Kinderen en alcohol: onze jeugd heeft recht op bescherming

Nu kunnen kinderen nog steeds gewoon stiekem alcohol kopen in de supermarkt.

Alcohol kopen mag in Nederland alleen als je 18 jaar of ouder bent. Helaas houden niet alle supermarkten zich aan de afspraak om daar ook op te handhaven door minderjarigen naar hun id-kaart of paspoort te vragen om de leeftijd te checken. Sterker nog, bijna niet één supermarkt houdt minderjarige kinderen tegen als ze alcohol willen kopen. Via De Telegraaf:

Het kopen van alcohol in de supermarkt is kinderspel voor minderjarigen. Acht 17-jarigen slaagden er in een onderzoek van de Universiteit Twente binnen vier dagen in om met in totaal 850 liter drank de winkel uit te lopen.

Slechts in één op de tien gevallen mislukte de aankoop, omdat personeel er een stokje voor stak.

In 90 procent konden de minderjarigen, in de vorm van anonieme mysteryshoppers, dus gewoon kopen wat ze willen. Supermarkten kunnen nu een boete krijgen als ze alcohol verkopen aan minderjarigen, maar dat houdt ze kennelijk niet tegen. Wat is zo’n regel dan nog waard als de kassamedewerkers in supermarkten zich niet aan de regels houden?

Een boete werkt natuurlijk als een prima stok achter de deur, maar waarom doen we geen moreel appèl op de supermarkten? We hebben niet voor niets de regel afgesproken dat minderjarigen geen alcohol mogen kopen. Kinderen kunnen niet verantwoord omgaan met alcohol. We moeten onze jeugd beschermen tegen de risico’s en gevaren van drinken op jonge leeftijd. Dat weten die supermarktbazen toch ook heus wel?


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

11 reacties

  1. Michael van der Galien

    Mooi onderwerp voor debat!

  2. Michael van der Galien

    Voor regeerders: vanwege technische problemen met de FB plug-in voor reacties hebben we het oude systeem teruggezet. Excuus voor het ongemak!

  3. JanvanEechoud

    Wat vreemde ontwikkelingen op DDS, Michael.
    Ben benieuwd waar het heen gaat en wat er van overblijft……..
    Ik moet toegeven dat ik best wel mogelijkheden zie voor een FB plug-in, maar het zal ook een aantal mensen die anoniem willen blijven, zal verdrijven.
    Dat zal mijzelf verder MRR (mijn reet roesten) maar velen zullen hun privacy…. én hun al dan niet domme uitspraken niet graag gekoppeld zien aan hun identiteit.

    Verder zijn de onderwerpen wat Priveblad-achtig terwijl er in buitenlandse bladen en blogs natuurlijk zat discussievoer is, zie TPO, waarbij, door de FB plug-in, reageren op elkaar een stuk makkelijker wordt, maar beslist niet met het gemak van een forum layout.

    Succes gewenst met verdere ontwikkelingen want er zijn toch columnisten die ik graag lees.

    W.b. het onderp stel ik voor dat je geboortedatum getatoeëerd wordt met veilige inkt, op het voorhoofd……

    Zonder dollen…., ik weet het niet… Steeds id vragen? lijkt me moeilijk werkbaar.
    Mvg. Jan

    1. NvanderReuk

      Helemaal mee eens Jan, ik vrees dat Michael van der Galien de kritiek die hij van sommige FB-reageerders kreeg niet leuk vindt. Maar ja ze leveren niet voor niets kritiek, zo’n zwabberend beleid als DDS nu mee bezig is vind ik dramatisch en heel slecht overkomen. Ik heb ook vaak harde kritiek in mijn leven gehad, maarrrrrr ik heb er daarna iets mee gedaan. En wat denk je alle keren dat ik me die kritiek heb aangetrokken en er iets mee heb gedaan was ik daar achteraf blij mee want ik ben er beter van geworden. Het zou Michael van der Galien sieren als hij eindelijk eens gaat reageren op mensen die hem via “Contact” mailen en ook zu hij er goed aan doen eens de bezem door de redactie te halen want veel artikelen zijn journalistiek van een Privé-niveau dat is gewoon te triest voor woorden.

      1. Maaike

        Ik heb ook wel eens gemailed, en gewoon antwoord gekregen hoor. Ben het er wel mee eens dat er de laatste tijd artikelen staan die een story-achtig gehalte hebben. Waarom is dat?

  4. JanvanEechoud

    Maar gauw die de FB plug-in terug, michael.
    Dan is het stil hier…., maar wel weer ‘normaal’.

    Die gebakkies kunnen nog niet eens hun hun waffel houden tegen een gematigde trol!

    En daar moeten we dan de oorlog mee winnen?

    Succes.

  5. Jantje

    Voordat die betuttelende wet er was kon iedereen alcohol en sigaretten (wiet) kopen. Velen hier zullen dit ook gedaan hebben.
    Nu is het in het verbodshoekje gedrukt.
    Weer extra rubberen tegels voor onze jeugd, die zo geen kans meer krijgt om van hun eigen fouten te leren.

  6. V.K.

    -Laat de staat maar eens boete’s uitdelen aan de ouders of kind-lief welke de fout(?) ingaat.
    -En dan zwaar beboeten, desnoods ouders welke het met de huidige wetgeving eens zijn, wegens zware nalatenschap in de staats opvoeding het huis uitzetten.

    -Man, lees ik in de super dat men voor de aanschaf alcohol en tabak zich onder de 25 jaar moet legitimeren.

    -Na ja, doet me denken aan het liedje van Paul Hardcastle of zoiets..19.

    -na ja, dat ik in een Talibanistische staat leef, overgoten met een Morenoloistisch sausje, waarin een bijvoorbeeld Tanja Niemeijer pas not done is wanneer zij rookt, dat is mij bekend

  7. Dennis_WSPK

    Ik ben tegen het betuttelgedoe dat steeds erger wordt.
    Nu een alcoholverbod, straks een snoepverbod, vetverbod, dansverbod, lachverbod etc.etc.

    De samenleving is in snel tempo omgevormd tot een rubbeltegelmaatschappij. Daarin moet ieder risico of gevaar voor jong en oud uitgebannen worden en alles 99,9999% veilig zijn.

    Vreemd genoeg vindt men het echter géén probleem dat ons land wél wordt volgepropt met asielzoekers van allerlei signatuur, die een veel groter gevaar vormen voor onze jeugd.

  8. Pietje Precies

    Kinderen hebben vooral recht op een goeie opvoeding.

  9. Maaike

    Dit onderzoek is gebaseerd op ACHT pubers van 17 die alcohol gingen halen. En op basis hiervan wordt gezegd dat supermarkten zich niet aan de regels houden. En nu…kamerdebat?

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.