Max Verstappen is best of the rest met een goede vijfde plek in Hongarije

Max maakte het zichzelf lastig met een redelijk agressieve manoeuvre. Teamgenoot Daniel Ricciardo werd daarvan de dupe.

Het goede nieuws? In Hongarije bleek de Red Bull van Max Verstappen, met Renault-motor, stappen te hebben gemaakt ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Het verschil ten opzichte van Sebastian Vettel bedroeg in de kwalificatie zo’n halve seconde. Het verschil met de Mercedessen maar een paar tienden. Vandaag bleek maar weer eens dat de Red Bull op de één of andere manier vooral goed presteert in de race. Max bleef dan ook prima bij Valtteri Bottas rijden en liep zelfs wat uit op Lewis Hamilton.

Geweldig nieuws, natuurlijk. Helaas was het begin van de race significant minder positief. Max verloor zijn vijfde positie aan Ricciardo, en probeerde meteen terug te slaan. Een wiel blokkeerde… waardoor hij Ricciardo vol raakte. Einde oefening voor zijn teamgenoot die niet geheel onterecht boos reageerde. “Sore loser!” riep hij over de boardradio nadat hij te horen had gekregen dat Max hem eruit had geknald.

Het is weliswaar een begrijpelijke reactie, maar uit de beelden werd duidelijk dat Max weliswaar een te groot risico nam, zeker aangezien de man die net voor hem reed zijn teamgenoot was, maar het was echt niet zijn bedoeling om Ricciardo te raken. Dat was pech op het moment dat hij risico nam. Die combinatie is, natuurlijk, dodelijk. Nu ook. Voor Ricciardo tenminste. Die laatste klaagde dat Verstappen te emotioneel was, en zich daarom misdroeg, maar volgens mij valt dat echt wel mee. Hij nam gewoon risico’s waar hij dat niet had moeten doen — aangezien het zijn teamgenoot was. Max moet daar dus van leren, maar Ricciardo moet het ook weer erger maken dan het was. Vorig jaar zagen we veel ergere problemen tussen Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Deze actie van Max is daar niets bij.

Als gevolg van die actie kreeg Max een straf van 10 seconden. Dat betekende dat hij bij zijn pitstop 10 seconden langer moest stilstaan. Daardoor viel hij terug naar de vijfde plek terwijl hij een tijdlang op de nummer één positie rondreed — doordat Mercedessen en Ferrari’s al eerder naar binnen waren gegaan, niet omdat hij daadwerkelijk sneller dan ze was.

Toen Max terugkwam op de baan ging hij wél vol gas. Het verschil met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas die voor hem reden was 13 seconden. Een ronde of 15 later waren dat er nog maar 7. De jonge Nederlander kwam er dus aanstormen. Dat werd mede mogelijk gemaakt doordat de man die op kop reed, Sebastian Vettel, een paar problemen had waardoor hij het maximale niet uit zijn bolide kon halen. De Duitser hield teamgenoot Kimi Raikkonen én Lewis Hamilton dus op.

Helaas was dat het moment waarop Verstappen een stuurfoutje maakte en in één klap anderhalve seconde verloor. Hij moest er dus wéér goed voor gaan zitten, maximaal rijden, en dan maar hopen dat zijn nieuwe banden hem in de rest van de race meer snelheid zouden blijven geven.

Tien ronden voor het einde was het gat geslonken tot 3,5 seconde. De commentatoren van Sky Sports — ik kijk altijd naar onze Britse vrienden — konden het nauwelijks bijbenen: Hamilton zette druk op de twee Ferrari’s voor hem en wachtte, wachtte, wachtte op een foutje. Ondertussen kwam Max eraan stormen om het Bottas lastig te maken.

Ongelooflijk genoeg gaf Lewis Hamilton Valtteri Bottas zijn derde plek net voor het einde van de race terug. Bottas reed op p3, maar had Hamilton langszij laten komen om de Brit een kans te geven om de Ferrari’s in te halen. Toen dat niet lukte, en in de laatste ronde ook niet gelukt was, liet Hamilton zich terugzakken. Maar dat deed hij met erg veel risico: Max reed namelijk maar een seconde of anderhalf achter Bottas. Eén foutje en Max had dus nog op het podium kunnen komen.

Jammer genoeg lukte dat nét niet. Hamilton en Bottas ruilden posities met elkaar, en Max zat daarachter, op P5. Maar ook dat was een fantastische prestatie. Hij heeft dit weekend namelijk bewezen dat Red Bull op dit soort circuits, waar het vermogen van bolides een minder grote rol speelt, écht mee kan doen.

 

Zo’n mooie race als de Grand Prix van Hongarije van vandaag hebben we heel lang niet gezien. Het was echt een feest voor de kijker. Iedereen kon iedereen in theorie verslaan, de top 5 zat ongelooflijk kort op elkaar. Het enige wat er ontbrak was … een tweede Red Bull. Maar ja, shit happens.


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

1 reactie

  1. hans-e-pans

    Als je zo’n race op de tv zit te bekijken dan zie je constant links en rechts coureurs zich verremmen. Max heeft dan de pech dat hij tegen een ander aanbotst, Ricciardo, hij is allang niet meer de eerste en zal zeker ook niet de latste zijn. Gewoon pech voor Ricciardo.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.