Screenshot NOS Studio Sport / YouTube

NPO-sanering begint eindelijk: Studio Voetbal en Andere Tijden Sport van de buis (En niemand gaat ze missen!)

Media27 nov , 18:30
Het is een zeldzame dag: er komt goed nieuws uit Hilversum. De NOS heeft aangekondigd dat de stekker gaat uit Studio Voetbal en Andere Tijden Sport. De reden? Bezuinigingen. En laten we daar heel eerlijk over zijn: dit is een overwinning voor de hardwerkende belastingbetaler. Jarenlang is er miljoenen euro's aan publiek geld over de balk gesmeten voor programma's die niets, maar dan ook niets te maken hebben met de kerntaken van een publieke omroep. Voetbalpraatprogramma's horen thuis bij de commerciëlen, niet aan het staatsinfuus.
Het gejammer in de burelen van de NOS is natuurlijk niet van de lucht. "Dit komt hard aan," snottert NOS Sport-hoofdredacteur Xander van der Wulp. Hij noemt het "iconische programma's". Laat me niet lachen. Studio Voetbal was een gezapig onderonsje van mannen die open deuren intrapten over buitenspelval en VAR-momenten. Prima vermaak voor de liefhebber, maar waarom moet de staat dat financieren?

De markt doet het beter

Kijk naar de realiteit. Vandaag Inside op SBS6 scoort de pannen van het dak. Veronica Offside, de programma's op ESPN en Ziggo Sport; er is een overvloed aan voetbalcontent. Commerciële zenders staan te springen om dit soort televisie te maken, en ze doen het vaak nog spraakmakender ook.
Dat de NOS nu gedwongen wordt om te stoppen met deze geldverslindende hobby, is het bewijs dat de bezuinigingen - ingezet door het vorige kabinet en gelukkig nog niet teruggedraaid door de formerende D66-kliek - beginnen te werken. De publieke omroep wordt gedwongen om terug te gaan naar de basis. En die basis is niet: 'leuk babbelen over Ajax met Pierre van Hooijdonk van uw belastingcenten'.

Tranen bij Sjoerd van Ramshorst

Presentator Sjoerd van Ramshorst baalt als een stekker. "Studio Voetbal is met bijna 25 jaar de langstlopende voetbaltalkshow van Nederland," zegt hij. Dat is geen argument voor behoud, Sjoerd. Dat is een bewijs dat jullie al 25 jaar de markt verstoren met gesubsidieerde concurrentie. Als jullie programma echt zo goed en "iconisch" is, dan staat John de Mol of Peter van der Vorst morgen op de stoep met een contract.
Zo werkt dat in de grote mensenwereld: als je iets maakt waar mensen op zitten te wachten, is er geld mee te verdienen. Als dat niet zo is, heeft het geen bestaansrecht. De NOS heeft jarenlang in een droomwereld geleefd waarin geld gratis was en kijkcijfers gekocht konden worden met belastingpoet. Die ballon is nu doorgeprikt.
Steun De Dagelijkse Standaard! De NPO moet inkrimpen en wij juichen dat toe. De publieke omroep is te groot, te duur en te links. Wij controleren de macht en blijven hameren op sanering. Help ons om onafhankelijk te blijven! Steun ons via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. En let op: als u ons via BackMe steunt, krijgt u gratis en voor niets elke dag onze exclusieve SubStack-column zo, hop, in uw email inbox!

Ook Andere Tijden Sport sneuvelt

Naast het voetbalpraatprogramma verdwijnt ook Andere Tijden Sport per 2027. Ook hier zullen de cultuurliefhebbers wel weer moord en brand schreeuwen. "Maar de geschiedenis dan?!" Beste mensen, er zijn duizenden documentaires te vinden op Netflix, Videoland en YouTube. Als de verhalen van Andere Tijden Sport echt zo boeiend zijn, vinden ze ook wel een plek op een streamingdienst.
Het is niet de taak van de overheid om sportdocumentaires te financieren terwijl de zorg onbetaalbaar wordt en de politie capaciteit tekortkomt. Het is een kwestie van prioriteiten. En gelukkig lijkt er in Den Haag - ondanks de chaos - eindelijk een besef in te dalen dat de bomen niet tot in de hemel groeien.

Strategisch slachtofferschap?

Natuurlijk moeten we waakzaam blijven. De NPO is er een meester in om precies díé programma's te schrappen die bij het grote publiek populair zijn, in de hoop dat de kiezer in opstand komt. Ze snijden liever in voetbal (waar de gewone man naar kijkt) dan in hun eigen elitaire grachtengordel-programma's.
Het is dezelfde tactiek die ze toepassen bij Kassa: "Kijk eens hoe zielig we zijn, de politiek pakt jullie favoriete programma af!" Trap er niet in. De NOS had ook kunnen bezuinigen op de top, op de managers, of op de eindeloze stroom klimaatpropaganda. Dat ze kiezen voor voetbal, is een politiek drukmiddel. Maar in dit geval pakt het goed uit: voetbal hoort commercieel te zijn.
Help ons in de strijd tegen de staatsomroep! Vond u dit een goed artikel? De Dagelijkse Standaard is dé luis in de pels van de NPO. Wij laten ons niet chanteren door zielige verhalen uit Hilversum. Steun onze onafhankelijke journalistiek. Doneer vandaag nog via BackMe of maak uw bijdrage over op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Samen maken we Nederland nuchterder!

Opgeruimd staat netjes

Studio Voetbal gaat nog door tot de zomer, en dan is het schluss. Het is een mooi begin van de grote schoonmaak. Laat de commerciëlen het maar uitvechten. De publieke omroep moet terug in zijn hok: klein, sober en alleen voor datgene wat de markt écht niet oppakt. Voetbalpraat hoort daar overduidelijk niet bij. Dag Sjoerd, succes op de arbeidsmarkt!
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading