Hoppa, weg ermee! Raad van State schiet Rotterdamse milieuzone voor benzineauto’s voor de tweede keer af

Rotterdam_1
Foto: Het centraal station van Rotterdam. Bron foto: Michel Curi / Flickr

Kan het nou eindelijk eens afgelopen zijn met al die milieu- en klimaatgekte?

Helaas-pindakaas, klimaatgekkies! In de oorlog tegen ‘wereldslopende’ auto’s hebben zij woensdag een slag verloren, en wel een heel belangrijke: de slag om de milieuzone in Rotterdam. Een definitief inreisverbod voor koppensnellende, verkrachtende jihadisten krijgen we maar niet van de grond in dit land, maar inreisverboden voor auto’s die pech genoeg hadden om vóór een bepaalde datum van de productieband te zijn gerold, duiken tegenwoordig overal op. Utrecht, Amsterdam en sinds vorig jaar ook Rotterdam, doen eraan mee.

Dat betekent dat het ‘centrum’ van de stad – wat in de praktijk reikt tot wijken die geen enkele Rotterdammer nog als centrum zou betitelen, zoals Kralingen – verboden gebied is geworden voor auto’s die men bij de gemeente als te vervuilend vindt. In Utrecht gaat dat enkel om oude dieselauto’s, maar in Rotterdam deden ze er nog een schepje bovenop: ook benzineauto’s van voor 2001 mogen de helft van de stad niet meer betreden. En dat terwijl slechts 0,14 procent van het Rotterdamse wagenpark uit zulke oude wagens bestaat. Met een paar jaar geduld waren ook die sowieso wel verdwenen, maar dat heeft de klimaatmaffia helaas niet: zelfs minieme veranderingen – zoals 0,03 graden minder temperatuurstijging door het Parijse klimaatverdrag – moeten bakken met geld krijgen om bewerkstelligd te worden.

Gelukkig steekt de Rotterdamse Raad van State daar nu een stevig stokje voor. Sterker nog: dat doen ze voor de tweede keer. In juni besloot een Rotterdamse rechtbank namelijk al dat er geen enkele goede reden was om ook benzineauto’s te weren:

De milieuzone voor benzineauto’s werd ingesteld op nieuwsjaarsdag 2016, maar werd in juni dit jaar door de Rotterdamse rechtbank opgeheven in een zaak die werd aangespannen door Stichting Rotterdamse Klassiekers. Dit omdat het gemeentebestuur “niet aannemelijk gemaakt [had] dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken”.

En zo gaat het helaas wel vaker: puur geleid door ideologie, en nauwelijks door empirisch bewijs, wordt dit soort gekkigheid erdoorheen geknald, of we dat nou willen of niet. Het erge hier was echter dat de gemeente deze uitspraak aan haar laars lapte: korte tijd later stelden ze dezelfde milieuzone, zonder ook maar iets te hebben veranderd, gewoon weer doodleuk in. Nou, dat liet de Raad van State gelukkig niet op zich zitten: zij heeft het eerdere oordeel van de Rotterdamse rechtbank bevestigd en gezegd dat die heksenjacht op benzineauto’s maar eens afgelopen moet zijn.

En nu graag wél luisteren, gemeente!

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Reageer

4 reacties

  1.   

    Het zou beter voor Rotterdam zijn als alle schepen aan de kade walstroom krijgen.

  2.   

    Dit gaat, ondanks de raad van State in elk land gebeuren. In Duitsland kan je al bijna geen stad meer in zonder “Umweltplaquette”, Parijs, Antwerpen. De prijzen van de vignetten zijn laag tot gratis, maar is je auto te vervuilend in de ogen van de wetgevers, dan krijg je hem niet.

    https://www.umwelt-plakette.de/nl.html

  3.   

    De grootste partij in Rotterdam is Leefbaar Rotterdam, waar FvD nu een alliantie mee aangaat.

  4.   

    En terecht, zolang je wel autobelastingen moet betalen, moet jij ook overal kunnen rijden.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!