Bam! Moedige ondernemer laat DENK-etterbakken alle hoeken van de rechtszaal zien: 'Dit voelt als een afrekening!'

Bam! Moedige ondernemer laat DENK-etterbakken alle hoeken van de rechtszaal zien: 'Dit voelt als een afrekening!'

Bij de rechtbank in Den Haag diende vandaag de rechtszaak tussen Statera - het wetenschappelijk bureau van DENK - en Eduard Nandelall, CEO van OptimusAd. Laatstgenoemde liet tijdens de behandeling geen spaan heel van alle drogredenen en juridische treiteracties van de partij met drie Kamerzetels. De Dagelijkse Standaard was er vandaag bij.

Vandaag diende de zaak tussen Gladys Albitrouw van Statera (dus DENK) en Eduard Nandelall van het data-onderzoeksbureau OptimusAd. DENK gaf aan niet erg gelukkig te zijn met de werkwijze van Nandelall, maar viel al snel door de mand door aan te geven waar het ze echt om ging: stemming maken en nieuws genereren en subsidies verdelen. Nandelall ging daar niet in mee en een rechtszaak volgde.

Volgens Gladys Albitrouw was het de bedoeling dat Nandelall met zijn data-onderzoeksbureau OptimusAd het stemgedrag van kiezers in beeld zou brengen in aanloop naar het raadgevende referendum van vorig jaar over de zogeheten 'Sleepwet.'

Albitrouw gaf tijdens de openbare hoorzitting een interessante analyse over de denkwijze van haar partij - die in 2018 een slordige €16.000 aan ontvangen subsidie van de referendumcommissie in Azarkanise Mist liet opgaan:

¨Nandelall zou kijken naar wat de berichtgeving (in de media - red.) was en wat voor gevolgen dat zou hebben op het kiezersgedrag. [...] We wilden eigenlijk een beetje stemming maken om er voor te zorgen dat de opkomst omhoog zou gaan. Op het moment dat je ziet dat er veel nieuws is over bepaalde zaken raken mensen meer geïnteresseerd en dat zorgt er voor dat de opkomst omhoog gaat. Dat is het doel van Statera (het onderzoeksbureau van DENK - red.).¨

Maar daar bleef het niet bij, want Albitrouw dikt het zelf nog eens lekker aan:

¨Ons idee was om te kijken hoe bepaalde groepen zich zouden bewegen. [...] Zodoende wilden wij middels eigen onderzoek nieuws genereren. [...] Het was de bedoeling om elke week een nieuwsbericht te publiceren n.a.v. de analyses van OptimusAd. Die cyclus zouden we dan vlak voor de verkiezingen afsluiten met een persbericht.¨

Aha. Was het de partij DENK dan vooral te doen om 'nieuws te genereren' voor hun persiflage-account op YouTube? Over hoor- en wederhoor gesproken, trouwens. Dat laatste kwam er wel van Eduard Nandelall, die in de rechtbank duidelijk op de praatstoel zat om de reputatie van zijn persoon en bedrijf te verdedigen tegenover de lange arm van Albitrouw:

¨Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld. Ik ben ook altijd eerlijk geweest over onze werkwijze. Klaarblijkelijk verschillen wij daarover van mening of inzicht. Ik bekijk mijn werk vanuit een commercieel oogpunt. Zo voorspelde ik op basis van onderzoek onlangs nog dat Forum voor Democratie zomaar eens de grootste partij van Nederland kon worden. Maar mijn bedrijf onderzoekt ook gegevens voor andere politieke partijen. Ik heb nooit eerder problemen ondervonden met mijn (politieke) klanten. Dit gedoe met DENK voelt dan ook als een afrekening.¨

Ondanks een - inmiddels - langdurig juridisch conflict tussen de partij DENK en data-onderzoeksbureau OptimusAd gaf Nandelall gedurende de hoorzitting meermaals aan dat hij (zelfs nu nog) best bereid is om buiten de rechterlijke macht samen om tafel te gaan onder het genot van een biertje. Want, zegt hij: "Niemand wint iets met een rechtszaak zoals nu het geval is. Jullie partij heeft hierdoor ernstige integriteitsproblemen opgelopen en voor mijn eigen bedrijf bekt deze hele case ook niet zo lekker." Albitrouw had echter net een bittere pil ingenomen en bleef onverbiddelijk: "Deze zaak kunnen wij alleen nog maar oplossen met tussenkomst van de rechter."

De definitieve uitspraak van de rechter in deze zaak volgt op 3 juli aanstaande.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties