Portrait Factory / De Dagelijkse Standaard

FVD-succes verrast NPO: ‘Onder de radar’, zeggen ze - maar iedereen met ogen zag het aankomen

Politiek05 nov , 11:30
Op NPO Radio 1 klonk deze week verbazing over de verkiezingswinst van Forum voor Democratie. Jort Kelder noemde het “een goede uitslag die zich onder de radar bewoog”. De presentatrice naast hem sprak van een “onverwacht resultaat” en gaf toe dat ze het “niet goed in het vizier hadden”.
Het gesprek vond plaats in een toon van milde verwondering - alsof de opmars van FVD uit de lucht kwam vallen. Alsof niemand dit had kunnen voorzien. Maar dat zegt eigenlijk alles over hoe de Haagse en Hilversumse bubbel werkt: wat niet in hún wereld voorkomt, bestaat blijkbaar niet.
Want iedereen die een beetje oplette, zag het al weken aankomen.

De realiteit buiten de Hilversumse studio’s

Wie de straat opging, hoorde het overal: mensen waren klaar met het kartel, met de EU-gehoorzaamheid, met de klimaatdwang en met de eindeloze hypocrisie van de gevestigde partijen. En vooral: ze wilden weer politici die durven zeggen wat gewone mensen denken.
FVD had die toon te pakken. Op sociale media, in zaaltjes, bij lokale bijeenkomsten - er was momentum. Grote online campagnes, filmpjes met duizenden reacties en miljoenen views, een groeiend enthousiasme onder jonge kiezers.
Dat de NPO dat niet zag, zegt niet dat het er niet was. Het zegt alleen dat men daar niet meer weet wat er buiten hun eigen wereld gebeurt.

De woorden van Kelder en co

Jort Kelder zei op Radio 1 letterlijk:
“FVD heeft natuurlijk wel serieus een goede uitslag geboekt. En dat is iets dat zich een beetje onder de radar beweegt. Ineens, boem!, staat er zeven zetels op de borden, van een jongedame die we eigenlijk maar een paar weken in actie zien.”
De presentatrice vulde aan:
“Ook dat hebben we in de peilingen al iets langer zien aankomen, viel mij op. Maar dat was eigenlijk toen ik zelf ook terugkeek naar de peilingen en dacht: hé, we hebben dat eigenlijk niet zo goed in het vizier gekregen.”
En toen kwam de analyse: sociale media zouden de doorslag hebben gegeven. Nou, inderdaad. Maar dat was geen mysterie. Dat was wekenlang zichtbaar voor wie niet blind is voor alles wat buiten Hilversum gebeurt.
🟦 DDS geeft jou het nieuws zoals het écht is - niet gefilterd door de NPO-bril. Wij volgen niet de Haagse bubbel, maar de samenleving zelf. Als jij dat belangrijk vindt, help ons dan onafhankelijk te blijven. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of maak een bedrag over naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.

De kloof tussen media en realiteit

Het is tekenend: zodra een partij die niet in de smaak valt bij de publieke omroep wint, heet het “onder de radar”. Alsof het volk dat stemt op FVD onzichtbaar is. Maar die kiezers bestaan wel degelijk - sterker nog, ze vormen een groeiende groep Nederlanders die de politiek en de media niet meer vertrouwen.
De NPO en de traditionele peilers zien alleen wat er in hun eigen cirkel speelt. Ze volgen de debatten, de praatprogramma’s, de Haagse wandelgangen. Maar ze missen de bewegingen die online plaatsvinden - en die steeds vaker bepalend zijn voor verkiezingsuitslagen.
FVD begreep dat als een van de weinige partijen. Hun online campagne liep al maanden voor de officiële aftrap. Hun boodschap was helder, herkenbaar, confronterend - precies wat mensen misten in de laffe, grijze taal van de gevestigde politiek.

De kiezer heeft de macht teruggepakt

De uitslag van zeven zetels voor FVD kwam dus niet “plotseling”. Het was het gevolg van maanden aan groeiend ongenoegen en slim gebruik van nieuwe media. Terwijl de NPO zich blindstaart op het Binnenhof, heeft een groot deel van Nederland een nieuw informatie-ecosysteem gebouwd - online, vrij, ongrijpbaar voor de traditionele macht.
En dat maakt ze zenuwachtig. Want wie de publieke opinie niet meer volledig controleert, voelt de macht wegglippen.

Tijd dat Hilversum wakker wordt

Het is bijna aandoenlijk: journalisten die verbaasd reageren op een volksbeweging die zich al maanden opbouwde, gewoon zichtbaar voor wie wilde kijken. Dat is precies waarom steeds meer Nederlanders afhaken bij de NPO en zelf hun nieuws zoeken. Ze zijn klaar met de arrogantie van mensen die denken dat het land ophoudt bij de ring van Amsterdam.
Het succes van FVD is niet “onder de radar” gegaan - het is alleen onder hún radar gebleven. En dat zegt alles.
🟥 Wil jij dat DDS die valse verbazing blijft ontmaskeren? Steun ons werk, zodat wij kunnen blijven laten zien wat er écht speelt in Nederland. 👉 Doneer via https://dds.backme.org of rechtstreeks naar NL95RABO0159098327 t.n.v. Liberty Media.
Ga verder met lezen
loading
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten

Loading