Verenigde Staten hebben kritiek op het functioneren van de veiligheidsdiensten bij de aanslag

Verenigde Staten hebben kritiek op het functioneren van de veiligheidsdiensten bij de aanslag

Er was niets meer dan lof voor de Nederlandse veiligheidsdiensten en de hulpdiensten op Amsterdam Centraal. Iedereen heeft goed gehandeld en de reactietijd was heel erg snel. Dat zeiden niet alleen de Nederlanders, maar dat beaamde ze in andere delen van de wereld ook. Behalve de Verenigde Staten, die hadden toch nog kritiek. De Amerikanen zijn namelijk niet blij met de informatievoorziening rondom de aanslag.

Pete Hoekstra, de Amerikaanse ambassadeur, geeft aan dat het toch allemaal net iets sneller had gekund en dat het delen van informatie nog effectiever had gekund. Hij gaf aan dat het allemaal al zeer goed was gegaan, maar dat het altijd nog op een hoger niveau kan. Ergo, er valt niet veel te zeuren, maar hij moet toch iets zeggen om de media te halen.

"Het lijkt erop dat hij als eenling heeft gehandeld. Maar als het een meer ingewikkelde aanslag was geweest met meer daders en opeenvolgende acties verspreid over meer dagen, dan heb ik zo mijn zorgen," zegt Hoekstra in De Telegraaf.

Als de informatie was gedeeld, hadden de diensten gezamenlijk een beter beeld over Jawed S. en over het risico op andere aanslagen kunnen krijgen. "Een deel van het systeem werkt heel goed. Tegelijkertijd kun je vaststellen dat er dingen misschien anders hadden gemoeten", aldus Hoekstra.

Doet hij het dan alleen om media-aandacht te krijgen? Dat weten we natuurlijk niet zeker, maar de inhoud van de kritiek en zijn mediaoptreden suggereren het wel. Daarnaast, waarom zou je dit via de media aangeven en niet binnenskamers? Ik vind het vrij onbeschoft om eerlijk te zijn, maar een te grote mond kan je ook niet richting de Amerikanen hebben, voor je het weet, heb je ruzie.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties