Eet jij drie bananen per dag? Let dan op: dit is namelijk wat er dan met je lichaam gebeurt

Eet jij drie bananen per dag? Let dan op: dit is namelijk wat er dan met je lichaam gebeurt

Bananen zijn ongelooflijk populair. Niet zo gek. Je kunt ze immers gemakkelijk en snel even opeten als snack, maar je kunt ze ook veranderen in een lekkere smoothie. Sommigen gebruiken bananen zelfs om een lekkere smaak te geven aan een taart, een cake, of een hele maaltijd.

Niet zo gek dus dat we dol zijn op bananen.

Maar is deze obsessie wel goed voor ons?

Zoals wij vorig jaar berichtten zijn er mensen die daar hun vraagtekens bijzetten. Zie hier ons artikel daarover.

Als dat artikel je de stuipen op het lijf jaagt, vrees niet! Er zijn namelijk ook voordelen aan het op grote schaal nuttigen van bananen. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat drie bananen per dag het magische getal is: als je elke dag weer drie bananen eet geef je je gezondheid een enorme boost.

Door drie bananen te eten bezorg je je lichaam namelijk 1500 mg kalium per dag. En dat heeft allerlei gezondheidsvoordelen:

1. Het verlaagt je bloeddruk

Een gemiddelde banaan heeft ongeveer 422 mg kalium en is bijna natrium-vrij. Het gevolg van deze combinatie is dat je bloeddruk lager wordt en zich dus herstelt, ook als je op andere manieren relatief veel natrium binnenkrijgt.

2. Bananen zijn goed voor je spijsvertering

Hoewel sommige mensen denken dat het eten van bananen slecht is voor je spijsvertering is het tegendeel waar: het is er juist goed voor. Let wel, het effect is niet dat de spijsvertering sneller, maar langzamer gaat. Het voordeel daarvan is dat je je langer vol voelt en dus geen trek in allerlei (suikerachtige) snacks krijgt.

3. Ze creëren gezonde bloedcellen

Bananen zitten vol vitamine B6: één banaan bezit zelfs 20% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid B6 voor volwassenen. Vitamine B6 produceert insuline, hemoglobine en niet-essentieel aminozuur, welke ironisch genoeg juist weer essentieel zijn voor gezonde cellen. Ook helpt vitamine B6 om infecties af te weren en te bestrijden.

4. Bananen vergroten je atletische vermogen

Als je je ooit hebt afgevraagd waarom veel atleten van bananen houden is dit het antwoord: bananen versterken de spieren en zijn een natuurlijke voorziening van antioxidanten en andere belangrijk voedingsstoffen. Uit onderzoek van de Appalachian State University’s Human Performance Lab is het net zo nuttig om elke 15 minuten een halve banaan te verorberen als je hard fietst als het drinken van een zogenaamde energiedrank. Geen wonder dat de Jamaicaanse topsprinter Yohan Blake maar liefst 16 bananen per dag eet!

5. Bananen geven je een gelukkig gevoel

De gemiddelde banaan heeft 27 mg magnesium in zich. Deze mineraal zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt én beter slaapt. Mannen hebben dagelijks 420 mg magnesium nodig en vrouwen 320 mg. Als je niet genoeg magnesium binnen krijgt is de kans groot dat je onrustig, geïrriteerd en zelfs depressief bent. Als je elke dag drie bananen eet kom je al aardig in de buurt van 80 mg magnesium, waardoor je je vrijwel zeker meteen beter en gelukkiger voelt.

Zo zie je maar weer, hoewel er zeker nadelen zitten aan het eten van veel bananen zitten er ook wel degelijk voordelen aan.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Lees meer over:
Gezondheid bananen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer