Diederik Samsom, blijf met je socialistische tengels van ons onderwijs af

Hier is de lijn in het zand. Zie je ‘m? Ik teken hem hier. Hier. Ga er dus niet overheen, Diederik Samsom. Het Nederlandse onderwijs heeft al genoeg vernieuwingen gehad. Je kan dus barsten met je voorstel voor een wéér een grote herziening van ons nationale schoolsysteem.

Vraag leraren wat hun nummer 1-ergernis is met het onderwijs van vandaag de dag, en de meeste zullen de overheid aanwijzen. Elk jaar wordt er weer een nieuwe grote stelselwijziging aangekondigd, en iedere keer worden er bergen met goud beloofd. Het kwaliteit gaat omhoog, de ‘menselijke maat’ moet terug, de doorstroom zal beter verlopen, en iedere leerling zal zo spoedig mogelijk de aandacht krijgen die hij nodig heeft.

Het zijn allemaal ronkende motto’s, maar iedere keer is het enige wat verandert dat er meer geld verdwijnt van de begroting. Daarnaast neemt de werkdruk voor leraren toe en komen leerlingen minder aan leren toe, vanwege alle tijd die ze kwijt zijn aan… noviteiten.

En wat doe je als je de PvdA bent? Dan weiger je dit door jezelf gecreëerde probleem in te zien en ga je door op de afgeslagen weg. Met nog meer onzinnige onderwijsvernieuwingen die geen zoden aan de dijk zetten. Ditmaal is de slagzin ‘pak de tweedeling in her onderwijs aan’, en is Diederik Samsom de egomanische politicus die dit zoveelste pechplan lanceert:

“We moeten streven naar een samenleving zonder grenzen en zonder scheidingen. School is immers de plek waar je van jongs af aan zelfvertrouwen ontwikkelt, waar je wordt geaccepteerd en gerespecteerd en waar je andere kinderen ontmoet en leert omgaan met verschil.”

Samsom wil: docenten meer tijd geven om lessen voor te bereiden, kinderen al vanaf 2 jaar laten beginnen met spelenderwijs leren, meer lesuren op de basisschool en op middelbare scholen meerdere niveaus aanbieden zodat laatbloeiers makkelijker naar een hoger onderwijstype kunnen.

Het klinkt allemaal fantastisch, maar het is zo klaar als een klontje dat dit gewoon de zoveelste flop wordt. Eén geluk: zoals ook de politieke redactie van RTL Nieuws al inschat: “Het is een ambitieus en kostbaar plan, dat in ieder geval in deze kabinetsperiode niet meer zal worden uitgerold.” Deze nieuwewetse ellende kunnen we in ieder geval dus nog één tot twee schooljaren uitstellen. Met dat blijde besef moeten we het dan maar doen de komende tijd.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

23 reacties

  1. ceteris paribus

    Ik kan niet zien dat Samsom het onderwijs volledig op de schop wil nemen. Hij wenst beter onderwijs en meer geld ervoor. Ik snap niet dat Tim daar bezwaar tegen heeft.

    1. LantR.fant

      Mag ik u eraan herinneren, dat zijn partijgenoot, Jo Ritzen, als vervolg op eerdere desastreuze PvdA vernielingen in het onderwijs scholen -tegen alle waarschuwingen in- scholen heeft omgebouwd tot grote studiefabrieken?

      Met alle uitval op die scholen als gevolg.

      Hoeveel gemeenschapsgeld is er doorheen gejaagd aan deze mislukking?
      PvdA en beter onderwijs gaan net zo goed samen als Nationaal Socialisme en Joden.

  2. hans-e-pans

    De naam “Samsom” is een synoniem voor een ongeremde socialistische bemoeizucht. Socialisten moeten eigenlijk horende blind en ziende doof zijn.

  3. Ni28

    De meest angstaanjagende woorden volgens Ronald Reagan: Ik ben van de overheid en ik ben hier om te helpen.

  4. cmsuijkerbuijk

    Het zou in de grondwet opgenomen moeten worden, dat socialisten van wélke stroming dan ook, nooit iets in de pap te brokken hebben in het onderwijs!

    1. ceteris paribus

      De heer Suijkerbuijk is trouw aan de Grondwet maar meent wel dat Nederland Muslimrein moet worden en de Islam moet worden verboden.

      Kunnen we niet zorgen dat deze dolgedraaide dwaas hier wat minder in de pap de ‘brokken’ krijgt?

      1. Ali Yas

        Ceteris heeft niet door dat deze draad niet over de islam gaat.

        1. cmsuijkerbuijk

          Ach @Ali Yas
          Dit dwaallicht heeft ook op Wikipedia gevonden (ach gut, het komt hem nu uit), dat er maar één menselijk ras is. Als dat al waar zou zijn, dan bestaan er óók geen verschillende hondenrassen, kippen-, paarden-, luizen-, aardappel- en wéét ik wat voor rassen. Het is wéér eens een (overigens zielige) poging om álle kritiek op islamieten, als “racistisch” te etaleren. Het wordt hoog tijd, dat dergelijke dwaallichten met hun dolgedraaide reageerbraaksels tegen zichzelf in bescherming worden genomen!

  5. cmsuijkerbuijk

    Eigenlijk is het best wel zielig, dat linkse figuren, ik noem een CP bijv., maar niét in willen zien, dat de Islam niet is wat het zegt te zijn. Zéker, omdat de zieligaard zich zó verheven vindt boven het gewone volk. (Het valt nog mee, dat hij niet in koninklijk meervoud spreekt en hij zijn schrijvelaareitjes niet begint met “Wij, CP doen kondt etc.)
    Dagelijks spreken de feiten voor zich en om dan tóch vol te blijven houden dat…….
    Inderdaad: (Boosaardige) Koppigheid is de energie der dommen!

  6. toetssteen

    Als er iets zou moeten gebeuren in het onderwijs, dan is het de klok terug naar de tijd van de ambachtsschool/huishoudschool, MULO,HBS/MMS, gymnasium/VWO. Managementlagen volledig snoeien, levert tientallen plaatsen op voor goede leraren (o ja, dat moet ook weer terug naar de ouderwetse kweekschool).
    Pretpakketten nooit meer binnen het HBO en het universitaire onderwijs.
    En toen werd ik wakker…., helaas.

    1. Wachteres

      Helemaal eens Toets, ik kan het bevestigen, ik heb de oude Kweekschool nog gedaan.

      Als lerares kreeg ik stagiaires die in opleiding waren voor de lerarenopleiding.

      Eén had net haar studie literatuur Nederlands afgerond. Ik vroeg onder meer wat zij had moeten lezen van Vondel. “Vondel, wie is dat?” zei het schaap.

      1. toetssteen

        @Wachteres
        Milady wilde naar de kweekschool, maar d’r pa, ahum en toen dacht ze van pa af te zijn door met mij te trouwen….. Grinn, ach en toen toch maar gynaecologe geworden.
        Blij dat al die mogelijkheden er toen nog waren. Tegenwoordig is alles bij de naden dicht gelast en dat om mensen te helpen die beter af zouden zijn met de ouderwetse ambachtsschool. Het is niet mogelijk om iemand met een IQ van 85 een Einstein te maken. En ik ben geen timmerman, geen loodgieter en, en, en. Nou en?
        Ik heb bewondering voor vaklui die me versteld doen staan hoe eenvoudig het is om een vloer te leggen. Zij hun ding, ik het mijne.

  7. Wachteres

    Is links nog niet uit vernieuwd? Ze leren het ook nooit! Begin 2012 schreef ik deze reactie op een artikel van hoeiboei:

    http://hoeiboei.blogspot.co.uk/2012/01/als-de-school-ze-dom-houdt-houdt-de.html

    Wachteres 31 januari 2012 11:52

    Als lerares Nederlands en Engels binnen het MBO onderwijs heb ik de afgang van dat onderwijs mee gemaakt.

    Vanaf 1980: ‘Vernieuwen om het vernieuwen’; een minister was geen goede minister als er gedurende zijn/haar regeerperiode geen vernieuwend onderwijsproces in gang werd gezet.

    Om de drie jaar, het ene vernieuwingsproces was nog in volle gang, werd er een ander proces geïnitieerd.

    Scheppen geld en heel veel tijd werden hieraan gespendeerd, soms hoorde je aan het eind van de cursus, terwijl je in de les al bezig was met de verwerking ervan: ‘Leuk geprobeerd, maar we stoppen ermee’.

    Natuurlijk kwamen er veel klachten en natuurlijk waren de leraren de schuldigen van de zich steeds verslechterende onderwijssituatie.

    Gelukkig voor hen kwam er de commissie Dijsselbloem die uitmaakte dat de regering de afgelopen 15 jaar een zootje van het onderwijs had gemaakt:

    ‘De commissie oordeelt hard over de bewindslieden. Zij delen de verantwoordelijkheid voor het falende beleid, zegt de commissie’. „Het politiek belang was belangrijker dan het belang van het kind”.

    Natuurlijk was de regering even ‘geschokt’ en deed zij daarna de bekende plas.

    De bezuinigingen werden ingezet; inderdaad, leerlingen moesten slagen, met als gevolg dat het talenonderwijs op MBO niveau naar de knoppen ging. Bevoegde docenten, die zeker drie uur in de week taalonderwijs gaven, waren niet meer nodig. Als je als leerkracht, wat voor vak je ook gaf, vroeger de HAVO had gedaan, kon je tussen de bedrijven door best wel een half uurtje Nederlands of Engels geven.

    Leerlingen die door wilden stromen naar het HBO zaten met de handen in het haar. Ik herinner me een noodkreet van leerlingen tijdens een TV programma:’Geef ons a.u.b. Nederlands en Engels, wij hebben die vakken nodig voor onze vervolgopleiding’.

    Gelukkig was ik toen al gepensioneerd. Alhoewel, mijn eerste gedachte bij zoveel initiatief en gemotiveerdheid was:
    ‘Ik zou jullie wel pro deo les willen geven’.

    De linkjes zet ik hieronder vanwege de problemen die meerdere linken geven.

        1. Wachteres

          Wachteres31 januari 2012 14:14

          Mijn aanvulling op wat er in de twee linken op mijn stukje van 11.52u. staat:

          De vernieuwingen moesten budgettair neutraal gebeuren, m.a.w. deze mochten geen geld kosten. Van de leerkrachten werd daarom verwacht dat zij in hun vrije tijd, vaak in het weekend, de nieuwe stof gingen ontwikkelen.

          Ons werd niet gevraagd of wij achter de vernieuwingen stonden. Als je als docent vragen in die richting stelde werd er gezegd dat alles opdracht van hogerhand was. Slikken of stikken dus!

          De schooldirecties hadden ongetwijfeld angst om niet mee te huilen met de wolven in het bos; stel je voor dat je als school niet vernieuwend bezig was, dan hoorde je er niet bij. Dat zou de school leerlingen kunnen kosten.

          Er is momenteel weer eens veel kritiek op docenten, teveel vakantie waar ze niet af willen enzo. Ik ben er van overtuigd dat de chaos binnen het onderwijs destijds nog veel groter zou zijn geweest als de leraren geen heel bewust besef van verantwoordelijkheid voor het onderwijskundige welzijn van hun leerlingen hadden gehad.

          Daar hebben zij heel veel vrije tijd aan opgeofferd. De vernieuwende waanzin in onderwijsland heeft zeker twintig jaar geduurd, als het niet langer is.

          1. Wachteres

            Waarmee ik maar wil zeggen dat er wat links betreft niets nieuws onder de zon is; ze blijven knoeien in het onderwijs.

          2. toetssteen

            @Wachteres
            Blij dat de oudste twee over de hobbels van het gymnasium waren geschopt 😉 toen de ellende helemaal toesloeg. Nummer drie maakte een cito toets die uitwees dat hij naar het VWO kon, haha, maar geboren op 1 oktober, laat hem de MAVO maar doen. Daar paste hij helemaal niet tussen. Dus dan maar naar een particuliere school. Netjes en zoals de rest afgestudeerd op zijn vijfentwintigste. En kon direct aan de slag.
            Nu het oudste kleinkind weer. Heb je de nieuwste testen al eens gezien? Het lijkt het ABC voor losgezongen kantklosclubjes wel en dan bied ik mijn verontschuldigingen aan aan de kantklosters.

    1. ceteris paribus

      Wat een zegen, mevrouw Wachteres, dat u niet meer voor de klas staat. De kinderziel is ontvankelijk voor leugenachtige onzin.

      1. Wachteres

        Nee Toets, ik zal me er eens weer in gaan verdiepen. Hoewel, ik zou me ook kunnen gaan ergeren. 😉

        1. toetssteen

          @Wachteres
          Ik weet niet of het online te vinden is, maar ik zal mijn best doen om die zotternij aan je te tonen. Die schapen krijgen een soort rapport mee die blijkbaar niet eens bedoeld zijn om in te kijken. Ehm ingeval mijn kleindochters gaf mijn vrouw de rapporten terug na inzien met de mededeling: vraag even voor L. haar eigen rapport, want de rest is gekopieerd van E. Schoondochter bladerde vol ongeloof, dat kon toch niet waar zijn….. Juist ja, gewoon wel waar.
          Die lui doen maar wat, ze geven joost mag weten uit aan totaal niks!

          Maar na het onderwijs weet ik nog wel wat dat op de schop moet, gisteren nog! Men kan zich werkelijk miljarden besparen door dat door te voeren. Ma ja, gelijk nu in Indonesië waar 1 miljoen (jawel) mensen per jaar naar Singapore gaan voor een betere en goedkopere behandeling, zal men niet gaan kijken naar hoe het mogelijk is dat zorg in dat kleine flutstaatje zo behapbaar is! nee, hoe houden we ze in Indonesië.
          Met onderwijs is hetzelfde gaande, vandaar de door mij aangehaalde situatie in verweggistan (waarvan flapstein beweert dat daar helemaal geen verstand van heb. Meh, in juni zitten mijn opvangcentra vol en dan gaan we bij toerbeurt verhaal halen. Lekker herfsten in de tropen.)

          Wat me na veel gesprekken met het schoolhoofd (een vuige Hollander) in Singapore wel achter ben gekomen is dat we er goed aan zouden doen om hun systeem over te nemen. Ja dan is het werken voor een studie, maar ehhh, uitkeringen bestaan niet. Liefdadigheid wel en dat loopt verbazingwekkend goed. Mensen geven vrijwillig erg veel en als de overheid er niet met de neus in zit (lees met een rietje de miljoenen opslobbert)komt het echt bij de mensen aan de zelfkant.

  8. Beukman

    Ik snap die Samsom wel met zijn tweedeling in het onderwijs, maar laten we eerlijk zijn: juist het socialistische gelijkheidsstreven heeft de laatste decennia enorme verwoestingen aangericht in het onderwijs. Kinderen moeten zo veel mogelijk worden gestimuleerd op hun eigen niveau, en zo individueel mogelijk. Zorg dus voor een goed toetsingssysteem waardoor de leerling als vanzelf op zijn eigen niveau komt, en laat dit, ondanks alle goede bedoelingen, vooral niet regelen door een PvdAap.

    1. Wachteres

      Precies, Beukie, ik herinner me nog dat er een Middenschool moest komen.

      Allemaal hetzelfde niveau en de intelligente kinderen konden dan de minder intelligente kinderen helpen. God-zij-dank is dat niet door gegaan.

      Ik las onlangs dat men dit weer probeert op te zetten.

      De gedachte dat we allemaal hetzelfde zijn en hetzelfde denken kunnen de linksen maar niet los laten.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.