Eerder schreef ik over de Nederlandse
Tweestatenoplossing en de huidige staat van onze democratie. Over verdragen
en regeltjes uit Brussel, waarmee zorgen op lokaal niveau onopgelost blijven.
Nu wil ik met optimisme laten zien hoe BBB, als ze het juiste pad kiezen, het
evenwicht kan herstellen en de stem van miljoen mensen op rechts weer gewicht kan
geven. Er wordt vaak gesproken over minderheden beschermen tegen de
dictatuur van de meerderheid. Dit principe bestaat al lang en is geworteld in
de geschiedenis van de liberale democratie. Maar wie beschermt de meerderheid
als hun belangen structureel worden genegeerd, overruled of geneutraliseerd
door een opeenstapeling van wetten, verdragen en juridische instanties die zich
beroepen op universele mensenrechten? Goede rechten! Laat dat duidelijk zijn.
Alleen rechten die zich nu soms tegen ons keren, omdat de wereld complexer is
geworden.
Politieke besluitvorming betekent steeds vaker technocratisch
Wat we in Europa en Nederland zien, is een democratie waarin
het evenwicht tussen de substantiële en procedurele dimensie op het spectrum is
zoekgeraakt. Substantieel gaat over volkssoevereiniteit. Oftewel, het idee dat
de bevolking als collectief het laatste woord heeft over de koers van het land.
Procedureel draait om het rechtsstatelijke waarborgen. Dus wetten, regels en
instituties die moeten voorkomen dat willekeur en meerderheidstirannie de
overhand krijgen. Gezond betekent steeds de juiste balans te pakken krijgen.
Ongezond betekent spaak lopen.
Dat evenwicht is de afgelopen decennia gigantisch naar de
procedurele kant van het spectrum opgeschoven. Steeds meer mensen die ik
spreek, zelfs in het midden, kunnen niet anders dan toegeven dat politieke
besluitvorming steeds vaker op technocratisch beheer lijkt. Maatschappelijke
cohesie vinden we terug in Koningsdag, sport, cultuur en mentaliteit. Er
bestaan kleinere groepen in de maatschappij die aan de hand van diverse
criteria cohesie ervaren. Maar collectief en procedureel wordt cohesie soms niet
echt ondersteund.
Alsof het om een droge UBO gaat
Steeds meer mensen zeggen: het maakt niet uit of ik stem. Als
ik er flink tegenin ga en mijn betoog over vrouwenrechten, vrijheid, inspraak
en betrokkenheid houd, krijg ik terug dat een stem niet uitmaakt. Het is niet
zo dat ik ergens voor kies en dat die partij vervolgens gaat knokken voor waar
ik voor sta, hoor ik dan. Niet alleen vanwege dat oude poldermodel, maar vooral
vanwege wie de werkelijke macht heeft.
Namelijk een netwerk van nationale en supranationale
instituties, zoals de Raad van State, het Europees Hof voor de Rechten van de
Mens en de Europese Commissie. Die opereren op basis van abstracte rechten en
regels. Persoonlijk ben ik niet principieel tegen dit local-global model. Alleen
merk ik op dat de volkssoevereiniteit in Nederland er voor het eerst in mijn
leven onder lijdt.
Deze instituties werken immers met een fictief of abstract
plaatje van het individu, alsof het om een droge UBO (Ultimate Beneficial Owner)
gaat. Een drager van rechten, los van context, cultuur en gevolgen. Dat werkt prima
voor diensten en producten. Bijvoorbeeld in de financiële sector. Maar sociale
cohesie, een collectief waardesysteem en een nationale identiteit zijn zaken
die we niet kunnen platslaan. We zien daarmee een fluctuering van rechten en
plichten. Van actie en reactie. En van micro- en marcotrends. Die maakt zo’n
droge afhandeling van het individu tot een bijna – figuurlijk gezien –
communistische entiteit onacceptabel.
Dus wanneer miljoenen migranten zich in Europese landen vestigen,
krijgen we ineens de beste casus voorgeschoteld om dit aan te tonen. Individuele
rechten worden terecht streng bewaakt, maar ondertussen zijn de collectieve
gevolgen zoals overbelasting van voorzieningen, culturele vervreemding en aantasting
van veiligheidsgevoel niet mis.
En 70K voor een gezin van 17 mensen in twee huizen is
misschien wel iets teveel van het goede… Zou het? Burgers die dat aan de kaak
stellen, botsen op een muur van onbegrip en procedures. Luister, ik ben één en
al voor barmhartigheid. Daar sta ik om bekend. Maar er is toch wel iets aan de
hand zo.
🟦 DDS geeft jou het nieuws zoals het écht is – zonder meel in de mond, zonder de Brusselse praatjes. Als jij waarde haalt uit deze artikelen, help ons dan in de lucht te blijven.
👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media. Hebben ze hun eigen rol als voedingsbodem onderzocht?
In het publieke domein heb ik vaak kanttekeningen geplaatst bij jurisprudentie en gepleit voor moresprudentie. Wet- en regelgeving zouden
we niet blind moeten willen behouden zoals ze zijn, maar steeds weer moeten
bijstellen. Zeker als die starheid het collectieve, humane belang en het
politieke veld heeft uitgehold. Niet als de voedingsbodem inhumaan,
onverantwoord, totalitair enzovoorts is. Het goede behouden. Het gebrekkige
enigszins aanpassen.
Op z’n minst moeten we vragen stellen over hoe steeds meer
zaken die onze levens rechtstreeks beïnvloeden, bepaald worden door de rechterlijke
macht en bureaucratische organen. Door vertegenwoordigers die andere
beslissingen nemen dan miljoenen kiezers via de verkiezingen vragen. Hoe willen
we zorgen voor progressie en wezenlijke veranderingen?
Op een zijspoor: geef nou maar eens al die afhakers die zich
vooral focussen op persoonlijke groei buiten de politieke arena eens ongelijk. Voor
wat betreft de mensen die de politieke arena niet loslaten, zijn wantrouwen, frustratie
en buitenparlementaire acties inmiddels wel voorspelbaar, toch?
Als de formele middelen niets opleveren, rest slechts de
steeds fellere toon van het publieke debat en de straat. Kijk uit. Wat moeten miljoenen
mensen als de
politiek hen in een hoekje drukt, ongeacht hun bijna
klokkenluiderspraktijken over de impact op de ontvangende samenleving? We
hebben meer vrijdenkers nodig. Hokjesoverstijgend. Compassievol. Ik doe mijn
best.
Laat Nederland nuchter blijven en niet de Britse toestanden
op eigen bodem nabootsen. Oftewel rellen tussen Britten en migrantengroepen,
framing in de media als extremisme, zonder aandacht voor de decennialange
voorgeschiedenis van spanningen en overlast. Laat Nederland vasthouden aan de
rede en niet escaleren tot gewelddadige, maatschappelijke conflicten.
BBB heeft de potentie om de kloof tussen burgers en instituties te
verkleinen
In dit vacuüm van daadkracht en vertrouwen is het
opmerkelijk dat juist BBB (BoerBurgerBeweging) erin slaagt om voorzichtig een
alternatief te schetsen. Waar andere partijen soms gevangen zitten in het
Brusselse web van procedures, heeft BBB de potentie om de kloof tussen burgers
en instituties te verkleinen. Drie factoren maken BBB in dit opzicht
interessant.
Allereerst de lokale verankering. BBB is ontstaan vanuit
concrete regionale belangen en ziet de gemeente en provincie als legitieme
machtsniveaus waarbinnen cultuur, veiligheid en economische koers kunnen worden
bepaald. Dit sluit aan bij het principe van subsidiariteit. Beslissingen nemen
op het laagste, meest betrokken niveau. Goed, ze mogen iets harder aanpoten in
het kader van de boerenbelangen en het stikstofdossier. Maar de lijst met wat
ze in korte tijd al hebben geleverd, is indrukwekkend.
Daarnaast de pragmatische opstelling. In tegenstelling tot
partijen die zich vastbijten in ideologische loopgraven, positioneert BBB zich
als een gesprekspartner die zoekt naar uitvoerbare oplossingen, ook wanneer die
botsen met EU-wetten. Dat geeft ruimte om verdragen of richtlijnen kritisch te
herzien, zonder in extreem-nationalistische retoriek te vervallen.
Tot slot de brede draagvlak. BBB heeft electoraal bewezen
kiezers uit zowel het platteland als de stad te trekken. Van ex-CDA’ers tot
teleurgestelde VVD’ers en PvdA’ers. Die mix maakt het mogelijk om bruggen te
bouwen waar andere partijen alleen muren zien.
Juist de combinatie lokaal geworteld, pragmatisch ingesteld
en breed gedragen, kan de partij inzetten om het substantiële element van de
democratie te versterken, zonder de rechtsstaat af te breken. Als BBB erin
slaagt dit te vertalen naar een duidelijk EU-beleid waarin vetorechten en
nationale autonomie centraal staan, kan de partij een sleutelrol spelen in de
balans herstellen.
Vrouwelijke filosofen met verrassende perspectieven
De thematiek zoals zojuist besproken, is door de eeuwen heen
niet alleen door filosofen zoals Rousseau en Kant behandeld. Er waren
vrouwelijke filosofen die hier verrassende perspectieven op boden. Zoals bekend
inmiddels houd ik ervan om dit soort parels erbij te pakken.
Zoals (alweer) Simone Weil. De Franse denker en mystica die
waarschuwde tegen zowel totalitaire systemen als bureaucratische vervreemding.
Weil zag hoe instituties, zelfs met de beste bedoelingen, kunnen ontaarden in
structuren die het menselijke vernietigen. Haar pleidooi voor geworteldheid
sluit naadloos aan bij de behoefte aan nationale en culturele samenhang.
Of Gertrud von le Fort. De Duitse katholieke schrijfster en
filosoof die in haar werken het idee van morele verantwoordelijkheid koppelde
aan de bescherming van culturele erfenissen. Zij zag cultuur niet als statisch,
maar als een levend geheel dat onder druk kan bezwijken als morele fundamenten
worden verwaarloosd.
En Adriana Cavarero. De Italiaanse politiek-filosofe die
pleit voor de erkenning van relationaliteit en kwetsbaarheid in politieke
structuren. Cavarero’s werk benadrukt dat samenlevingen geen optelsom van losse
individuen zijn, maar verweven gemeenschappen waarin wederkerigheid en gedeelde
verhalen essentieel zijn.
Een tegenreactie moet niet doorslaan naar een andere vorm van tirannie
Ons evenwicht herstellen, begint
met macht toekennen aan de substantiële kant van de schaal. In het uiterste
geval betekent dat verdragen herzien of opzeggen die nationale besluitvorming
lamleggen. In een gemiddeld scenario betekent dat nationale en lokale overheden
zeggenschap geven over migratie, cultuurbeleid en openbare orde. En in een
lichtere vorm betekent dat subsidiariteit als leidend principe in de EU
versterken. Alleen samenwerken waar dat wederzijds nuttig is, met vetorechten
voor lidstaten.
Een tegenreactie moet alleen niet doorslaan naar een andere
vorm van tirannie. Die van het populistisch-nationalistische blok dat bereid is
met extremisten samen te werken om het grotere doel te bereiken. De les uit de
geschiedenis is dat het belangrijk is om het morele kompas niet te verliezen in
de strijd om macht, aan welke kant van het spectrum dan ook. Dat gevaar ligt op
de loer.
Het gaat enkel om het beraad met vragen zoals: hoe bescherm
je zowel de rechten van het individu als de samenhang van het collectief? Hoe
voorkom je dat de macht weer wegtrekt naar één kant van het spectrum? Waarbij
diverse, toegankelijke modellen de beantwoording kunnen ondersteunen. Geen
makkelijke opgave, maar noodzakelijk als we niet enkele decennia in dezelfde patronen
willen blijven zitten.
Eén mogelijke aanpak daarbij is dat soevereiniteit en
cohesie in diverse wet- en regelgeving wordt ingedeeld. Waarbij een deel een
religieuze eenheid aanhoudt en een deel een westerse. Ook daarbij moet ik weer
naar Engeland wijzen als voorland op Nederland. Ik refereer ook aan mijn
levensgeschiedenis.
Alleen, weet wel dat ik de schaduwkanten qua humaniteit
ervaren heb binnen dit soort kaders. Ik ben bang dat dit dus geen vitale optie
is en dat mensen die hier nog toekomstmuziek in zien in de trend van de
samenleving opsplitsen en leven en laten leven geen enkel idee hebben van wat
dit in de praktijk betekent.
De huidige koers voelt in ieder geval onhoudbaar aan. BBB
kan hopelijk met politieke moed dus enige macht terughalen naar Nederland,
zonder de principes van de rechtsstaat te verkwanselen. Gaan we voor verdere
vervreemding, wantrouwen en conflict? Of voor hernieuwde betrokkenheid, zelfbeschikking
en gemeenschapszin? Kunnen we een democratie behouden die zowel het individu
als het collectief eert? Daarover nadenken, begint in ieder geval eerder
eergisteren dan vandaag.
🟥 Vind jij dat DDS van waarde is – omdat wij de harde feiten brengen die het kartel verzwijgt? Help ons dan nú.
👉 Ga naar https://dds.backme.org of doneer direct via: NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.