Klik hier als u meer wilt lezen over ons privacybeleid en gebruik van cookies.

(Niet meer tonen)

Stemmen!

Geplaatst door Kees van der Staaij op 23 augustus, 2012 - 17:44

De verkiezingsstrijd is in volle gang. Elke partij doet haar best om duidelijk te maken waarom de kiezer vooral op haar partij moet stemmen. Maar er is een onzichtbare, heel invloedrijke partij, die nogal eens vergeten wordt. Een partij die van alle partijen stemmen wegsnoept. Het is de partij van de thuisblijvers, de mensen die niet gaan stemmen.

Waarom gaan mensen niet stemmen? Soms is het geen bewuste keus, maar een kwestie van gemakzucht of nonchalance. Te druk geweest, niet aan gedacht, op vakantie naar het buitenland gegaan en vergeten een volmacht te regelen. Op de achtergrond speelt vaak toch de gedachte door dat die ene stem toch niet zo belangrijk is. Heel jammer dat op die manier onnodig kostbare stemmen verloren gaan!

Er zijn echter ook heel wat mensen die er bewust voor kiezen om niet te gaan stemmen. Telkens weer komt dit uit kiezersonderzoeken van diverse partijen naar voren. Sommigen zijn afgehaakt omdat zij teleurgesteld zijn in de partij op wie zij eerder stemden. Anderen hebben welbewust nog nooit gestemd.

Met zo’n bewust niet-stemmend echtpaar hadden we onlangs een boeiend gesprek. We kwamen ze onverwacht tegen, op campagnepad met de SGP-jongeren in een winkelcentrum in Ridderkerk. Als zij wel zouden gaan stemmen, dan zouden zij zeker op een christelijke partij gaan stemmen: de Bijbel is hun leidraad. Maar zij hadden nooit gestemd. “Met geen enkele partij zijn wij het helemaal eens. Als we niet gaan stemmen, dan zijn we niet verantwoordelijk voor de uitkomst, dat geven we dan in Gods hand.”

Verantwoordelijkheid
Zij zeiden op zichzelf heel mooie en waardevolle dingen: over het bestuur van God, Zijn regering over alles. Daarin konden we elkaar helemaal vinden.

Maar waar onze wegen uiteengingen, is over de vraag: wat is mijn verantwoordelijkheid?

Het is zeker waar dat je verantwoordelijkheid neemt als je gaat stemmen. Je stemt op een partij die dicht bij je staat. Je kiest een volksvertegenwoordiger met wie je het misschien niet op alle punten eens bent, maar die op tal van belangrijke punten in de Tweede Kamer een mening vertolkt en een keuze maakt, waar je achter kunt staan.

Als je niet gaat stemmen, draag je echter even goed een verantwoordelijkheid. Je bent er niet klaar mee, om te zeggen: ik heb niets gedaan. Het is een voluit bijbelse gedachte: je bent niet alleen verantwoordelijk voor wat je doet, maar ook voor wat je nalaat. Het is daarom ook je plicht om na te denken over wat de gevolgen zijn als je de oproep om te gaan stemmen naast je neerlegt.

Wat is het gevolg van niet-stemmen? De Tweede Kamer kent geen lege stoelen. De 150 zetels worden verdeeld volgens de wensen van de mensen die hun stem wel uitgebracht hebben. Door niet te stemmen neem je welbewust de verantwoordelijkheid dat partijen die een onbijbels gedachtegoed uitdragen, daardoor juist sterker uit de bus kunnen komen. Dat is nogal wat!

De belijdenis dat God regeert, mag niet worden uitgespeeld tegenover onze mensenlijke verantwoordelijkheid. Zoals onze derde man op de kandidatenlijst, Bisschop, op straat in Ridderkerk terecht naar voren bracht: als we ziek zijn, gaan we naar de dokter. We zien het dan ook terecht als onze menselijke verantwoordelijkheid om de middelen te gebruiken, en niet zomaar te zien hoe het zal gaan.

Elke stem stelt
Elke stem telt! Een enkele stem kan een zetel schelen. Een zetel meer of minder kan in de praktijk zomaar het verschil maken. In de afgelopen periode is dat in Tweede en Eerste Kamer meer dan eens gebleken.

Er staat in deze tijd opnieuw heel wat op het spel. Neem bijvoorbeeld de houding tegenover Israel – nu is er een pro-Israel meerderheid, maar die is niet ruim. Je moet er niet aan denken dat dit bij de komende verkiezingen zou omslaan.

Elke stem doet ertoe, juist ook nu! Bij de afgelopen verkiezingen zat de SGP al dicht bij een derde zetel – het zou bijzonder verheugend zijn als bij de komende verkiezingen daadwerkelijk zetelwinst behaald zou mogen worden. Een extra reden om geen stem onnodig verloren te laten gaan!

We zijn dankbaar voor de stemmenwinst die we als SGP de afgelopen keren bij de verkiezingen ontvangen hebben. Maar dat is geen reden om achterover te leunen, integendeel.

Ook voor ons is er nog winst te behalen op de partij van de thuisblijvers. Elke partij heeft er mee te maken. Het zou te gemakkelijk zijn om te denken dat het onze deur voorbijgaat. Reden te meer om er alert op te zijn, en het gesprek ook te zoeken met degenen die dreigen af te haken.

Bidden en werken, is en blijft het devies! 

Dit stuk verscheen eerder op de website van de SGP.

Reacties

Jan Van op 23 augustus, 2012 - 18:17

Dappere poging, Kees

En als de PVV er niet was zou ik mss nog wel op jullie stemmen ook...., hoewel.....??

Jullie nemen het in het openbaar  totáál niet op voor de Christenen in Islamitische landen.

dat neem ik jullie zéér kwalijk!!

Dat je dat "gematigd" zou doen, zou ik nog kunnen begrijpen, want het is niet niks als die extremisten der Islam (allemaal dus, als de meerderheid er voor de Islam maar is...) je eenmaal op de korrel hebt, en daar hoef je maar "boe" voor te roepen over Mo.....

Dus, wat meer pit in jullie donder aub, want veel tijd hebben we niet meer.

Mvg, Jan Van

Jan Van op 23 augustus, 2012 - 18:19

?

Op de korrel HEBBEN, dus....

Donnie op 23 augustus, 2012 - 18:33

Ik heb geen heilig boek of god nodig voor mijn keuze

"Door niet te stemmen neem je welbewust de verantwoordelijkheid dat
partijen die een onbijbels gedachtegoed uitdragen, daardoor juist
sterker uit de bus kunnen komen. Dat is nogal wat!"

Lol, onbijbels gedachtengoed... ten eerste wat is dat ? De bijbel heeft ook nog eens de nodige tegenstrijdigheden (welk heilig boek of religie niet?) en naar mijn mening op veel fronten achterhaald op de boodschap van respect en naasdeliefde na. Staatsrechtelijk is de SGP dan wel weer degelijk maar voor de rest een beete eng orthodox partijtje.

MaartenBergen op 23 augustus, 2012 - 18:40

Ik ben zelf peroonlijk erg

Ik ben zelf peroonlijk erg laat gaan stemmen. Dit jaar ga ik zeker stemmen. Laatst vroeg ik iemand van ga jij nog stemmen. Zijn antwoord was nee er verandert toch niks. Ergens heeft die daar natuurlijk wel gelijk. Ik ben nu 30 jaar en sinds ik het me heug is er in feite weinig verandert (voor mij dan).

Als je niet stemt heb heb je verantwoording af te leggen maar als je wel stemt ook. Tenslotte moet ik in beide gevallen gewoon meedoen met de rest. Belasting betalen en werken. Wil je een beetje een redelijk leven hebben.

Dat van verantwoording is eigenlijk een beetje een lul verhaal. Er is nog nooit iemand ter verantwoording geroepen omdat die op een bepaalde partij heeft gestemd. Als iemand dat al doet dan ben je zelf warschijnlijk de persoon die spijt heeft en zich verantwoordelijk voelt.

De gene die ik dit vroeg is erg verantwoordelijk heeft een eigen bedrijf en kinderen.

Daarnaast ben ik niet verplicht te stemmen dus kan ik ook niet verantwoordelijk voor niet stemmen. We zijn met zijn allen verantwoordelijk en niet alleen in het stemhokje maar het hele jaar je hele leven.

Maar goed er valt van allebij wel wat te zeggen. Ik begrijp het heel  goed als mensen niet haan stemmen. Agumenten genoeg: Er verandert toch niks, De banken hebben het toch voor het zeggen, Het is een poppenkast.

MaartenBergen op 23 augustus, 2012 - 18:43

"Door niet te stemmen neem je

"Door niet te stemmen neem je welbewust de verantwoordelijkheid dat
partijen die een onbijbels gedachtegoed uitdragen, daardoor juist
sterker uit de bus kunnen komen. Dat is nogal wat!"

Hoezo ik heb dit systeem niet bedacht ? Mag ik ook niks zeggen en toch gewoon leven zo als ik wil ?

shrimpocat op 23 augustus, 2012 - 18:51

What have you done for me lately, Kees?

Wat heeft de SGP gedaan om de islamisering tegen te gaan?

Wat heeft de SGP gedaan om de macht van de EU in te perken?

tipo op 23 augustus, 2012 - 18:54

Zonder PVV en LP zou ik niet

Zonder PVV en LP zou ik niet weten waar op te stemmen. De SGP waardeer ik vooral om hun stijl en gevoel voor rechtvaardigheid. Dat kunt u bijbels noemen, maar ook zonder godsdienstig te zijn, kan ik die rechtvaardigheid nog wel onderschrijven.

Goed rentmeesterschap is zo een rechtvaardig principe en daar zien wij weinig tot niets van bij andere partijen. Zelfs niet nadat de Rijksbegroting met 21,5% is gestegen de afgelopen 5 jaar, de garanties van de Nederlandse overheid aan allerhande financieringsconstructies is verviervoudigd tot 340 miljard de afgelopen 5 jaar, er nog steeds 7,2% van de Rijksbegroting meer wordt uitgegeven dan dat de overheid ophaalt en het inflatiemonster van de Euro en een permanente transferunie naar Zuid Europa voor de deur staat. Dat zou de SGP onbijbels kunnen noemen, maar het is voor mij onrechtvaardig naar mijn dochter toe, om Nederland met een groeiende staatsschuld op de laten gaan in een Europese transferunie, waarin reeds opgebouwd kapitaal door de ECB wegge-inflatteerd wordt. Het zal haar de lust om te bidden en werken ontnemen, als de vruchten daarvan al reeds geplukt zijn door onze generatie.

