'Nike, stort je op verkoop, niet op zijn van beste SJW-bedrijf of meest moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld'

'Nike, stort je op verkoop, niet op zijn van beste SJW-bedrijf of meest moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld'

Onze columniste Hanna Wittebroek heeft deze week harde woorden voor kledingmerk Nike. Keer op keer geeft het bedrijf toe op aanstellerige kritiek dat het bedrijf zogenaamd niet 'inclusief' zou zijn, op de één of andere manier. Hanna's advies aan het Amerikaanse bedrijf luidt dan ook: "Maak je weer druk om commerciële doeleinden en niet om het al dan niet zijn van het beste SJW-bedrijf of moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld."

Nike heeft, na commentaar van atlete Allyson Felix, de voorwaarden die zij voor vrouwelijke atleten in contracten opneemt aangepast. Toen Felix zwanger werd besloot Nike namelijk de sponsoropbrengsten terug te brengen met 70%. Logisch, was mijn eerste gedachte. Immers loopt Nike ook inkomsten mis gedurende de zwangerschap van de vrouw, ze presteert namelijk minder of eigenlijk helemaal niet.

Nu het niet om een vast contract voor een baan gaat, maar om een sponsorcontract, is het commentaar van de atlete pertinent onterecht. Een sponsor is namelijk iemand die een individu steunt door geld of andere middelen, in ruil voor publiciteit. En laat dat nou net niet mogelijk zijn op het moment dat een vrouw zwanger is, een wedstrijd lopen of spelen is er dan natuurlijk niet bij. Het logo van Nike zal dan ook een tijd niet te zien zijn bij deze vrouwen. Buigen voor onterechte kritiek, dat is wat Nike hier heeft gedaan.

Het is niet de eerste keer dat Nike haar bedrijfsvoering aanpast onder druk van een sporter. Eerder dit jaar haalde het bedrijf al een speciale editie van de Nike Air Max van de markt. Deze schoen was speciaal gelanceerd ter ere van Onafhankelijkheidsdag in de Verenigde Staten. Er stond een Betsy Ross Flag op, een oud model van de Amerikaanse vlag, met 13 sterretjes in een cirkel. American Footballspeler Colin Kaepernick vond de schoen racistisch, Nike besloot af te zien van het uitbrengen van de schoen.

Ook in 2018 haalde Nike al een schoen van de markt na kritiek van linkse deugers: een schoen waarop een tekst stond die op de Arabische spelling van Allah leek. Moslims voelde zich beledigd en de schoen verdween uit de collectie.

Maar dat is nog niet alles, wat betreft de linkse, en specifiek de islamitische, hobby’s van Nike. Het bedrijf ondersteunt namelijk ook vrouwenonderdrukking en promoot maar al te graag haar speciale hoofddoekjeslijn. In plaats van te stimuleren dat vrouwen kunnen sporten, zonder het dragen van een dergelijk vrouwenonderdrukkend symbool, stimuleert Nike, als echte islamknuffelaar, het dragen van een hoofddoek.

Allemaal onzin, als je het mij vraagt. Mijn tip aan Nike is dan ook: maak je weer druk om commerciële doeleinden en niet om het al dan niet zijn van het beste SJW-bedrijf of moslim-ondersteunende bedrijf ter wereld.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lees meer