Christine betaalde 5247,- teveel boete en kon vervolgens naar haar geld fluiten

Christine betaalde 5247,- teveel boete en kon vervolgens naar haar geld fluiten

Een Belgische dame uit Kortrijk maakte onlangs een dure fout. Ze wilde een boete betalen en overschreef 5300.- euro naar de Belgische staat. Dat had eigenlijk een veel lager bedrag moeten zijn, maar mevrouw Christine Tygat is ook maar een mens en maakte dus een domme fout. 53,- euro had het moeten zijn. Ze stond bij de betaling van haar boete op het punt om op reis te gaan. 'Nog even snel die boete betalen' dacht de dame. Gehaast deed ze een overschrijving. Die bleek dus niet goed.

Christine zegt zelf dat ze 'gehaast' was en hoopt dat het probleem snel wordt opgelost. Al direct na de foutieve overschrijving nam ze contact op met haar bank. Die vertelden haar dat de fout binnen twintig dagen zou worden rechtgezet: "De medewerker beloofde dat ik het geld snel terug zou krijgen: binnen twintig dagen". Maar vervolgens gebeurde er helemaal niets en bleef mevrouw Tygat bellen. In de meeste gevallen worden foutieve overschrijvingen gecorrigeerd. U kent het wel, wanneer de Belastingdienst een fout maakt in uw voordeel, dan kunt u zeker brieven verwachten. Maar nu het voordeel uitvalt richting de Belgische fiscus blijft het dus muisstil. Mevrouw Tygat heeft ondanks haar goede intenties de deksel op de neus gekregen van de Belgische autoriteiten. Maar daar komt nu wellicht verandering in.

Na een half jaar lang telefoneren om de fout te laten corrigeren is er niets gebeurd. Daarom nam mevrouw Tygat contact op met haar burgemeester Vincent Van Quickenborne, die liet weten dat dergelijke foutieve bijschrijvingen gewoon moeten kunnen rekenen op een solide afhandeling: "Voor een goedwerkende overheid is dit niet normaal" Voor een Belgische overheid dus wel, maar laten we niet verzanden in scheve grappen in de vroege ochtend. Hoe het ook zij, mevrouw Tygat heeft de mensen wel op haar hand ondertussen. Zo liet een woordvoerder van de FOD Justitie-dienst al weten dat de foutieve storting moet worden rechtgezet: "Het is niet de bedoeling dat deze vrouw al zo lang op haar geld wacht. We gaan zo snel mogelijk uitzoeken wat er is misgegaan en zorgen dat ze haar geld terugkrijgt."

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties