New York is al heel lang het tweede Jeruzalem. Niet zomaar
een stad met een grote Joodse bevolking. Al meer dan een eeuw staat het symbool
voor Joodse bloei, collectief Joods geheugen en vele bijdragen aan ‘the
American dream’. De recente opkomst van Zohran Mamdani, een radicale socialist
met verontrustende banden en anti-Israëlische ideologie, zou ons niet alleen
moeten verontrusten. Het zou ons moeten wakker schudden en tot een pijnlijke
maar noodzakelijke vraag moeten dwingen: wat is er gebeurd met de ziel van die
Democratische Partij aldaar? Het is een man die oproept tot boycots en desinvesteringen
tegen Israël, zelfs buiten het kader van de huidige oorlog. Die privébezit en
persoonlijke welvaart niet ziet als de verwezenlijking van de Amerikaanse
droom, maar als een maatschappelijke ziekte. 20 procent van de Joodse
Democraten (en Bernie Sanders) stemt op Zohran Mamdani die weigert het
scanderen van “Globalize the Intifada” te veroordelen. Dan hebben we niet
alleen te maken met politieke apathie. We hebben te maken met culturele
amnesie.
Vergeet niet: “Wie het verleden niet begrijpt, is gedoemd
het te herhalen. Vandaag herinneren velen zich gisteren niet eens meer.” Mamdani’s
overwinning in de voorverkiezingen is geen politiek toeval. Het is het symptoom
van een diepere filosofische en morele ineenstorting. Trouwens, even
tussendoor: wie heeft er iemand gezien die nepper is dan Zohran Mamdani? Wie
heeft die maskers al bekeken die hij voortdurend opzet? Kijk maar eens naar wat
recente opnames. Let op zijn non-verbale communicatie…
Minachting voor hardwerkende mensen
Radicaal links draagt vandaag de dag het masker van
compassie. Maar zoals de Hongaarse filosofe Ágnes Heller schreef: “hoe
abstracter een universele moraal wordt, des te meer ze totalitaire neigingen
voedt.” Wat begint als bezorgdheid om de onderdrukten, eindigt in minachting
voor wie als machtig, onafhankelijk of succesvol wordt gezien. In de praktijk
betekent dit minachting voor hardwerkende mensen, waaronder — je raadt het al —
de Joodse New Yorkers.
Mamdani belichaamt dit denken. Hij is niet alleen
antizionist. Tegenwoordig wordt het laagste van het laagste opnieuw toegestaan,
zolang het verpakt wordt als ‘antizionisme’. Wie houden we eigenlijk voor de
gek? Mamdani maakt deel uit van een beweging die menselijke complexiteit
reduceert tot één brute as: onderdrukker versus onderdrukte. In dit wereldbeeld
zijn
Joden die ooit erkend zijn als slachtoffers van genocide, nu heringedeeld
als kolonisten, kapitalisten en zelfs als aanjagers van ‘witheid’.
Niets nieuws onder de zon. Natan Sharansky, de
Sovjet-dissident die het Westen waarschuwde voor ideologische blindheid,
definieerde drie kenmerken van modern antisemitisme: demonisering, dubbele
standaarden en delegitimering. Mamdani faalt op alle drie de fronten. Hij
steunt economische oorlogsvoering tegen de enige Joodse staat. Hij vergoelijkt
of negeert opruiende taal over Joden. Hij sluit zich aan bij bewegingen die
openlijk oproepen tot de vernietiging van Israël.
Dit heeft niets met rechtvaardigheid te maken. Dit is
onderdeel van een wereldwijde ideologie die momenteel overal rondzwerft in de
gevaarlijkste vorm: selectief, utopisch en historisch blind. Dames en heren,
dit is inderdaad de ‘heilige’ oorlog.
Symptomen van een ideologisch vergiftigde geest, verdwaald in abstractie
De Poolse filosoof Leszek Kołakowski, die de intellectuele
implosie van links beschreef in zijn magnum opus Main Currents of Marxism,
kende het patroon goed. Elke utopie begint met beloften van gerechtigheid en
eindigt in tirannie. Laat New Yorkers niet in de val lopen door Mamdani’s
keurige cv of artistieke opvoeding. Zijn wereldbeeld is allesbehalve doordacht.
Het is een ruwe heropleving van het leninisme uit het begin van de twintigste
eeuw, geüpdatet met de woordenschat van de moderne identiteitspolitiek.