Waarbij ik kom tot mijn vraag aan de heer Van Der Staaij:

- Hoe denkt de SGP over de invoering in Nederland van de guldenmark, parrallel aan de gemeenschappelijke Euro samen met Duitsland, Oostenrijk, Finland en Luxemburg, op de wijze zoals Prof Markus C Kerber heeft voorgesteld in 'Plan B, Wettbewerb Machen"?

Dat is namelijk een belangrijk punt voor veel kiezers, maar vooral voor degenen die nog geen stemrecht hebben: onze peuters.

Siphra op 23 augustus, 2012 - 18:58

“Democratie is de wil van het

“Democratie is de wil van het volk.

Ik lees elke ochtend stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil”

Wim Kan.

R. Hartman op 23 augustus, 2012 - 19:37

"Wat is het gevolg van niet-stemmen?"

Als iedereen die het gekontendraai en het voortdurend van andermans geld op te grote voet leven van de overheid zat is niet meer zou gaan stemmen zou de 'dramatische' (voor de gevestigde orde) opkomst in één klap alle legitimatie voor dit corrupte systeem wegvagen. Dan kan men nog wel 150 stoeltjes gaan vullen, maar als maar 10% of zo van 'het volk' gaat stemmen kan men moeilijk volhouden dat 'het volk' het zo gewild heeft.

Daarom is blanco stemmen ook niet handig: het telt mee voor de opkomst en dus is de gevestigde orde enorm in zijn sas met zulk 'protest'. Was de blanco stemmer thuisgebleven dan was het effect op de zetelverdeling exact hetzelfde geweest, alleen was dat voor politici o zo belangrijke opkomstcijfer lager geweest.

Stemmen op de gevestigde orde betekent niet meer en niet minder dan uw onderdrukker toestemming geven de komende periode weer het pistool op uw hoofd te zetten als u het weer eens niet eens bent met wat die besloten heeft en u zich daaraan probeert te onttrekken. Zolang u braaf in de pas blijft lopen ziet u dat pistool uiteraard niet, maar het is op de achtergrond altijd aanwezig en klaar voor gebruik als u bv. besluit uw geld liever zelf uit te geven aan uw eigen doelen, in plaats van dat aan de overheid over te laten. Stemmen op de gevestigde orde is dan ook kiezen voor handhaving dan wel verslechtering van de status quo. U weet wel: die status quo waar (bijna) iedereen nu al zoveel kritiek op heeft.

Er is maar één partij die NIET dat pistool wenst te hanteren, zolang u anderen geen schade toebrengt. Dus: Stem LP, of stem niet!

attlee op 23 augustus, 2012 - 19:39

Hartman

Dan liever niet stemmen, liberale anarchisten is nooit goed.

R. Hartman op 23 augustus, 2012 - 19:42

guldenmark?

@ Tipo

"Hoe denkt de SGP over de invoering in Nederland van de guldenmark,
parrallel aan de gemeenschappelijke Euro samen met Duitsland,
Oostenrijk, Finland en Luxemburg, op de wijze zoals Prof Markus C Kerber
heeft voorgesteld in 'Plan B, Wettbewerb Machen"?"

Ik weet niet hoe het voorstel van Kerber eruit ziet, maar uit uw vraagstelling maak ik op dat u die concurrerende valuta onder beheer van de staat wil laten. Als dat klopt: Dat gaat dus niet werken, omdat het totaal niet uitmaakt of een monopolist één, twee of meer 'producten' uitgeeft. Het probleem zit hem in het monopolie.

Mar op 23 augustus, 2012 - 19:53

Averechts effect

Ik heb echt geen idee op wie ik dit keer zou moeten stemmen. Ze belazeren je allemaal even hard. 

Door het gezemel in het artikel heb ik de neiging om helemaal niet te gaan stemmen omdat ik het georakel van politici echt zat ben. Als echt niemand gaat stemmen omdat men het zat is, zouden politici dit signaal dan oppakken? 

Wim op 23 augustus, 2012 - 19:57

Ik had wel willen stemmen,

Ik had wel willen stemmen, maar het bleek dat ik omdat ik in het buitenland woon dan al vóór 1 augustus me in Den Haag had moeten opgeven. Kennelijk moeten de Haagse ambtesnurkers zo'n aanvraag minstens een maand in een la laten rijpen.

R. Hartman op 23 augustus, 2012 - 20:03

Voorstander van dwang?

@ Attlee

Mag ik concluderen dat u een voorstander van dwang bent? Dat u vindt dat een ander een pistool op u mag richten om te zorgen dat u uw huis blauw verft, terwijl u liever groen zou hebben? Zo ja, op basis waarvan?

U lijkt aan te nemen dat het libertarisme geen rechtsorde zou kennen, maar dat is onjuist, en is u ook al eerder uitgelegd.

shrimpocat op 23 augustus, 2012 - 20:04

@ Mar

Nee, dat heeft Frits Bolkestein ons in het verleden al eens duidelijk gemaakt: een lage opkomst betekent volgens hem dat mensen tevreden zijn met de huidige situatie.

gerf op 23 augustus, 2012 - 20:06

ik weet wel waar ik "tegen" wil stemmen

maar, anders dan alle vorige keren, weet ik nu nog steeds niet op wie ik wel wil stemmen. Het is het allemaal net niet. als het zou kunnen zou ik misschien wel een mix van VVD, PVV en SGP kiezen. Vooruit, ook wat LP er in. Moet ik nou nog maar een partij zelf oprichten dan?

Jan Van op 23 augustus, 2012 - 20:08

stemmen

"Ik heb echt geen idee op wie ik dit keer zou moeten stemmen. Ze belazeren je allemaal even hard."

-

Ik heb Geert W nog niet kunnen betrappen op landverradertje spelen......

Wim op 23 augustus, 2012 - 20:13

@shrimpocat: dat hoeft niet,

@shrimpocat: dat hoeft niet, het kan ook het gevolg zijn van het gevoel dat het in de praktijk toch niets uitmaakt op wie je stemt. Het feit dat bijvoorbeeld de opkomst voor de Europese verkiezingen zo erg laag is komt waarschijnlijk niet doordat de mensen nou zo tevreden zijn over het Europese parlement.

Jan Van op 23 augustus, 2012 - 20:20

@ Kees van der Staaij

Wel graag nog even uitleg geven over uw standpunten w.b. de rol die u de Islam in Europa toebedeelt.

(U hoort het...., PVV-ers heb niks tegen Europa, maar veel tegen een dictatoriale EU!!)

Marg op 23 augustus, 2012 - 20:25

Geachte heer v/d Staaij,

Ik speel met de gedachte om SGP te stemmen (ook omdat er geen enkele andere partij is waar ik eventueel anders mijn stem aan toevertrouw) MAAR, jawel maar; Ik bid al geruime tijd of ik überhaupt moet stemmen en zo ja of de Heere me dan duidelijk wil maken op wie van welke partij (DAT is nl Bijbels verantwoordelijkheid nemen, niet mensen verwijten dat hun stem anders naar de verkeerde partij gaat). Alleen dan, met het antwoord van de Heere (en die geeft HIJ, ook als het een antwoord is dat we niet verwachten of leuk vinden) kan ik zeggen dat ik het goede heb gedaan. Bidden en gehoorzamen is voor mij veel belangrijker dan het devies dat u geeft. En gehoorzamen houdt niet altijd in dat je doet wat je denkt te moeten doen....

shrimpocat op 23 augustus, 2012 - 20:27

@ Wim op 23 augustus, 2012 - 20:13

Talk to the Bolk, 'cause the cat ain't listening.

Radar op 23 augustus, 2012 - 20:29

Waarom gaan mensen niet stemmen?

Beste Kees,

Is het wel eens bij u opgekomen dat mensen hun vertrouwen verliezen in de
parlementaire democratie zoals wij die kennen? En dat ze daar nog gelijk in
hebben ook! Het zou mooi zijn als u de moed had juist deze "bewuste
keuze" te herkennen, te erkennen en te concretiseren.

Om wijlen Wim Kan te citeren: "Democratie is de wil van het volk. Elke
dag lees ik in de krant wat ik nu weer wil". En zo is het. Politici zijn
slechts geïnteresseerd in de wil van het volk in verkiezingstijd. Dan worden
kosten nog moeite gespaard om in het gevlei te geraken. Stukjes worden
geschreven in de diverse media. Men trekt erop uit, gaat naar de gewone man in
de straat. Soms in de meest wonderlijke uitdossingen, met quasi ludieke acties.
Helaas zijn politici buiten de kamer slechte acteurs. Het straalt letterlijk van
de gezichten af hoe ongemakkelijk ze zich bij deze activiteiten voelen, terwijl
ze iedereen die het horen wil proberen wijs te maken dat campagne voeren hun
favoriete bezigheid is. De krenten in de pap van hun politieke carrière wel
beschouwd. In debat met Jan Publiek. Heerlijk zeggen ze dat te vinden. Niemand
uitgezonderd. Een grijs gedraaid mantra. Het zou lachwekkend zijn, cabaret op
hoog niveau, als het niet zo intens verdrietig was.

Vervolgens, na de verkiezingsuitslag, worden compromissen gesloten die als
excuus worden gebruikt dat de burger niet krijgt waarop hij heeft gestemd. Wat
denken politici? Dat het volk gek is? In zekere zin hebben ze nog gelijk ook.
De Romeinen wisten het al: "Geef het volk brood en spelen".  Het
is daarom ook niet verwonderlijk dat over de meest uiteenlopende onderwerpen de
stemverhoudingen in de kamer dramatisch anders liggen dan in de publieke
opinie. Maar dan zijn er geen politici meer op straat om het debat met de
gewone man aan te gaan. Het volk heeft haar mandaat gegeven aan *kuch*
deskundige politici om haar te vertegenwoordigen zegt men. Het volk zou niet in
staat zijn de ingewikkelde vraagstukken op hun merites te beoordelen. Zo deze
stelling al op waarheid zou berusten, hetgeen ik ernstig betwijfel,  is het i.i.g. wel zo, dat Jan Publiek zich
veelal in meerderheid niet herkent in het gevoerde beleid dat per definitie
afwijkt van gedane verkiezingsbeloften. Europese grondwet rings a bell? Het is
slechts één van de vele voorbeelden die te benoemen zijn. U, de politiek,
koestert naar mijn mening een diepe minachting voor het volk en u beledigt haar
intelligentie (terwijl u wel riant eet uit de door het volk gevulde ruif). De
weerstand in politiek den Haag tegen referenda over belangrijke,
richtingbepalende onderwerpen bewijst m.i. deze grondhouding.

Bent u in Ridderkerk ook zulke niet-stemmers tegengekomen? En zo ja, wat
heeft u ervan opgestoken? En waarom rept u daar dan niet over in uw stukje? Als
het gaat over een bewuste keuze is bovenstaande, samengevat desillusie, naar
mijn mening één van de belangrijkste redenen voor mensen om niet te stemmen. Dat
mogen u en uw collega’s zich wat mij betreft aanrekenen. Wij betalen ons blauw
aan een uitdijend circus, waar niemand meer een toegangsbewijs voor wil kopen,
waar niemand meer naar wil kijken.

Cynisch? Jazeker!

Waar? Ik zou willen dat het anders was.

Of ik ook stem? Jawel, anders zou ik voor mijn gevoel het recht verspelen
bovenstaande met u te delen. Je moet een systeem bestrijden met de middelen die
het systeem biedt.

Mijn ideale maatschappij? Ik ben er nog niet uit. Een democratie naar
Zwitsers model, dan wel een Libertarische (minarchistische) maatschappij. Meer
vrijheid, meer invloed en minder betweters die mijn vrijheid inperken, terwijl
ze tegelijkertijd op mijn zak teren.

Fenrir op 23 augustus, 2012 - 20:37

http://www.nu.nl/politiek/289

http://www.nu.nl/politiek/2890189/sgp-heeft-begrip-pvv-standpunt-islam.html

''De Staatkundig Gereformeerde Partij wil daarom de bouw van moskeeën en
minaretten aan banden leggen, zo valt in het verkiezingsprogramma te
lezen.''

Als u gelooft dat het Christendom dat voortkwam uit het Jodendom, de enigste 'ware' geloof is. Dan moet u wel zeggen: ''de Islam is geen godsdienst, de Islam is Satanisch.''

Als de kerken nou wat 'radicaler' zouden prediken, dan zou er al meer volk naar de kerken toe gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antichrist

''Volgens een variant van de christelijke leer laat de antichrist zich helemaal leiden door de satan
en deze zou door deze persoon trachten de mensheid geheel in zijn macht
te krijgen en de gelovigen uit te roeien. De antichrist zou ook een
soort geestelijk adviseur hebben, de valse profeet
genaamd. Aanvankelijk zou die zich presenteren als degene die alle
problemen van de wereld zou komen oplossen en zou hij de absolute macht
over de mensheid krijgen. Van wezenlijk belang daarbij in de
christelijke leer is dat hij zich zou voordoen alsof hij een 'goddelijk'
wezen zou zijn waarbij hij zich zou bedienen van bovennatuurlijke gaven waarmee hij zal pogen de mensheid te verleiden hem als 'god' te vereren.

Na verloop van tijd zou hij echter steeds meer zijn ware aard laten
zien en zou zijn beestachtigheid volledig losbarsten. Hij zou dan de
mensheid dwingen óf voor hem te kiezen óf voor God.''

Predik dat de Islamitische 'geest', dé Anti-Christus is. Muhammed word vereerd als ''god'', hij is volgens de Moslims, de ''ideale man''.

Ze doen zich voor in vrede te komen, naar verloop van tijd laten ze hun ware aard zien.

De Islam erkent ''Christus'' als een profeet, een profeet is niet hetzelfde als God. Conclusie: de Islamitische 'christus' is niet hetzelfde als ''de onze''.

@Kees van der Staaij,

Ik overweeg op de SGP te stemmen maar, predik niet met ''liefde'' en gelijkheid van godsdiensten. Meer agressie kan er wel bij.

armeblanke op 23 augustus, 2012 - 20:56

Ontwikkelingssamenwerking:Men

Ontwikkelingssamenwerking:Mensen dwingen om geld af te staan dat ze niet hebben;de overtreffende trap van diefstal,roof.Vrijgevendheid is een menselijke deugd.Vergevingsgezindheid evenzeer.Stelt u ook voor dat we het hele justitieële en politieële stelsel van de hand doen?Lees aub nog eens de laatste hoofdstukken van de institutie.De morele regels die betrekking hebben op de individuele gedragingen kunnen niet eenvoudigweg vertaald worden tot een richtsnoer voor het overheidshandelen...dit is waar het betoog van calvijn op neerkomt.

U stelt:"Door niet te stemmen neem je welbewust de verantwoordelijkheid dat partijen die een onbijbels gedachtegoed uitdragen, daardoor juist sterker uit de bus kunnen komen. Dat is nogal wat!" Dus we kunnen kiezen voor ontwikkelingsamenwerking (cda) of nog meer ontwikkelingssamenwerking (sgp).Wat voor 'n keus is dat?

Uw verhaal over israel kennen we zo langzamerhand wel.Uw zo goed als complete stilzwijgen over zuid-afrika helaas ook.Ja,u heeft kamervragen gesteld over een vermoord nederlands echtpaar aldaar.Maar wat van de genocide (of zou u het zo niet willen noemen?)  op een compleet volk.In het verleden werd vanuit uw kring gerefereerd aan de culturele,historische en godsdienstige betrekkingen...aan de bloedbanden.Onbegrijpelijk verradelijk,verachtelijk en onverdigbaar dat juist nu,tienduizenden blanke doden later,deze verwantschap zo door u verloochend wordt.

tipo op 23 augustus, 2012 - 21:25

@ R. Hartman 19:42

Het is geen private barter wat Kerber voorstelde, maar de guldenmark is wel geinspireerd op 'denationalisation of money' van F.A. Hayek. Die guldenmark als concurerende parrallelle munt valt namelijk onder de controle van de BUBA + de AAA-landen met een begrotingsoverschot, terwijl de Euro onder controle blijft van de ECB + de EMU-landen Niet dezelfde monopolist dus, maar twee verschillende unies, waarbij de muntunie met de guldenmark een coherente unie is met identieke monetaire behoeftes in de lidstaten. De EMU is dat duidelijk niet, maar kan meer een Lire worden als de guldenmark eenmaal is ingevoerd.

Uittreding van NL uit de EU en EMU heeft weliswaar meerdere voordelen die besparingen opleveren op de lange termijn, maar ook het nadeel van een economische schok de eerste paar jaar na afschaffing van de Euro op de korte termijn. Mocht die economische schok onoverkomelijk worden gevonden of simpelweg zijn, dan is de invoering van de parrallelle guldenmark een goede en geleidelijkere tussenstap naar differentiatie van monetair beleid binnen de EMU-zone. Het betekent namelijk, dat de Euro weliswaar een gemeenschappelijke munt blijft, maar geen eenheidsmunt. En dat is winst. Het is dan geen 'single currency' meer.

Overigens kunt u nu ook al legaal met goud betalen of betaald worden of sparen, dus heeft u al een parrallelle munt zonder overheidsinvloed. Dat is niets nieuws.

de_mol op 23 augustus, 2012 - 21:26

Kanttekeningen

De heer Van der Staaij, u bent wel een van de betere politici. Ga zo door. Ook uw EU scepsis vind ik ok.

Wel een paar opmerkingen. Ik zou op uw partij kunnen stemmen als:

1. U het opneemt voor Christenen in islamitische landen

2. U vrouwen gelijk behandelt, ook in uw eigen partij.

Ik hoop ook dat U idd. echt optrekt met de UKIP in Brussel (maar dat doet ook geloof ik). Dat laatste is echt een pluspunt wat mij betreft.

dirkl op 23 augustus, 2012 - 21:27

Als ik zou mogen...

Maar ik mag niet, want ik heb nog steeds enkel een belgisch (beide ouders belg) paspoort , alhoewel ik in Nederland geboren en getogen ben en hier ook al 20 jaar trouw mijn belasting betaal. Kwestie van enkele kilometers aan gene zijde van 2 landen binnen het Schengen gebied, sic!.

Maar als ik zou mogen, dan wil ik niet meer:
Als puber wilde ik in 1982 op Janmaat stemmen, als 30'er op Fortuyn: omdat je zeker in de jaren '80 nog het gevoel had dat politici de richting konden bepalen.

Maar nu heb ik een 1939 gevoel: het is belangrijker om je persoonlijk voor te bereiden op het financiele Armageddon 2013, ipv van je druk te maken over Roemer, Rutte. Gerald Celentes lol!!!

MaartenBergen op 23 augustus, 2012 - 21:32

De kloof tussen arm en rijk

De kloof tussen arm en rijk word steeds groter en de kloos tussen het volk en hun politieke leiders ook.

De rijken hebben zich zo ingedekt en de regels die ze hebben gecreeerd zijn zo ingewikkeld dat als je niet gestudeerd of je er niet in verdiept hebt je er weinig van snapt. Kijk uw hypotheek akte er maar eens op na of verdiep u eens in uw zorgverzekering. Vandaar ook al die adviseurs(de meeste zijn trouwens verkopers). Als u voor de rechter moet komen maakt u weinig kans zonder advocaat.

Met politiek is het niet anders de meeste mensen weten niet precies wat ze in denhaag nu doen. Welke regels en wetten zijn er het afgelopen jaar bij gekomen of afgeschaft en welke uitwerking heeft dat gehad of gaat er komen ?

Soms denk ik wel eens dat zelfs onze leiders door de bomen het bos niet meer zien.

Johan T op 23 augustus, 2012 - 22:20

Een derde zetel

Meneer van der Staaij,

u hebt groot gelijk: thuisblijven heeft effect op de uitslag van de verkiezingen. Ik geloof niet in een stemplicht. Iedereen moet voor zichzelf bedenken of deelname aan het proces waarde heeft. Ik ben altijd trots dat ik in een land woon waar gestemd wordt. Een derde zetel is u gegund.

OphEUffen op 23 augustus, 2012 - 22:46

Nu het ergens verspreiden

Nu het ergens verspreiden waar de mensen niet gaan stemmen. Ik vind het een goede vent. Welbespraakt, beschaafd en consistent. Een van de weinige politici die ik wel vertrouw. Ik ben niet christelijk maar ik hou de SGP als alternatief achter de hand. Succes met de verkiezingen Hr. Vd Staaij.

Pierre Lebon op 23 augustus, 2012 - 22:47

God enzo, daar heb ik

God enzo, daar heb ik helemaal niets mee mijnheer van der Staaij.

Wèl vind ik U één van de meest bekwame, beschaafde en integere politici van dat hele circus daar.

Of ik U dat even wilde zeggen.

R. Hartman op 23 augustus, 2012 - 23:16

Kloof

@ Maarten Bergen en Arme Blanke

Als u meent wat u schrijft zou u op de LP moeten stemmen (of helemaal niet, dus). Dat de kloof tussen arm en rijk groter wordt wordt veroorzaakt door corporatisme, waar rijk steelt van arm. In het kapitalisme (dat dank zij het corporatisme waarmee het dankzij de overheid wordt verward een slechte connotatie heeft) steelt niemand van niemand, en blijft de kloof tussen arm en rijk ongeveer even groot, of zelfs iets kleiner. Dat betekent dat niet alleen rijk rijker wordt, maar arm ook.

Als u zich realiseert dat 'arm' nu rijker is dan de koningen in de middeleeuwen, die geen fatsoenlijke WC kenden en ook niet de mobiliteitsvrijheid hadden die wij nu normaal vinden, dan ziet u de waarheid daarvan in. Welvaart verbetert nu eenmaal de levensstandaard voor iedereen. En kapitalisme, de echte vrije markt, bevordert welvaart als geen enkel ander medium. Amerika heeft dat laten zien, en de verhalen over 'armoede' daar, hoewel soms terecht, zijn zwaar overdreven. Mensen die in een schamel (bijna) bouwval wonen, met een golfplaten dak, maar wel met een gloednieuwe SUV voor de deur. Kwestie van (persoonlijke) prioriteiten, en daar is niets mis mee.

Waar wel (veel) mis mee is, is met mensen die hun eigen arbitraire persoonlijke situatie als maatstaf nemen voor de hele wereld, en die vervolgens ook graag als norm opleggen aan die wereld, met geweld, indien nodig. De 'do-gooders', het meest vefoeilijke soort mens dat er is. De meest intolerante vorm van homo sapiens. Hun ideaal dient iedereens ideaal te zijn, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

'Ontwikelingssamenwerking' ontwricht de derde wereld. Mensen die met veel pijn en moeite in hun levensonderhoud voorzien, die met hard werken een graanoogst realiseren, zien hun arbeid teniet gedaan  doordat 'ontwikkelingssamenwerking' hun land overspoelt met gratis graan, waardoor hun afzetmarkt wegvalt. Wat is het gevolg? Die ondernemers stoppen met ondernemen. Zo houdt 'ontwikkelingssamenwerking' de 'geholpen' landen in permanente staat van ellende. Afschaffen, dus.

Maar dat is onbespreekbaar voor de 'do-gooders'. Desastreuze linkse hobbies, die nota bene gebruikt worden om (misleide) kiezers te werven. Op kosten van de belastingbetaler, uiteraard, die geen enkele keus heeft, wil hij niet ontvoerd en opgesloten worden, samen met verkrachters en moordenaars, zoals Oscar dat zo duidelijk weet te stellen.

Stem dus LP, of helemaal niet. Voor een level playing field voor iedereen.

BigLjohn op 23 augustus, 2012 - 23:27

De thuisblijvers zijn altijd de rechtsen

En wie bleven en blijven er altijd thuis bij sommige verkiezingen ? Mensen van rechtse orgine. Het is niet te hopen dat het nu massaal gaat gebeuren. Als die linksen zoals gewoonlijk wel massaal opkomen, krijg je een behoorlijk scheve verkiezingsuitslag waar de linkse partijen dan munt uit kunnen slaan. En dan zou die akelige en domme Emile Roemer toch in het torentje terecht kunnen komen ! Ik zou daar iedere nacht, als ik zwaar getafeld heb, notoire nachtmerries van krijgen !

Rechtse Rakker op 24 augustus, 2012 - 00:42

@BigLjohn

Waarom krijgt u nachtmerries van Emile Roemer in het torentje? Het verschil met Mark Rutte is verwaarloosbaar klein. Rutte wil ons belastinggeld via het noodfonds naar Zuid Europa en Roemer via de ECB. Bij beiden verdwijnt ons geld in een Zuid Europese bodemloze put... Rutte wil de BTW omhoog en Roemer de inkomstenbelasting. Rutte wil een tekort van 3% en Roemer van 4%.

Zijn dat nou verschillen om van wakker te liggen? Ik kan heel goed begrijpen, dat veel mensen dergelijke "verschillen" niet de moeite waard vinden om zich uitgebreid in te verdiepen. Ze hebben gelijk! Er zijn belangrijkere zaken in het leven, dan je verdiepen in dergelijk pietluttige "verschillen". Tel daar dan ook nog eens bij op, dat je geen idee hebt welke deal er uit een coalitie komt en of een partij niet plotseling na de verkiezingen zijn standpunten wijzigt...

Nee, laat ze lekker thuisblijven! Stemmen bezorgd de heren politici alleen maar een opgeblazen ego! En gezien de "verschillen" is het nog zinloos ook....

Persoonlijk ga ik wel stemmen (op de LP), maar ik begrijp de keuze van niet stemmen ook prima.

