Screenshot Nieuws van de Dag / X.com

FVD domineert sociale media - zelfs bij ‘Dit is het Nieuws’ kunnen ze er niet meer omheen

Politiek22 okt , 5:30
Tijdens de uitzending van Dit is het Nieuws gisteravond gebeurde iets opmerkelijks. Zelfs in het doorgaans vrij kritische studiopanel moesten presentator Thomas van Groningen, analist Wierd Duk en gast Lidewij de Vos (FVD) erkennen wat inmiddels onmiskenbaar is: Forum voor Democratie is online simpelweg niet te stoppen.
Van Groningen liet een filmpje zien van Thierry Baudet die naar de sportschool ging - op het eerste gezicht luchtig bedoeld - maar zijn boodschap was serieus: FVD heeft de sociale media beter in de vingers dan welke andere partij dan ook.

“We maken heel veel content - en dat werkt”

FVD-kandidate Lidewij de Vos legde uit waarom de partij online zo succesvol is.
“We maken inderdaad heel veel content, ook heel veel politiek inhoudelijke content. Af en toe zit er inderdaad ook iets luchtigers tussen...”
Ze benadrukte dat het succes op sociale media geen toeval is, maar het resultaat van een duidelijke strategie:
“Het is allebei natuurlijk he. Ik ben afgelopen weekend ook gaan flyeren, dan spreek je ook een heleboel mensen op straat. Maar we hebben inderdaad een heel groot bereik op sociale media, en we zien ook dat dat werkt. Bijvoorbeeld onder jongeren hebben we een heel grote achterban. Dat zijn de mensen die we ook veel bereiken via sociale media, dus als we ons verhaal kúnnen doen, dan slaat dat aan.”
De Vos zei het zonder opschepperij, maar met overtuiging: de partij weet jong publiek te vinden met een combinatie van inhoud, stijl en continuïteit.
🟦 DDS brengt je het nieuws dat anderen met tegenzin toegeven - eerlijk, scherp en zonder meel in de mond. Terwijl media vaak neerkijken op nieuwe vormen van communicatie, laat FVD zien dat politiek anno 2025 niet meer zonder een digitale strategie kan. 👉 Steun het vrije geluid via https://dds.backme.org of doneer op NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

Wierd Duk: “FVD en DENK zijn dé jongerenpartijen”

Ook Wierd Duk, die als vaste analist in de uitzending zat, legde de vinger op de zere plek in Den Haag:
“Veel mensen weten dat niet, en dat is hier al vaker gezegd, maar Forum voor Democratie en DENK zijn gewoon de twee grote partijen onder jongeren. Dat komt door die socials, daar zijn ze héél actief op.”
Het is een observatie die de gevestigde partijen pijn zal doen. Want jarenlang geloofden ze dat jongeren vanzelf naar D66, Volt of GroenLinks zouden trekken. Maar de realiteit is anders: de jongste generatie Nederlanders consumeert politiek via TikTok, Instagram en YouTube, en daar zijn het juist FVD en DENK die de toon zetten.

Oude media versus nieuwe realiteit

De reactie van Van Groningen sprak boekdelen: hij liet het Baudet-filmpje met een glimlach zien, maar de ondertoon was duidelijk. Zelfs de traditionele media moeten erkennen dat het digitale slagveld van de politiek niet langer door kranten of praatprogramma’s wordt bepaald, maar door wie het beste weet te communiceren in beeld, geluid en emotie.
Waar andere partijen nog altijd leunen op klassieke persmomenten en ambtelijke posts, zet FVD bewust in op persoonlijke, energieke en visuele communicatie. Het resultaat: honderdduizenden volgers, miljoenen weergaven - en een directe lijn naar jonge stemmers die de mainstream niet meer vertrouwen.

Politieke boodschap met bereik

Wat FVD online doet, is meer dan entertainment. Tussen de luchtigere filmpjes zit juist veel inhoudelijke communicatie over thema’s als vrijheid, soevereiniteit, migratie en identiteit. Door dat te combineren met humor, herkenbare beelden en een directe toon, weet de partij haar boodschap niet alleen te verspreiden, maar ook te verankeren in een publiek dat door andere partijen volledig is genegeerd.
🟥 Vind jij ook dat politiek eerlijker, opener en directer moet worden gebracht - zonder filter van de oude media? Help DDS om dat vrije geluid te versterken, en om onafhankelijke journalistiek overeind te houden. 👉 Steun ons via https://dds.backme.org of doneer direct via NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

FVD blijft bouwen

Wat gisteravond bij Dit is het Nieuws gebeurde, is symbolisch voor de bredere verschuiving in de Nederlandse politiek. Zelfs de mainstream media erkennen nu dat FVD het digitale tijdperk beter begrijpt dan wie dan ook.
Terwijl anderen blijven hangen in praatprogramma’s en peilingen, bouwt FVD via sociale media aan een loyale, jonge achterban - met miljoenen weergaven en een groeiend politiek gewicht. De nieuwe politieke arena is online. En daar, zo blijkt, heeft Forum voor Democratie de regie stevig in handen.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading