ANALYSE: Max Verstappen had het incident met Ocon kunnen voorkomen, maar koos voor een andere optie

ANALYSE: Max Verstappen had het incident met Ocon kunnen voorkomen, maar koos voor een andere optie

Tijdens de Grand Prix van Brazilie in Interlagos reed Verstappen magistraal. Hij was snel én ging spaarzaam om met zijn banden waardoor hij sneller was dan wereldkampioen Hamilton. Lange tijd zag het ernaar uit dat Verstappen de eerste plek op het podium zou gaan halen, maar door een incident met achterblijver Ocon van het team Force India F1 liep het helemaal anders. De Fransman reed zijn rondes en werd door Max op een flinke achterstand gereden. De Nederlanders stuurde hard naar de rechterkant en omdat Ocon niet meer kon reageren volgde een ongeluk. Hiervoor kreeg de Fransman een straf van de FIA. Verstappen ging helemaal uit zijn dak na afloop van de race.

Dat was niet voldoende voor Verstappen, die na de race verhaal kwam halen bij de Fransman. Verstappen was boos, maar kon zelf ook ander keuzes maken. Bijvoorbeeld door niet de binnenkant van de tweede bocht van Ocon te claimen en ruimte te nemen voor het inhalen van de Fransman. Dat zou wellicht iets trager hebben uitgepakt, maar de crash was uiteindelijk minder positief voor Verstappen dan het nemen van tijd. Na de 3e bocht komt namelijk een lang recht stuk en daar had Verstappen de Force India eenvoudig kunnen inhalen. Uiteindelijk is Max dus zelf ook één van de redenen waarom het incident plaatsvond. Red Bull baas dr. Helmut Marko lijkt geen enkele zelfreflectie te hebben en noemt Ocon zelfs een 'idioot'.

[caption id="attachment_213317" align="alignleft" width="662"]Bron: YouTube/ Formula1.com Het moment waarin zowel Ocon als Verstappen een keuze moesten maken hoe zij de bocht zouden ingaan. Dit moment bepaalt mede hoe enkele seconden later een crash ontstaat. Verstappens wiel is aan de linkerkant te zien. Bron: YouTube/ Formula1.com[/caption]

[caption id="attachment_213318" align="alignleft" width="662"]Enkele meters verder besluit Verstappen het risico te nemen en naar rechts in te sturen. Ervan uitgaande dat Ocon aan de kant gaat. Een aanname die later pijnlijk uitpakte. Bron: YouTube/ Formula1.com Enkele meters verder besluit Verstappen het risico te nemen en naar rechts in te sturen. Ervan uitgaande dat Ocon aan de kant gaat. Een aanname die later pijnlijk uitpakte. Bron: YouTube/ Formula1.com[/caption]

Op het moment dat er geen weg terug is. <div class=

Best sneu van Helmut Marko als je bedenkt dat Ocon in zijn recht stond om te proberen zichzelf te 'unlappen'. Goed dus dat de FIA ingrijpt om dit uit de hand lopende relletje te sussen. Omdat Verstappen fysiek werd met Ocon en besloot de Fransman te duwen. Erg kinderachtig van Verstappen om zich zo te laten gaan. De FIA heeft besloten de jonge coureur twee dagen taakstraf te geven. Wat dit precies inhoudt is nog niet duidelijk, maar wellicht dat een paar uur corveedienst Verstappen kan helpen rustig te worden. De raceleiding laat weten: "Hoewel we sympathie hebben voor de passie van Verstappen, zijn de stewards van mening dat sporters op dit niveau de verplichting hebben om zich netjes te gedragen en als rolmodellen te dienen voor andere coureurs op alle niveaus"

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer