De klimaatmaffia dendert verder: Europese Commissie maakt CO2-normen auto's nóg strenger

De klimaatmaffia dendert verder: Europese Commissie maakt CO2-normen auto's nóg strenger

Auto's moeten veel minder CO2 uit gaan stoten. Waarom? Omdat de Europese Commissie dat graag wil.

Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan: de klimaatgekte. Sinds het klimaatakkoord van Parijs gesloten werd, waar vooralsnog alleen de Verenigde Staten doorheen weten te kijken, maakt de hele wereld zich druk om vage klimaatdoelen die gehaald moeten worden. En dat terwijl alles wat daar destijds in de Franse hoofdstad besloten is, gebaseerd is op aannames die allesbehalve bewezen zijn: meer dan een wankel kaartenhuis gebouwd uit klimaatfabeltjes is het niet.

Dat weerhoudt de heren in de ivoren toren in Brussel er echter niet van om dit wanakkoord voor hun eigen gewin te misbruiken. Het doel van lieden als Jean-Claude Juncker en Frans Timmermans blijft immers om zoveel mogelijk invloed te hebben op de dagelijkse levens van honderden miljoenen Europeanen, of ze daar nou trek in hebben of niet. Dat hebben we natuurlijk niet, maar daar trekt men zich niets van aan.

Een perfect voorbeeld is de beslissing die men daar deze keer heeft genomen. Alsof de eisen voor nieuwe auto's in de Europese Unie niet al belachelijk hoog waren, worden ze nu doodleuk nóg meer aangescherpt. Auto's die vanaf 2030 van de productieband rollen moeten maar liefst 30% minder CO2 uitstoten dan auto's nu. Dat is een bizar zware opgave. Onmogelijk is het natuurlijk niet, maar er zullen gigantische bakken met geld ingestoken moeten worden om de techniek die dat mogelijk maakt onder de knie te krijgen. En wat doen bedrijven die de kosten van hun producten zien stijgen? Precies: die verhogen hun prijzen. Ieder die aast op de aanschaf van een wagen kan dat dus maar beter snel doen: de kans is groot dat je binnen afzienbare tijd een stuk duurder uit zal zijn, met dank aan de Europese Commissie. En natuurlijk de klimaatlobby, die ondanks dit vergaande besluit nog zeer ontevreden is: ze hadden liever een verplichte vermindering van 60% gezien. Het is ook nooit goed.

Is er dan geen enkel goed nieuws te melden? Jawel, vooruit: er waren ook groene lieden die een algemeen verbod op auto's op benzine en diesel wilden. Dát is er dus nog niet gekomen... maar de nadruk ligt hier helaas op "nog".

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties