Deze tips zullen je helpen weer in slaap te komen als je midden in de nacht ineens klaarwakker bent

Je kent het ongetwijfeld. Na een paar uur heerlijk diep te hebben geslapen, word je ineens midden in de nacht wakker. Klaarwakker..

Je beseft je maar al te goed dat die irritante wekker over een uur of drie alweer afgaat en je probeert wanhopig weer in slaap te komen. Tevergeefs, want hoe hoe meer jij je best doet om weer in slaap te komen, hoe minder het lukt. Inmiddels tel je de uren al af. Je loopt toch maar naar beneden voor een glas warme melk, je doet je uiterste best om niet naar je telefoon te grijpen omdat je natuurlijk allang weet dat het in slaap vallen dan echt nooit meer gaat lukken, of je smeert wat lavendelolie op je kussen. Als je dit, of een van deze dingen al een keer hebt geprobeerd, dan weet je inmiddels ook dat het nooit echt fatsoenlijk werkt.

Probeer het eens op de volgende manier:

ATSMR. Dit staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Deze term wordt gebruikt voor een fijn, tintelend gevoel in je hoofdhuid, huid en hersenen. Dit kun je krijgen middels een heerlijke hoofdmassage, maar ook door het luisteren naar aangename geluiden. Door de constante herhaling van aangename geluiden, word je eigenlijk in slaap gewiegd. Denk bijvoorbeeld aan zacht tikkende geluiden, of gefluister, zoals in het YouTube-filmpje hieronder. Dit zal natuurlijk niet voor iedereen werken, maar het is het proberen waard toch?

Is dit niets voor jou? Probeer dan eens te tellen. Niet tot 8954 waardoor je elke seconde meer gefrustreerd raakt “omdat je nu nog niet slaapt”. Maar tel in setjes. (1-2-3, 1-2-3…) Ook hier geldt natuurlijk weer de herhaling. Hiervan zou je theoretisch gezien in slaap moeten vallen.

Heb je moeite met in slaap komen omdat je veel tobt over bijvoorbeeld werk dat morgen af moet, probeer dan eens om het allemaal op te schrijven. Het maken van een lijstje helpt om je hoofd leeg te maken.

Slapen wil nu eenmaal het beste in een koele slaapkamer. Nu met deze temperaturen is dat natuurlijk best lastig. Maar probeer dan ramen tegen elkaar open te zetten. Of misschien heb je zelfs wel een ventilator die je kunt gebruiken. Mocht dit nog steeds niets uitmaken, houd dan je polsen en je enkels eens onder een koude kraan. Ook hier koel je van af.

Slaap je nu nog steeds niet?

Denk terug aan de laatste kinderkamer en probeer je zo veel mogelijk details voor de geest te halen.

Dit zal je namelijk afleiden van je dagelijkse stress en je helpen om in slaap te komen.

Als dit niet werkt, loop dan even naar beneden en ga op een stoel zitten. Van al dat gedraai en gewoel raak je natuurlijk ontzettend gefrustreerd en wordt slapen echt niets meer. Verandering van omgeving maakt je vaak wat relaxter. Zodra jij je weer suf begint te voelen, kruip dan heel gauw je bed weer in.

Ook het plaatsen van een kussen onder je knieën zou je nog kunnen helpen.

Dit helpt om de druk in je onderrug te verlichten, waardoor je spieren makkelijker ontspannen. Dat zal je helpen bij het inslapen.

Succes!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.