Jonathan Krispijn van Ongehoord Nederland maakt een scherpe, ironische opmerking over Lale Gül. De mediaklasse slaat direct op tilt. De Telegraaf noemt het “bizar”, Lale Gül stort zich in slachtofferrol, en half twitterend Nederland roept moord en brand. Maar waarom eigenlijk? Want als er íemand is die anderen genadeloos op de korrel neemt – inclusief hun uiterlijk, afkomst en gedrag – dan is het Lale Gül zelf wel. Dit gaat niet over fatsoen. Dit gaat over macht, framing en de vraag wie wél mag uitdelen en wie niet. En zoals gewoonlijk: als je rechts bent, kritisch op het kartel, of verbonden aan Ongehoord Nederland, dan ben je de klos.
🟦 DDS krijgt geen cent van de overheid of het kartel. We leven van donaties van trouwe lezers zoals jij.
👉 Doneer via https://dds.backme.org – dan krijg je ook nog eens elke dag een exclusieve column in je inbox die we niet op DDS kunnen publiceren.
Of:
💶 Maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Ironie is alleen toegestaan voor linkse schrijvers?
Wat deed Krispijn eigenlijk? Hij maakte een sarcastische tweet waarin hij verwees naar een passage uit Lale Güls boek – een passage waarin ze zelf expliciete seksuele fantasieën beschrijft. Krispijn spiegelt dat, gooit er een cynisch sausje overheen en voilà: media-ophef. “Sekswerk!” zou hij haar hebben genoemd. “Een Turks wijf!” Wat de context en ironie daarvan ook is – dat wordt vakkundig weggelaten in De Telegraaf. Want het moet weer eens gaan over de vermeende boosaardigheid van rechts.
Ironie, dubbele bodem en provocatie zijn alleen geoorloofd als je jezelf tot het kamp van D66, de Volkskrant en BNNVARA rekent. Maar als een journalist van Ongehoord Nederland zich eraan waagt, is het ineens “bizar” of “bedreigend.”
Lale Gül: uitdelen met de botte bijl, maar huilen bij de minste tegenwind
Dat Lale Gül niet op haar mondje is gevallen, is bekend. Ze heeft columns geschreven waarin ze collega-journalisten beschuldigt van racisme, vrouwen belachelijk maakt en politieke tegenstanders openlijk bespot. Ze noemt ON-presentatoren “extreemrechts tuig”, vergeleek Raisa Blommenstijn met racisten, en lachte de mond vol over “haatzaaiers” bij omroepen die haar niet aanstaan.
Maar als iemand háár aanspreekt met dezelfde toon? Dan is het plots "femicide-achtig", "onveilig", of "seksistisch." Wat een vertoning.
De Telegraaf kiest opnieuw kamp slachtofferkaart
Wat opvalt: De Telegraaf speelt hier volop mee in het slachtofferframe. Het ‘rechtsere geluid’ dat de krant ooit vertegenwoordigde is hier ver te zoeken. In plaats van feiten benoemen, context bieden of balans aanbrengen, wordt Krispijn direct weggezet als fout en bizar. Terwijl hij nota bene zélf in een vervolgtweet uitlegt dat zijn opmerking een ironische reflectie was op Gül's eigen stijl.
De hypocrisie druipt er vanaf. Als een links-activistische columnist een harde sneer uitdeelt, noemen ze het “kritisch engagement.” Doet een journalist van Ongehoord Nederland hetzelfde, dan is het “ongepast” of “gevaarlijk.” Tja, selectieve verontwaardiging is ook een vorm van journalistiek – maar dan wel in dienst van het kartel.
Tijd om de rollen eens om te draaien
Het is precies zoals Krispijn terecht opmerkt: Lale Gül mag anderen seksualiseren, kleineren en uitdagen, maar als je haar een spiegel voorhoudt, dan breekt de hel los. Dit soort dubbele standaarden moet je niet laten passeren. Humor, ironie en scherpe taal horen bij het publieke debat – óók als ze uit onverwachte hoek komen. En óók als ze Gül raken.
Laat één ding duidelijk zijn: echte bedreigingen, geweld en intimidatie horen nergens thuis. Maar daar had dit niets mee te maken. Dit was een online sneer – een reactie in dezelfde toon die Lale Gül zelf al jaren hanteert. Wie dat niet aankan, moet misschien eens in de spiegel kijken voordat ze op Twitter en in talkshows klaagt over ‘de dorpsgekken met een telefoon.’
🟥 Als jij wilt dat DDS blijft bestaan – als tegenmacht tegen de linkse media en Big Tech-censuur – dan hebben we jouw steun nú nodig.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via:
NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media
Help ons het tweede deel van het jaar door. Vrijheid is niet gratis.