Pieter van Vollenhoven: 'is de productie van de elektrische auto wel zo duurzaam?'

Pieter van Vollenhoven: 'is de productie van de elektrische auto wel zo duurzaam?'

Pieter van Vollenhove stelde gisteren een kritische vraag op zijn Twitterprofiel over de elektrische auto. U weet wel, dat ding waar de overheid €1.700,- subsidie per bespaarde megaton CO2 op geeft. Hij vroeg zich af 'of de productie van die auto's, met name de batterijen, werkelijk zo duurzaam is?' Nu dan, dat hangt er maar net vanaf hoe je het begrip duurzaam definieert. Als je met een CO2-pet naar de elektrische auto kijkt, dan is het zéker duurzamer dan een benzinewagen. Maar als je behalve de CO2-uitstoot allerlei andere chemische stoffen meeneemt in de analyse dan blijkt iets anders.

Aanleiding voor deze vraag was ongetwijfeld het rapport van een aantal Noorse onderzoekers, dat al wat ouder is, maar nu boven tafel komt. Het gaat om onderzoek naar de zogenaamde life-cycle van de elektrische auto. Bij deze analyse wordt dus niet alleen gekeken naar de CO2-uitstoot, die bij de productie van de elektrische auto vrijkomt of tijdens het gebruik, maar ook welke ingrepen nodig zijn om het product te recyclen en het afval te verwerken. Wanneer je je bindstaart op de CO2-uitstoot, dan is de auto tijdens het gebruik 'minder vervuilend'.

Maar wat blijkt wanneer het complete proces wordt bekeken? Dan is die 'schone' elektrische auto ineens stukken vervuilzender! Dit komt omdat de auto belastend is vanwege de productie van de batterijen, waarbij stoffen als aluminium en koper worden gebruikt in het productieproces. Behalve koper en aluminium zijn er ook nog allerlei zware en zeldzame metalen benodigd zoals kobalt, nikkel en andere stofjes. Deze moeten uiteindelijk ook weer worden gerecycled en komen natuurlijk niet vaak voor in Europa en moeten worden geïmporteerd uit Afrika.

Alvorens de elektrische auto dus als duurzaam kan worden gezien moet het productie- en recycleproces van de batterijen dus op de schop. Hiervoor is volgens het rapport:

Approximately half of a battery’s emissions come from electricity used in the manufacturing process. Battery manufacturing emissions appear to be of similar magnitude to the manufacturing of an average internal combustion engine vehicle, or approximately a quarter of an electric car’s lifetime emissions. However, recent estimates of battery manufacturing emissions vary by a factor of 10, indicating the need for additional research in this field.

Volgens het rapport is er dus meer onderzoek nodig alvorens een batterij kan worden ontwikkeld die écht duurzaam is. De winst van de elektrische auto voor het milieu valt dus eigenlijk vies tegen. Een batterij waar geen zware zeldzame metalen bij te pas komen is wat nodig is. De vraag van Pieter van Vollenhove onderstreept maar weer eens hoe naïef het is van de politiek politiek om zich enkel blind te staren op CO2-reductie, immers is CO2 slechts één type gas en zijn er nog veel meer stofjes die veel giftiger kunnen zijn voor het milieu.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Lekker deleten! Rutte verwijderde jarenlang elke dag zijn sms'jes

Premier Mark Rutte heeft letterlijk jarenlang aan het eind van iedere dag al zijn sms'jes van die dag gewist. Hij maakte zelf...

PvdA 'verzet' zich tegen doorgedraaid kabinet: 'Warmtepomp moet wel betaalbaar zijn!'

De PvdA is voor haar doen even heel hard verzet aan het voeren tegen het kabinet. Kuch. Hoest. Want de partij eist nu dat......

Column Paul Cliteur: We hebben een liquidatie-probleem in Nederland

Het AD schrijft over rechtsfilosoof Raisa Blommestijn onder de kop “Ongehoord Nederland-filosoof doet aangifte na oproep tot...

Filmpje! Thierry Baudet en zijn Davide kondigen aan: ze is zwanger van een jongetje!

Geweldig nieuws van Thierry Baudet en zijn vrouw Davide. Ze is namelijk zwanger. Jawel, Thierry en Davide worden vader en moe...

Popie jopie voor de win! Mark Rutte blij met Vandaag Inside: 'Het is gewoon een heel leuk programma'

Premier Mark Rutte vindt het heel prima dat Vandaag Inside terug is op TV. Dat zegt hij voor de camera's van SBS 6. "Het is g...

Serie Martin Harlaar: Ben ik wel Woke genoeg?

In 2021 trok historicus Martin Harlaar acht maanden lang kriskras door het Land van Woke, dat hem in toenemende mate voorkwam...

Lees meer

Net binnen

Popie jopie voor de win! Mark Rutte blij met Vandaag Inside: 'Het is gewoon een heel leuk programma'

Premier Mark Rutte vindt het heel prima dat Vandaag Inside terug is op TV. Dat zegt hij voor de camera's van SBS 6. "Het is g...

Column Paul Cliteur: We hebben een liquidatie-probleem in Nederland

Het AD schrijft over rechtsfilosoof Raisa Blommestijn onder de kop “Ongehoord Nederland-filosoof doet aangifte na oproep tot...

Serie Martin Harlaar: Ben ik wel Woke genoeg?

In 2021 trok historicus Martin Harlaar acht maanden lang kriskras door het Land van Woke, dat hem in toenemende mate voorkwam...

Filmpje! Thierry Baudet en zijn Davide kondigen aan: ze is zwanger van een jongetje!

Geweldig nieuws van Thierry Baudet en zijn vrouw Davide. Ze is namelijk zwanger. Jawel, Thierry en Davide worden vader en moe...

PvdA 'verzet' zich tegen doorgedraaid kabinet: 'Warmtepomp moet wel betaalbaar zijn!'

De PvdA is voor haar doen even heel hard verzet aan het voeren tegen het kabinet. Kuch. Hoest. Want de partij eist nu dat......

Lees meer