MaartenBergen op 24 augustus, 2012 - 09:24

R. Hartman

Als u zich realiseert dat 'arm' nu rijker is dan de koningen in de middeleeuwen.

Hierin heeft u gelijk.

Misschien zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.

attlee op 24 augustus, 2012 - 09:38

@BigLjohn

Eigenlijk, nee heel zeker, verdient u een trap onder uw achterste.

Vaker heb ik u er op betrapt om enorm van leer te trekken tegen links, overigens uw goed recht, maar

de onzin die er vervolgens bijzet, is met geen pen te beschrijven.

U ziet de bui al hangen en neemt heel zielig alvast een voorschot op de verkiezingsuitslag.

want volgens uw redenatie gaan linksen wel stemmen en blijven rechtsen thuis...

Wat een enorm calimero-gedrag van u, stompzinniger gejank en zelfmedelijden zie je zelden.

U geeft links dus de schuld dat rechts niet gaat stemmen, tsja zo is alles weer de schuld van links.

van eigen verantwoordelijkheid heeft u vast de mond vol, maar zelf schuift u alles af op hetgeen u verafschuwd.

Uw nachtmerrie gaat niet over Roemer, maar omdat u zichzelf projecteert op het rechtse deel van Nederland.

Wel BigL*L, U bent wellicht zo'n faalhaas, maar de rechtse stemmer zal het stemrecht net zo goed benutten als de linkse stemmer.

en als ze dat niet doen, zoals u uw rechtse medestanders inschat, dan verdienen ze ook niet beter.

Ik wens u een goede nachtrust toe met meer verstand.

Mar op 24 augustus, 2012 - 09:45

u bent niet de enige

@MaartenBergen

Politici zelf zien ook door de bomen het bos niet meer. Zeker tijdens verkiezingstijd zie ik voorstellen voorbij komen die allang geregeld zijn in de wet. Men doet dan net of ze het ei van Columbus hebben gevonden.

Het trieste is dat andere politici dan gaan roepen dat dat helemaal niet kan.

Ik neem altijd maar aan dat ze het zelf ook niet weten, want als ze het wel weten en dan nog presenteren als een compleet nieuwe maatregel die wonderen gaat verrichten, dan wordt de reputatie van politici er helemaal niet beter op.

Ik mis Bas van der Vlies nog wel eens. Jammer dat hij is opgevolgd door een man, totaal tegenovergesteld aan hem.

tipo op 24 augustus, 2012 - 10:02

@ Mar 09:45

Het is wel zo veilig om voorstellen te doen die al geregeld zijn. Dan kun je direct het succes claimen. Dat gebeurt welbewust.

Of omgekeerd, politici doen een voorstel waar niemand tegen is, maar daar wordt vervolgens niets meer mee gedaan. Van het voorstel van Mirjam Sterk, waarin het makkelijker moest worden om mantelzorg te geven op je eigen erf, door je ouders in huis te nemen of je zorgbehoevende kinderen langer thuis te laten wonen is op bestemmingsplangebied in ieder geval niets geregeld. Echt een drama voor mensen soms, als architect heb ik nu een aantal van deze projecten, maar het CDA flierefluit vrolijk verder alsof ze nooit beloofd hebben dit te gaan regelen. En het kan nu enkel door de wet te overtreden, zijnde het bestemmingsplan.

Mar op 24 augustus, 2012 - 14:13

Gemeenteniveau?

@tipo

Ik weet wat u bedoelt. Ik vraag me alleen af of daar ook niet een stuk gemeentelijk beleid dwarszit.

Als er iets afgeschaft mag worden is dat al die stomme regeltjes voor wat je nota bene met je eigen huis en grond mag doen. Het meest frustrerende is  dat het ook nog eens afhangt van de gemeente waar je woont.

Mijn zus en zwager hadden een koopoptie op een vrije kavel, zodat ze een huis naar eigen wens konden neerzetten en keer op keer werden de tekeningen afgewezen en uiteindelijk wilde de gemeente ze verplichten eenzelfde soort huis neer te zetten als de rest van de straat. In de aangrenzende gemeente zijn ze veel soepeler en zie je straten met een bonte verzameling huizen.

coolscan5 op 24 augustus, 2012 - 14:44

stemmen

Ik ben niet meer van het jongste en heb al vaak gestemd, en steeds ging het fout: Als de uitslagen bekend zijn vallen de maskers, kunnen de kiezers weer doodvallen en begint de sjacher die formatie heet. Mede daardoor heb ik het nog nooit meegemaakt dat enige partij iets uitvoerde of dat zelfs maar probeerde, wat ze in verkiezingstijd beloofd hadden.  Behalve belastingen verhogen natuurlijk, daar zijn de jongelui het vóór de verkiezingen al over eens. Ik stem dus al járen niet meer. Maar nu lees ik het betoog van Meneer van der Staaij en moet toegeven dat hij niet helemaal ongelijk heeft over dat niet stemmen. Ik ga dus op U stemmen, gewoon om het gevoel te hebben, mijn plekje, hoe klein ook, gaat naar een man waarvan ik nu de indruk heb dat hij niet zo'n gladjanus, ladenlichter of pedolieke leugenaar is. En een echte Christen bovendien. Succes!

© 2009 - heden Dagelijkse Standaard. Alle rechten voorbehouden.