Mamdani’s voorstellen zoals door de staat gerunde
supermarkten, raciaal gedreven herverdeling van belastinginkomsten en gecentraliseerde
controle over het bedrijfsleven, zijn geen beleidsideeën. Het zijn symptomen
van een ideologisch vergiftigde geest, verdwaald in abstractie. Hij wil de
werkelijkheid niet besturen. Hij wil die herprogrammeren. En de hele wereld stond
erbij en keek ernaar…
Zijn politiek is niet geworteld in burgerschap, maar in
strijd. Hij streeft er niet naar om te verenigen, maar om te splijten en daarna
de samenleving opnieuw op te bouwen uit naam van een ingebeelde, religieuze
‘gerechtigheid’ die iedereen uitsluit die niet gehoorzaamt of daar niet bij
hoort. Raad eens wie de pineut is? Zijn visie lijkt sterk op wat Jan Patočka
“de solidariteit van de geschokten” noemde: een visie geboren uit wrok, niet
uit helderheid. Liggen er nog vrijdenkers wakker ’s nachts van deze real-time nachtmerrie?
Ik blijf me verbazen over de blindheid van mensen
De Joodse identiteit in Amerika is, in sommige kringen, behoorlijk
uitgehold. Meer cultureel dan verbondsmatig. Meer nostalgisch dan moreel. Dat
één op de vijf Joodse Democraten in New York Mamdani steunt, is niet alleen
verbijsterend. Het is tragisch. Het toont immense mislukking op het gebied van
onderwijs, herinnering (geschiedenis) en waakzaamheid. Je zou denken dat 7
oktober een keiharde herinnering is aan dezelfde dreigingen die al duizenden
jaren steeds terugkomen. Zelfs voor de meest kritische geesten onder ons… Ik
reken mezelf tot die laatste groep.
Emil Fackenheim, de Joodse theoloog en overlevende van de
Holocaust, waarschuwde dat de grootste bedreiging voor Joden in de moderne tijd
de verleiding is om Auschwitz te vergeten. Daarmee ook de kwetsbaarheid van onze
beschaving. Of om te vergeten dat radicale ideologieën zich vaak hullen in de
taal van sociale rechtvaardigheid voordat ze hun woede richten op precies die
mensen die hen het eerst verwelkomden.
Die waarschuwing klinkt ook in de schrijfsels van de Spaanse
filosoof José Ortega y Gasset, die in De Opstand der Horden het culturele
verval voorzag van democratische samenlevingen die hun vrijdenkers en
scherpzinnigen inruilen voor massabewegingen. Zelfs binnen de Joodse traditie
benadrukten denkers zoals David Novak dat verbondsethiek moet prevaleren boven
politieke modes.
Een Jodendom zonder grenzen, ernst en bescherming, wordt al
snel een instrument in andermans revolutie. Ik blijf me verbazen over de
blindheid van mensen. Wat we nu in New York zien, is geen vooruitgang. Het is
regressie: wijsheid voor slogans inruilen en verantwoordelijkheid voor wrok.
Vergeet ook niet het inzicht van Yoram Hazony: nationale
identiteit en Joodse overleving zijn geen tegenpolen, maar met elkaar verweven.
Een universeel links dat grenzen, beschavingen en morele limieten minacht, kan
nooit de hoeder zijn van Joodse continuïteit. Iets wat New York zo lang beloofde
te zijn.
New York is niet zomaar een stad. Het is een spiegel. Op dit
moment reflecteert het een cultuur die op het punt staat zichzelf te
vernietigen. De verkiezing van Zohran Mamdani is niet de oorzaak van deze
crisis. Het is het gevolg van een samenleving die activisme verwart met ethiek,
slogans met betekenis en rebellie met deugd.
New York mag dit moment niet slapend voorbij laten gaan
Maar het is nog niet te laat. Kiezers in New York kunnen
zich nog realiseren wat er echt toe doet. Ze kunnen nog steeds de waarden
verdedigen die van New York een toevluchtsoord maakten, geen gevaar, voor Joden
en andere minderheden.
New York moet de betekenis van acceptatie herontdekken,
zoals het die eeuwenlang heeft uitgedragen. Vandaag de dag betekent dat een
liberalisme dat individuele rechten verdedigt, meningsverschil verdraagt en
nooit zijn eigen mensen opoffert voor politiek gewin.
De Joodse gemeenschap van New York mag dit moment niet
slapend voorbij laten gaan. En de rest van de wereld die dezelfde strijd voert
om een waardensysteem dat eeuwen kost om op te bouwen en
minuten
om te vernietigen, mag dat evenmin. New York, namens de rest van de wereld: we
groeten jullie en moedigen jullie aan. In hemelsnaam, sta op.