Subsidiekosten elektrische auto's: 5 miljard euro, minder CO2 bespaard dan gehoopt

Subsidiekosten elektrische auto's: 5 miljard euro, minder CO2 bespaard dan gehoopt

Vandaag komt de Algemene Rekenkamer met een rapport over de impact van subsidieprogramma's voor elektrische auto's. Sinds 2007 gaf de Rijksoverheid 5 miljard euro uit aan het subsidiëren van het vervoersmiddel. De subsidie leidde uiteindelijk tot minder CO2-besparing dan geraamd. Tot 2022 pompt het Rijk nog eens 700 miljoen euro in deze markt.

De kosten blijven dus oplopen. En kijk ook eens om wat voor bedragen het hier gaat. Knettergek:

"Het gaat dus om een bedrag van circa € 28.000 per verkochte EV (elektrisch voertuig, red.) in 2018 over een periode van vijf jaar, oftewel ongeveer € 5.600 per auto per jaar."

En terwijl deze kunstmatige vraagcreatie vanuit de Rijksoverheid al jaren gaande is zien we steeds meer bedrijfjes die willen meeliften op het fake succes. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf FastNed dat onlangs de Amsterdamse beurs betrad. Het bedrijf overziet enkele honderden elektrische laadstations voor auto's en daar is alles mee gezegd. Echter is de markt niet in staat het aandeel naar waarde te schatten. Nadat het aandeel vervijfvoudigde in waarde stortte de koers deze week in elkaar.

Dit is hoe het werkt in de nieuwe 'duurzaamheidseconomie'.

De geraamde CO2-besparing wordt door het subsidieprogramma voor EV's overigens ook niet gehaald, zo laat de Rekenkamer weten. Het rekenmodel waarop de Rijksoverheid zich baseert om de impact van het elektrisch rijden te voorspellen werd door CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt een 'enorme black box' genoemd. Zo zou de Rijksoverheid al bijna 1 miljoen euro hebben uitgegeven aan het laten doorrekenen van modellen door een private partij. Niemand weet hoe betrouwbaar de resultaten van van de berekeningen zijn.

De vraag is dan ook hoe doelmatig de subsidies voor EV's zijn.

Eerder deze maand liet Tweede Kamerlid Klaas Dijkhoff (VVD) weten dat hij vindt dat de autobelastingen op de schop moeten en dat 'Tesla-rijders hun fair share moeten betalen'. Maar in plaats van de belastingen voor EV's te verhogen zouden de belastingen voor iedereen lager moeten zijn. Maar dat laatste is slechts een naïeve droom. Geheel in lijn met de zeitgeist in Den Haag laat de Algemene Rekenkamer weten dat zij onderzoek doet naar het wijzigen van de autobelastingen.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties