Het artikel over Marokkaanse jihadisten dat NRC weigerde te publiceren

Koen Greven is correspondent te Spanje, Portugal en Marokko voor het NRC. Dit artikel schreef hij voor die krant, die het vervolgens weigerde te publiceren, want te kritisch. Een zorgwekkend staaltje censuur dat wij graag tegenwerken door het hier alsnog openbaar te maken.

Ripoll. De verbazing is enorm in Ripoll. Serveerster Elizabeth praat spontaan honderd uit over haar plaatsgenoten, die het vredige Catalaanse dorpje met hun terreurdaden op de kaart hebben gezet. „Iedereen kent elkaar hier. Ik kwam deze jongeren ook vaak tegen. Ze spraken Catalaans zoals alle mensen in Ripoll. Ze gingen naar dezelfde school”, zegt Elizabeth met een dienblad in haar hand. „Het waren Marokkanen, maar ze gedroegen zich normaal.”

Hoe kan een groep jongeren, die op het oog normaal functioneert in het provinciale leven van Catalonië, veranderen in een moorddadige terreurbende? En is het toeval dat de daders Marokkaanse wortels hadden? „Nee, dat is geen toeval”, zegt David Pinto (Midelt), emeritus-hoogleraar interculturele communicatie resoluut. „We willen zo graag geloven dat Marokkanen zich aanpassen aan onze cultuur. Maar ze zullen mede door hun geloof in de islam altijd verschillend blijven. Zolang we dat niet erkennen en niet benoemen zal dit soort geweld alleen maar toenemen.”

Pinto ziet de recente terreurdaden in Barcelona en Cambrils dan ook niet als een afzonderlijk incident. Ze passen in een reeks van eerdere aanslagen in verschillende Europese steden, die bijna voor de helft werden gepleegd door jihadisten met Marokkaanse roots. Als Marokkaanse jood uit de Atlas woonachtig in Nederland weet Pinto als geen ander wat het betekent tussen verschillende culturen in te zitten. „Ik ben opgegroeid in Midelt. Een Berberdorpje van niets. Mijn beide ouders waren zoals vrijwel iedereen analfabeet. Toen ik naar Rabat ging om voor rabbijn te studeren hoorden ze altijd aan mijn accent dat ik Berbers was. Berbers werden gezien als minderwaardig. Dat werd er altijd ingepeperd. Soms zei je dat ergens anders vandaan kwam om gezeur te voorkomen. Een Turk is daarentegen bijvoorbeeld juist heel trots op waar hij vandaan komt. Daardoor staat hij wezenlijk anders in het leven dan een Marokkaan.”

In de jaren zestig vertrok Pinto net als honderdduizenden andere Berbers vanuit Marokko naar West-Europa. Ze vormden de eerste generatie van gastarbeiders in landen als Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Spanje kende destijds onder de dictatuur van Francisco Franco nauwelijks tot geen immigratie. De eerste grote groepen Marokkanen kwamen pas in de jaren tachtig naar het Zuid-Europese land. Zoals de ouders van de daders uit Ripoll, die veelal aan de slag gingen in de textielindustrie.

Vele Marokkaanse emigranten lieten alles in hun geboorteland achter en moesten in een totaal andere omgeving een nieuw bestaan op te bouwen. Ze probeerden bij de opvoeding van hun kinderen vast te houden aan oude normen en waarden. „Ik denk dat hier één van de belangrijkste problemen zit”, stelt de Marokkaanse Nederlander El-Yass Iamrachen, die tien jaar geleden van Al Hoceima naar Den Haag verhuisde. „Veel Marokkanen zijn grootgebracht met het idee dat ze Europa nooit als hun tuis moeten zien, maar dat ze ooit terug moeten naar Marokko. Dan wortel je nooit echt goed.”

Als jongeren uit de tweede generatie op zoek gaan naar hun achtergrond komen ze vaak bedrogen uit. Dan ontdekken ze dat Berbers in Marokko door velen als tweederangsburgers worden gezien. Geloof in de islam wordt dan niet zelden een nieuw houvast. „Eén van de problemen is dat Marokkanen in Europa de leer van islam vaak uit onwetendheid importeerden uit Saoedi-Arabië, dat met hun oliedollars heel graag het wahabisme verspreidt. Een veel minder tolerante stroming van de islam waarbij de rol van de vrouw bijvoorbeeld totaal ondergeschikt is”, legt socioloog Benaissa Hallich, die onderzoek doet aan de Universiteit van Amsterdam naar deradicaliseren van jongeren, via de telefoon uit.

Volgens Hallich is het volkomen logisch dat Marokkaanse jongeren op zoek gaan naar hun identiteit. Psychologische hulp ontbreekt echter doorgaans bij die zoektocht. „Daar rust nog altijd een taboe op binnen de Marokkaanse gemeenschap”, vertelt Hallich, die in het verleden onderzoek deed naar schizofrenie onder de tweede generatie Marokkanen. Die ziekte zou bij jonge mannen zeven keer vaker voorkomen dan bij autochtone leeftijdgenoten in Nederland. „Als ze zich afgewezen voelen levert dat soms stress op waardoor die aanleg aanwezige schizofrenie naar boven komt. Vooral Marokkanen zijn hier gevoelig voor omdat de collectieve identiteit ontbreekt. Als ze daarmee naar buiten treden worden ze voor gek versleten.”

Ook al zijn ze als Spanjaard in Europa geboren, ze zullen zich altijd Marokkaan blijven voelen. Al is het maar omdat anderen hen daarop wijzen. In Ripoll worden ze door de autochtone bevolking nogal eens aangeduid als moros. Het islamitische geloof maakt een wezenlijk onderdeel van hun bestaan uit. Binnen de islam bestaan tal van stromingen en ideologieën. Ook radicale. De Islamitische Staat biedt met een kalifaat een alternatief aan dat eerder nog niet bestond. Een eigen moslimstaat voor jongeren vanuit de hele wereld. Dat wordt voorgesteld als een droom. Maar omdat te verwezenlijken moet de vijand uit het westen worden verslagen. Boven alles moet het kwaad worden bestreden om de islam te laten zegevieren, zo luidt de boodschap.”

Als Marokkaanse jongeren eenmaal in de handen vallen van iemand die ze probeert te radicaliseren is het heel erg lastig om dat proces te doorbreken. Ze zijn van huis uit al gevoelig voor een oudere autoriteit zoals de 42-jarige Imam uit Ripoll en omdat ze onderdeel uitmaken van een nieuwe, hechte groep wordt hun geloof versterkt. Ze horen ergens bij én hebben opeens een nieuw doel voor ogen. „Sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten is het gebruik van zelfmoordcommando’s onder de aandacht gekomen. In dat opzicht is het een keerpunt geweest. Het martelaarschap is een wezenlijk onderdeel van de islam. Je offert jezelf op voor een groter doel. Het overleven van de islam. Dat kun je natuurlijk godsdienstwaanzin noemen.”

Emeritus-hoogleraar Pinto is van mening dat de islam een cruciaal onderdeel speelt bij de terreurdaden. „Ja, en dat moeten we nu echt gaan benoemen. Geert Wilders heeft geen gelijk met zijn stelling dat de islam louter en alleen een ideologie is. Maar zijn tegenstanders die beweren dat het net als het christendom een religie is zitten er ook naast. Probleem is dat binnen de islam het geloof vermengd raakt met een bepaalde ideologie. Niet iedere moslim is een geletterde theoloog. Daarom kan het levensgevaarlijk zijn. Socrates stelde niet voor niets dat onwetendheid de bron van alle kwaad is. De islam moet zichzelf moderniseren en in gaan zien dat de wereld van 2017 een totaal andere is dan toen de koran werd geschreven. Zolang niet het leven, maar de dood heilig is zullen er aanslagen gepleegd blijven worden.”

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

25 reacties

  1. Ritter

    “„We willen zo graag geloven dat Marokkanen zich aanpassen aan onze cultuur. Maar ze zullen mede door hun geloof in de islam altijd verschillend blijven. Zolang we dat niet erkennen en niet benoemen zal dit soort geweld alleen maar toenemen.”

    Dat is de essentie van het probleem. De islam is niet compatibel met de westerse normen/waarden/levenswijze.

    Veel moslims nemen hun islam (en bijbehorend gedrag) mee naar Europa en houden daaraan vast. Ook de tweede en derde generatie.

    Daarom zullen veel moslims nooit echt integreren maar ontstaat er in Europa een parallelle islamitische wereld waarin dus op de “islamitische” wijze word geleefd.

    Een uiterlijk teken daarvan is het toenemend gebruikt van de hoofddoel van veel islamitische meisjes. Tegenwoordig al op zeer jonge leeftijd ( 3 of 4 jaar oud zie ik ze als met hoofddoekjes lopen).

    Mensenrechtenactiviste Darrya Safaj uit Iran zegt hierover:

    “Safai: “Een hoofddoek is iets religieus. In religie spreekt men niet over rechten en keuzes, maar over plichten. Vergeet niet: de filosofie achter de hoofddoek erkent geen vrijheid voor een vrouw. We zeggen altijd dat er een vrijheid van keuze is, maar we vergeten dat de sociale druk ook een heel belangrijke rol speelt. En als je ziet hoe meisjes behandeld worden die geen hoofddoek dragen in bepaalde gemeenschappen, dan weet je hoe moeilijk het voor die meisjes is.’

    http://www.nporadio1.nl/homepage/4604-iraanse-mensenrechtenactiviste-vrouwen-pas-op-voor-het-islamisme

    1. K.Dopper

      Misschien kunnen we de voorzitter van de Tweede Kamer en de burgemeesters van Rotterdam en Arnhem even vragen of jet mogelijk is voor Marokkanen om zich aan onze cultuur aan te passen.

      1. Ritter

        K.Dopper

        In mijn post spreek ik over “veel moslims”; niet over iedere moslim. Er zijn inderdaad moslims die goed integreren. Maar de meeste doen dat helaas niet.

        Vandaar ook een toename van moskeeën waarin salafisten het voor het zeggen hebben; een toename van kinderhuwelijken; een toename van vrouwenbesnijdenissen; een toename van eerwraak en zelfs een toename van Sharia rechtbanken voor burgerlijke rechtszaken zoals in Engeland.

        De parallelle islamitische wereld in Europa word met het jaar groter en geeft goed aan dat de islamisering in volle gang is. Kijk maar naar de toename van het aantal Sharia rechtbanken in Europa.
        ——————————-

        ‘Ban de shariarechtbank’

        “Juriste Machteld Zee waarschuwt tegen islamitisch familierecht in het Westen. Haar kritiek is feministisch getoonzet. ‘Vrouwen gaan niet voor hun lol naar een shariaraad.’

        https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/-ban-de-shariarechtbank-~af71856d/

      2. nogmaals

        Doppertrol is helaas nog stommer dan ik dacht. Hij kent niet eens het spreekwoord ” Uitzonderingen bevestigen de regel!”

      3. Ni28

        Misschien kan de voorzitster van de Tweede Kamer of de burgemeesters inderdaad iets meer daarover vertellen. Waarom zij dan wel en zovelen niet. Waarom zovelen rotzooi trappen. Maar dan een niet politiek correcte verhaal maar gewoon zoals het is. Dat is natuurlijk net even te veel gevraagd dat weet u zelf.

      4. Punt50

        Komt doperwt weer met zijn stropoppen.

        1. K.Dopper

          Volgens Floris zijn het stromannen.

          🙂

  2. K.Dopper

    Het blijft onduidelijk waarom NRC dit artikel niet wilde publiceren. Ik zou de argumenten wel willen horen.

    1. Blue monday

      gewoon oud nieuws, dit soort verhalen doen het bij de volkskrant en trouw heel goed.

      NRC wil nieuw nieuws, dit verhaal kennen we al

      1. sjun

        Zo onduidelijk is dat toch niet: Het artikel bevordert de verkoop van meubels, vakanties en andere lifestyle-artikelen niet. Ook appelleert het niet aan de Soros-trefwoorden verbinden en diversiteitsbevordering die weer voor sponsoring in aanmerking komen. Aangezien de schoorsteen bij het NRC moet roken en dat niet uit de losse verkoop of van abonnees komt moeten er nu eenmaal compromissen gesloten worden.

        1. K.Dopper

          Deze bijdrage suggereert meer dan het hard kan maken.
          Dit noemen we, jongens en meisjes, ook wel suggestieve maar oncontroleerbare verdachtmakingen.

  3. henk vintage

    Als je dit zo leest is de beste oplossing voor iedereen terug naar de roots, om daar gelukkig te worden, hier lukt dat niet.

  4. Blue monday

    Dit strekking van dit stuk heb ik al zo vaak in de “linkse” media gelezen, dus totaal niet schokkend, eerder oud nieuws.
    Mis alleen de ontbrekende rol van de vaderfiguur bij marokaanse jongeren.

    Hoe dan ook, in Marokko worden ze als minderwaardig gezien, in het westen zijn ze minderwaardig en dus zoeken ze steun bij elkaar en maken elkaar de kop gek.

    Moet dus wel fout gaan.

    Helaas wil Marokko deze gasten ook niet terug en in Nederland hebben ze zichzelf totaal belachelijk gemaakt.

    Ik heb dus geen politiek correcte oplossing voor dit groeiende probleem.

  5. HaZ

    Dus m.a.w. de doorsnee Marokkaan is te stom om iets voor zijn land Marokko te betekenen, vertrekt naar een land waar ie in ruime mate voorzien wordt om iets aan die stomheid te doen en betaald dat terug door aanslagen te plegen want men mist een eigen identiteit. Waarom is dat IS kalifaat dan in Syrie en Irak gestart en niet in Marokko ????

  6. meijer61200

    NSB krant en de VK zijn het hedendaagse kankergezwel in de samenleving.

    1. Blue monday

      dank voor deze zeer inhoudelijke bijdrage.

  7. Rex Gildo

    Marokkanen werden in Spanje niet echt vriendelijk ontvangen.
    Dat heeft voornamelijk met de geschiedenis te maken.
    Een groot deel van het Iberisch schiereiland is namelijk gedurende lange periode overheerst geweest door de Moren, een islamitisch volk.
    Recenter in de historie is de strijd om Spaans Sahara, dat nu door Marokko bezet is.
    De West-Saharezen is een bevolkingsgroep te vergelijken met de Palestijnen in Israël, de Koerden in Turkije en de Tibettanen in China.
    Het blijkt, dat met name Marokkaanse jongens in Spanje daarom eveneens – net als in Nederland – radicaliseren, maar dat is natuurlijke geen reden om gewelddadige aanslagen te plegen op argeloze burgers.

  8. Two Ravens Black Kettle

    Ephimenco (de enig overgebleven denker van het islamitisch Deugvodje Trouw) schreef er gisteren een goed stuk over getiteld:

    “Een bredere discussie graag over het Marokkaanse terrorismeprobleem”

  9. Christina

    Die gasten zijn nog te dom om te poepen, en het enigste wat ze willen kennen is geweld!!
    Het word tijd dat we eens van die troep afgaan komen, aanpassen of oprotten!
    Jullie hebben niks met ons wij hebben niks met jullie dit is ons land dus wegwezen maar!!

  10. Ni28

    Helemaal eens met het artikel. Het blind naleven van islamitische godsdienst door onwetendheid gevoed is een gegeven die altijd voor zorgen zal dat islamitische immigranten nooit zullen integreren laat staan assimileren. Ook de immigranten met de beste bedoelingen zullen een stukje van hun afkomst altijd meedragen. Bij immigrerende Europese volkeren zal dit door generaties verwateren maar niet bij islamieten.

  11. BuijsMr

    Ik vind het een NRC waardig artikel Niets mis mee Objectief weergegeven. Is het al aan een andere krant aangeboden ??

  12. Nasrani

    Hey! Noemt Pinto de islam nou een ideologie? Die gevaarlijk is? Die zich aan moet passen? En noemt hij, net als Socrares, onwetendheid de wortel van alle kwaad? Nou doppertje en guusje, nou krijg je het eens te horen van een Marrokaan met meer verstand van zaken dan jullie bij elkaar.

  13. Kees

    Moslims en marokkanen hebben veel gemeen, waar ze komen wordt het een stuk onaangenamer.

  14. Ni28

    Floris, je kent het wel, kleine leugens, grote leugens en statistieken, de bekende trio.

  15. vanhetgoor

    Ik zie het gedeelte waar Koen Greven voor het NRC althans de fout in is gegaan. Dat is de laatste alinea, daar waar wordt gesproken over Geert Wilders. Allereerst is het not done om positief over hem te schrijven, maar ook mag dat wat Geert Wilders beweert niet hardop gezegd worden. Ook als dat de juiste conclusie zou zijn. Wat men ook beweert, de islam is geen zegen voor de mensheid. Het is een samenraapsel van opgeklopte mystiek en halfslachtige gymnastiek, rituelen en domme gebruiken. Het zijn alleen dogma’s want de uitleg die men gaf is door de eeuwen heen al volkomen in zijn hemd gezet. Alle wetenschappelijke verklaringen zijn fout gebleken, alle sociale richtlijnen leiden tot ellende. Nadenken is ten strengste verboden, omdat het er allemaal zo dik bovenop ligt dat het niet klopt en omdat men verplicht is de onzinnige regels te blijven volgen.

    Geert Wilders beweert dan dat de islam slecht een ideologie is, ik wil dat tegenspreken. De islam heeft namelijk weinig ideeën. De islam is een collectieve vorm van krankzinnigheid. De reeds bewezen onzin coûte que coûte blijven volgen getuigt van een domme halsstarrigheid. En die vastberadenheid om door te gaan met het voortzetten van een foute weg zorgt alleen voor geestelijke problemen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.