Pieter van Vollenhoven: 'is de productie van de elektrische auto wel zo duurzaam?'

Pieter van Vollenhoven: 'is de productie van de elektrische auto wel zo duurzaam?'

Pieter van Vollenhove stelde gisteren een kritische vraag op zijn Twitterprofiel over de elektrische auto. U weet wel, dat ding waar de overheid €1.700,- subsidie per bespaarde megaton CO2 op geeft. Hij vroeg zich af 'of de productie van die auto's, met name de batterijen, werkelijk zo duurzaam is?' Nu dan, dat hangt er maar net vanaf hoe je het begrip duurzaam definieert. Als je met een CO2-pet naar de elektrische auto kijkt, dan is het zéker duurzamer dan een benzinewagen. Maar als je behalve de CO2-uitstoot allerlei andere chemische stoffen meeneemt in de analyse dan blijkt iets anders.

Aanleiding voor deze vraag was ongetwijfeld het rapport van een aantal Noorse onderzoekers, dat al wat ouder is, maar nu boven tafel komt. Het gaat om onderzoek naar de zogenaamde life-cycle van de elektrische auto. Bij deze analyse wordt dus niet alleen gekeken naar de CO2-uitstoot, die bij de productie van de elektrische auto vrijkomt of tijdens het gebruik, maar ook welke ingrepen nodig zijn om het product te recyclen en het afval te verwerken. Wanneer je je bindstaart op de CO2-uitstoot, dan is de auto tijdens het gebruik 'minder vervuilend'.

Maar wat blijkt wanneer het complete proces wordt bekeken? Dan is die 'schone' elektrische auto ineens stukken vervuilzender! Dit komt omdat de auto belastend is vanwege de productie van de batterijen, waarbij stoffen als aluminium en koper worden gebruikt in het productieproces. Behalve koper en aluminium zijn er ook nog allerlei zware en zeldzame metalen benodigd zoals kobalt, nikkel en andere stofjes. Deze moeten uiteindelijk ook weer worden gerecycled en komen natuurlijk niet vaak voor in Europa en moeten worden geïmporteerd uit Afrika.

Alvorens de elektrische auto dus als duurzaam kan worden gezien moet het productie- en recycleproces van de batterijen dus op de schop. Hiervoor is volgens het rapport:

Approximately half of a battery’s emissions come from electricity used in the manufacturing process. Battery manufacturing emissions appear to be of similar magnitude to the manufacturing of an average internal combustion engine vehicle, or approximately a quarter of an electric car’s lifetime emissions. However, recent estimates of battery manufacturing emissions vary by a factor of 10, indicating the need for additional research in this field.

Volgens het rapport is er dus meer onderzoek nodig alvorens een batterij kan worden ontwikkeld die écht duurzaam is. De winst van de elektrische auto voor het milieu valt dus eigenlijk vies tegen. Een batterij waar geen zware zeldzame metalen bij te pas komen is wat nodig is. De vraag van Pieter van Vollenhove onderstreept maar weer eens hoe naïef het is van de politiek politiek om zich enkel blind te staren op CO2-reductie, immers is CO2 slechts één type gas en zijn er nog veel meer stofjes die veel giftiger kunnen zijn voor het milieu.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Voorzitter BIJ1 stapt op: 'Nog nooit zo'n toxische cultuur meegemaakt'

Het is te hilarisch voor woorden, maar de voorzitter van BIJ1 stapt op omdat de partij zo ontzettend veel last heeft van "tox...

-Frits Bosch- 'De pensioenroof zet door: houd je muil, ouwe!

Theo Kocken, hoogleraar risicomanagement aan de VU, en pensioenconsultant, is empatisch en een zééééér bekwame man. Dat blijk...

Tsunami aan asielzoekers: van 35.000 gelukszoekers in 2021 naar een verwachte 41.500 in 2022

In 2022 verwacht Nederland recordbrekende immigratiecijfers van asielzoekers. Volgens het COA moeten we dit jaar namelijk rek...

Terrorisme in actie (?): 'eenzame schutter' die homoclub kapotschoot mogelijk moslimextremist

Volgens de politie in Oslo wordt er ernstig rekening gehouden met de mogelijkheid dat de "eenzame schutter" die vannacht een...

Lees meer

Net binnen

Voorzitter BIJ1 stapt op: 'Nog nooit zo'n toxische cultuur meegemaakt'

Het is te hilarisch voor woorden, maar de voorzitter van BIJ1 stapt op omdat de partij zo ontzettend veel last heeft van "tox...

Terrorisme in actie (?): 'eenzame schutter' die homoclub kapotschoot mogelijk moslimextremist

Volgens de politie in Oslo wordt er ernstig rekening gehouden met de mogelijkheid dat de "eenzame schutter" die vannacht een...

Tsunami aan asielzoekers: van 35.000 gelukszoekers in 2021 naar een verwachte 41.500 in 2022

In 2022 verwacht Nederland recordbrekende immigratiecijfers van asielzoekers. Volgens het COA moeten we dit jaar namelijk rek...

-Frits Bosch- 'De pensioenroof zet door: houd je muil, ouwe!

Theo Kocken, hoogleraar risicomanagement aan de VU, en pensioenconsultant, is empatisch en een zééééér bekwame man. Dat blijk...

Bizar! Man die zich Wybren van Haga's woning invocht weer VRIJGELATEN

Het is totaal geschift, maar de man die de woning van Wybren van Haga binnenvocht - letterlijk - is door de politie diezelfde...

Lees meer