar één staatsomroep voor nieuws en calamiteiten (zoals de VRT, maar dan nog slanker), en de rest zoekt het maar uit op de commerciële markt. Als je programma zo goed is, zijn er vast adverteerders te vinden. En zo niet? Dan heeft de belastingbetaler er ook geen behoefte aan.
Help ons in de strijd tegen het mediakartel!
Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard laat zich niet inpakken door de jankverhalen uit Hilversum. Wij staan voor de belastingbetaler. Steun onze onafhankelijke journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen breken we de macht van de NPO! Stop met janken
Dus, beste omroepbaasjes: droog je tranen. Je krijgt nog steeds een zak met geld waar een paard de hik van krijgt. Ga eens kijken in Vlaanderen hoe je efficiënt televisie maakt. En stop met het gijzelen van de kijker door populaire programma's te schrappen terwijl je zelf in een warm bad van subsidie blijft zitten. Het feest is voorbij.