KNETTER! Kabinet gaat 4.000 EURO SUBSIDIE geven bij elektrische auto's VAN 45.000 EURO

KNETTER! Kabinet gaat 4.000 EURO SUBSIDIE geven bij elektrische auto's VAN 45.000 EURO

Photosite / Shutterstock.com

Welkom in het Nederland van Mark Rutte, waar lage inkomens worden uitgemolken om hogere inkomens van een extratje te voorzien. Oh, én om -- dit moeten we niet vergeten! -- al dan niet bevriende bedrijven wat extra inkomsten te bezorgen.

Nederland is geen democratie. Het is ook geen constitutionele monarchie. Nee, wij leven in een corpocratie. Wat dat inhoudt? Een land waar het grote bedrijfsleven (lees: multinationals) zo verweven is met de politiek dat de twee nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Het gevolg daarvan is dat miljardenbedrijven steevast allerlei voordeeltjes krijgen terwijl het MKB kapotgemaakt wordt, en dat lagere inkomens hogere inkomens moeten subsidiëren. Het is geen kapitalisme, maar corporatisme.

Case in point, de NOS bericht vandaag dat het kabinet 4.000 euro subsidie gaat geven "op middenklasse elektrische auto's." De subsidie begint met nieuwe auto's die 12.000 euro kosten en eindigt bij auto's ter waarde van 45.000 euro. Hoewel de NOS en het kabinet dat "middenklasse" auto's durven te noemen is dat natuurlijk je reinste onzin. Als je een auto kan betalen van 45.000 euro heb je een absoluut top-inkomen.

Het modale inkomen dit jaar in Nederland is 36.500 euro. Dat komt neer op 3.000 euro bruto per maand. Let wel, bruto en het vakantiegeld is hierbij inbegrepen. Als je 36.500 euro bruto per jaar verdient kan je echt niet een auto van 45.000 euro kopen -- niet eens bijna. Zeg dat je, heel ruim genomen, 500 euro per maand overhoudt (gebeurt nooit met een gezin trouwens, maar goed). Dan kan je per jaar dus 6.000 euro sparen. Dit betekent dat je bijna acht jaar nodig hebt om te sparen voor die auto van 45.000 euro.

ACHT JAAR. En ondertussen heb je dan dus geen nieuwe wasmachine, droger, televisie, computer, etc. kunnen kopen. Nee, elke cent die maandelijks niet wordt uitgegeven is dan naar die auto gegaan. Het moge duidelijk zijn: dat is volstrekt onzinnig. Met een beetje goede wil kun je "middenklasse auto's" oprekken naar 20.000 euro, maar dat is het dan wel. Daarna kom je in "hogere inkomens" gebied.

En nee, ik ben niet de enige die dat vindt. Ronald Plasterk denkt daar net zo over:

Dus: een groot deel van de subsidie gaat naar mensen die het helemaal niet nodig hebben want ze hebben een hoog inkomen én lagere inkomens zullen deze subsidie nooit krijgen omdat zij ammenooitniet een auto van 12.000 euro kunnen betalen.

Een verzoek aan lezers van DDS: Michael van der Galien is niet alleen eigenaar van deze mooie website, hij is ook de enige Nederlandse blogger met impact in Amerika! Door hem te steunen op BackMe kun je hem nu drie keer per dag (extra) lezen: elke dag krijg je in de ochtend een kort ontbijt in de vorm van een blogpost over het laatste nieuws uit Amerika, in de middag rond drie uur krijg je vervolgens een keiharde rant over het laatste Nederlandse nieuws, en — exclusief voor mijn sponsors — krijg je voor het slapengaan een email met een column over een willekeurig onderwerp. Je krijgt dit al vanaf 1 euro per maand. Steun hem dus — 154 DDS-lezers gingen u al voor!

Een grof schandaal... dat typerend is voor de corpocratie die Nederland helaas geworden is.

Volg mij op Twitter en Steun mij op BackMe.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer