Islamisering? Nee joh: Lidl photoshopt kruisjes op Griekse tempels weg van verpakkingen

Ik weet dus wel waar ik mijn fetakaas en moussaka in het vervolg niét meer haal.

Ooit was islamisering iets van overactieve linkse medemensen met iets teveel politieke correctheid in zich, en natuurlijk van mensen met een zeker achtergrondje – ik gaan natuurlijk niet benoemen wát, want dat zou dik discriminerend zijn – die denken na aankomst hier meteen het recht te hebben om dit land onherkenbaar te veranderen.

Nou die tijden zijn voorbij, want veel gevaarlijker nog dan islamisering is zelfislamisering: de praktijk waarbij men, meestal zonder dat ook maar één moslim erom gevraagd heeft, allerlei stevige aanpassingen doorvoert om een groep die (nog…) slechts 4% van onze bevolking uitmaakt, het hof te maken.

Wie maar al te graag meedoet aan die smerige praktijken, is supermarktketen Lidl. Werd Zwarte Piet met al zijn attributen vorig jaar al de supermarkt uitgesinterklaasd, inmiddels is het de beurt aan Griekse dorpjes met kruisjes op daken. Deze beroemde en zeer herkenbare foto van het Griekse eiland Santorini vrolijkte al tijden de pakjes Moussaka bij de Lidl op:

Bron foto: Shutterstock
Bron foto: Shutterstock

Inderdaad, als je goed kijkt zie je een klein aantal kruisjes terug op en naast de blauwe koepels op deze prachtige, typische foto. Niet zo gek dat de supermarkt dit beeld ooit koos voor haar Griekse producten: dit is nou echt een foto waarvan iedereen meteen ziet dat het in dat gastronomisch rijke land is genomen. Prima keuze dus destijds – als je van clichés houdt. Helaas maakt men daar op kantoor tegenwoordig mindere keuzes, want in ieder geval sinds deze week zijn de miniscule kruisjes opeens spoorloos, zoals een Belgische klant ontdekte. Jawel, Lidl heeft de Christelijke symbolene ordinair weggebonjourd met Photoshop, zoals hier te zien is wanneer je het vergelijkt met bovenstaande foto:

Lidl_1

Niet veel meer dan enkele zielige stompjes blijven daarmee over op de koepels: een regelrechte schande.

De reden laat zich natuurlijk wel weer eens raden: volgens de supermarkt ‘willen ze geen religieuze symbolen op hun producten.’ Nou, maak daar maar niet-Islamitische symbolen van: ik kan wel raden hoeveel minaretten er waren verdwenen op een pak Halal-vlees met een moskee erop ofzo: dan zou de directie waarschijnlijk met een verhaal van ‘verdraagzaamheid en diversiteit’ ofzo gekomen zijn, of een ander zielig excuus dat blijkgeeft van de eerder besproken zelfislamisering.

Het is gewoon te triest voor woorden: als je écht geen enkel religieus symbool op je producten wilt – ik zou niet weten wat het probleem daarmee is, en betwijfel of iemand die mini-kruisjes ooit zag, laat staan zich eraan stoorde – kies dan gewoon een andere foto, of haal desnoods het hele product weg. Maar ga nou toch niet stiekem een paar symbooltjes verstoppen (zoals Real Madrid eerder ook al deed met het kruisje in haar logo): als er iets is dat ‘knieval’ schreeuwt, dan is dat het wel.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

50 reacties

  1. DolleDries

    Volgens analist Alex Gorka (Strategic Culture Foundation) heeft het vertrek van Groot Brittannië uit de EU (Brexit) een kettingreactie teweeg gebracht, waarmee de toch al groeiende afkeer van de Brusselse Superstaat aspiraties verder is aangewakkerd, en steeds meer volken en gebieden in Europa weer of voor het eerst onafhankelijk willen worden. De harde taal van de Europese Commissie aan het adres van Polen vandaag –en dat terwijl vooral Frankrijk en Duitsland altijd overal mee weg komen en nooit ergens voor worden aangepakt- zal dat proces alleen maar versnellen. Juist dankzij Brussel is Europa verdeelder dan ooit. Gorka: ‘Het proces van desintegratie is begonnen en is niet meer te stoppen.’

    1. DolleDries

      Brussel treedt in voetsporen van Napoleon en Hitler
      Als men in Brussel en andere Europese hoofdsteden ook maar iets van de geschiedenis had geleerd, dan had men kunnen weten dat het streven naar één groot Europees rijk, waarin de grenzen zijn uitgewist en een centrale regering alles bepaalt, in alle gevallen op een compleet drama met veel bloedvergieten uitloopt (denk aan Napoleon en Hitler).
      Desondanks denken de eurofielen in Brussel dat het hen wèl zal gaan lukken. Veel analisten en historici waarschuwen al jaren tegen dit van ieder realiteitsbesef gespeende megalomane streven, omdat hierdoor een nieuw tiranniek bewind in Europa zal ontstaan, dat alle oppositie met almaar harder worden maatregelen de mond zal snoeren – iets dat overigens al aan het gebeuren is.
      Het uiteenvallen van de EU kan voor iedere vrijheidslievende burger, die nog enige waarde hecht aan soevereiniteit en zelfbeschikkingsrecht, dan ook niet snel genoeg komen. Want de hoop dat men in Brussel tot bezinning komt, kunnen we gezien de almaar totalitairder optredende Europese Commissie definitief laten varen.

      Bron X nieuws

  2. WimKersten

    In ons paspoort mogen nog steeds religieuze symbolen worden gebruikt….door gelovigen….de ongelovige burger mag niets op zijn hoofd dragen…..

  3. Bloem

    In het huidige tempo, de huidige groei is exponentieel, zal Europa verder islamiseren. In 1945 waren er nog maar ca. 600.000, nu heden ten dage ca. 18.000.000. Naar schatting zullen dit er in 2030 rond de 58.000.000 zijn. Vanuit puur cijfermatig inzicht begrijp ik dat Lidl deze bevolkingsgroep als belangrijke groeimarkt heeft geïdentificeerd. Ter informatie voor dhr. Dopper; Deze cijfers zijn gepubliceerd in uw favoriete krant de Trouw. In deze berekeningen was de exodus uit Syrië nog niet meegerekend, dus de vermelde aantallen kunnen mogelijk hoger uitvallen.

  4. Ni28

    Wat een ongelooflijke domheid heerst in West Europa. Nu is het wachten op het recht trekken van de croissant. Het symbool op de overwinning op de Turken. Die halve maantje moet toch een enorme belediging zijn voor de moslims. Het ergste is dat dit ongevraagd gebeurd en helemaal vrijwillig. Voortijdige capitulatie.

    1. tomygun

      Daarom smaakt een croissant met ham zo lekker .

  5. Duckday

    Wie maar al te graag meedoet aan die smerige praktijken, is supermarktketen Lidl. In het vervolg laten we ook deze links

  6. K.Dopper

    Het probleem van een religieus symbool op een productverpakking is dat het minder aantrekkelijk wordt voor mensen die de betreffende religie niet aanhangen.
    Deze marketingwet wordt al op de LEAO onderwezen. Alleen islamofoben denken dat de Lidl hiermee islamisering wil bevorderen.

    1. van Urk

      K.Dopper@ Dat is wel de grootste flauwekul reactie ooit. En dit dan? Hollandse frikandellen die bestempelt worden als oosterse specialiteit. Ook van de Lidl: https:legacy.gscdn.nl/archives/images/oostersefrakandel.jpg

        1. Beukman

          🙂
          Is er al een slimme fabrikant opgestaan die kaasprikkers in de vorm van crucifixusjes gaat produceren? Dat zal ze leren!

      1. Beukman

        Het zou per Grondwet moeten worden verplicht om op elk produkt minimaal 1 kruis te zetten, om onze christelijke wortels te benadrukken.
        Hier hebben ze de kruisjes trouwens niet weggeretoucheerd:

        https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1804/1804221.jpg

        1. K.Dopper

          Zoals allochtonen na het gebral van Fortuyn en Wilders zich ineens hun islamitische identiteit begonnen te herinneren worden de atheïsten op dit blog zich pardoes bewust van hun christelijke wortels

          1. van Urk

            Ridanous “original greek product” behalve die Griekse foto dan.

          2. toetssteen

            Werkte tot in Afghanistan toe…… Wat een stemoverdracht, welk een bereik!!!!

        2. van Urk

          Daar gaat het niet om beste Beukman. Het geeft de voorkeurspositie voor een bepaald religieus groep weer aan. Joden mogen ook geen varkensvlees eten maar bij de Lidl heb je geen speciale Joodse frikandellen. Het gaat toch om het product en niet wat er op het plaatje staat? Als ik overheerlijke shoarma vlees in de schap laat liggen omdat er op een verpakking logischerwijs oosterse minaretten kunnen staan dan ben ik met mijn hongerige maag gewoon niet helemaal in orde.

          1. K.Dopper

            Van Urk toont zich een ruimdenkend mens, hij eet met smaak shoarmavlees met minaretten op de productverpakking.
            Omdat ze op de afdeling marketing van de Lidl weten ze echter dat niet alle kaaskoppen zo ruimdenkend zullen ze niet adviseren minaretten op de verpakking af te beeld. Een schaap misschien of een paar Turken in klederdracht.

          2. van Urk

            En zo is het Dopper! 🙂

          3. Beukman

            @Urk
            Het werkt zo: als ergens genoeg vraag naar is om de verkoop ervan winstgevend te maken, duikt de een of andere middenstander wel in het gat.
            De grootste cluster joden woont denk ik in Buitenveldert (Amsterdam). Het zou me niets verbazen als de supermarkt aldaar ook een schap met kosjere produkten heeft.

            Bekijk onderstaande link voor een voorbeeld van hoe AH centjes verdient aan deze doelgroep:

            http://www.nik.nl/2015/09/nederlandse-kasjroetlijst-uitgebreid-met-huismerkproducten/

          4. K.Dopper

            Ja, Beukman, we spreken hier over de basiswetten van de marketing der middenstander en grootgrutter maar in het hysterische islamofobe klimaat dat op DDS niet zelden de pan uit giert ziet men het als een bewust islamofiel beleid om Nederland in rap tempo te islamiseren.

            Tegen deze kromme, om niet te zeggen zwakzinnige, denktrant is geen kruid gewassen.

          5. Beukman

            Dopper schrijft:
            “Tegen deze kromme, om niet te zeggen zwakzinnige, denktrant is geen kruid gewassen.”

            Ik als onkruidbestrijder op DDS weet: blijvend resultaat is een kwestie van nooit opgeven.

    2. Nasrani

      Je bent echt ziek hoor wanneer je zelf deze onzin gaat relativeren.

    3. Punt50

      Ohhh doperwt wat sla je de plank weer mis met je mening. Zoek toch eens hulp man.

    4. Bloem

      Dhr. Dopper is van de oude stempel, hij spreekt over de LEAO. Een term die sinds 1992 uit het onderwijs is verdwenen. Overigens is marketing een vak dat pas vanaf HBO onderwijs onderwezen wordt. Op laget en middelbaar onderwijs maakt de basis van marketing onderdeel uit van het vak commerciele economie

      1. K.Dopper

        Daar heeft Bloem gelijk in. Moet ik uit zijn scherpe interventie overigens afleiden dat degenen die zich in deze draad aan de door mij genoteerde denkfout schuldig maakten zulks niet kan worden verweten ondat ze niet het voorrecht hadden een opleiding op HBO-niveau te genieten?

        1. Bloem

          Beste heer Dopper, aan dat soort aannames brand ik mezelf niet. Gezien uw taalgebruik en brede kennis zou het mij niet verbazen dat u, ondanks deze denkfout, hoger onderwijs heeft genoten. Nogmaals wij hoeven het niet met elkaar eens te zijn, dat wil niet zeggen dat we elkaar moeten onderschatten of dat we elkaar respectloos moeten behandelen.

  7. Beukman

    Heeft Geert al Kamervragen gesteld?

    1. K.Dopper

      Mogelijk is Teddy Boudoir hem net voor.

      🙂

      1. IJscoman

        Het komische duo Beukman & Dopper trekt weer eens van leer met een grandioze witz! De aangever en afmaker zijn volledig op elkaar ingespeeld en trekken volle zalen met hun verfijnde en geraffineerde grappen en grollen. Bravo!

        1. Floris

          Autistische humor…

    2. Anna

      Beukman.Nee! Lafbekken gaan de wil en eisen inwilligen van een kleine minderheid die anders komt aanzetten met angst aanjagen,dreigen, doodsbedreigingen en in ergste geval moord. Zonder aanzetten tot angst, dreigen, doodsbedreigingen en moord is men nergens.

      1. Beukman

        Dat verzin, je @Anna.

  8. Adriaan

    Lidl is toch Duits? Die luisteren toch wat Mama Merkel wil? “Merkel wil van ‘wir schaffen das’ naar ‘langetermijnoplossing’ (tijd.be 31-8-2017). Vandaar.

    1. Rosasolis

      @ Adriaan
      Beste Adriaan, ik denk dat Lidl is van Oostenrijk (Austria). Je kunt het vergelijken
      met de Duitse Aldi, die het veel rustiger aandoet, en ook veel ouder is. Is het niet
      tijd dat wij onze bekende Nederlandse supermarkten en kleinere winkels steunen, in plaats van die grote goedkoop import winkels?

  9. Ni28

    Als je op en foto een mooie hemelpartij aanpast wordt je door de hoofdredacteur ontslagen. Dat je een falsificaat produceert door werkelijkheid te verdoezelen dan mag het kennelijk wel. Wereld op zijn kop. Meten met twee maten.

  10. Ni28

    Normale mensen hebben nooit stilgestaan bij het feit dat er kruizen op de koepels staan. Waarom ook? Zij staan er. Mensen die dat niet verdragen sporen niet. Mensen die dat goedpraten des te meer, die zijn helemaal geschift.

  11. Ni28

    De mislukte clowns, Ijscoman.

    1. K.Dopper

      Ni28 valt opnieuw op door de sterke inhoudelijkheid zijner bijdragen.

      1. Ni28

        Die heb ik zeker van u afgekeken. Was niet eens zo moeilijk want die ontbreekt helemaal. Een korte mededeling van mij heeft meer inhoud dan uw quasi geleerde gezeur. Dus begin niet over inhoud of onderbouwing en kijk eerst naar jezelf.

  12. Ali Yas

    Deze actie van Lidl is liegen met beelden. Waarom dan niet een stap verder gaan en er halve maantjes op shoppen? De tentoonstelling “1001 [muslim] inventions” was net zoiets.

    1. K.Dopper

      Natuurlijk is het liegen, moussaki is een typisch christelijk gerecht.

      1. Punt50

        Doperwt, je weet best dat Griekenland is onstaan door het feit dat ze de osmannen met snor en islam niet pruimen. Het verwijderen van die symbolen door de Lidl is een zware belediging voor het Griekse volk.

        1. van Urk

          Het stimuleert alleen de radicalisme i.p.v. integratie. Denkt Lidl nou echt dat westerse moslims gek of dom zijn en niet weten wat wel en niet bij Griekenland of Duitsland thuishoort? In Zweden zijn ze nog verder en vernietigen gewoon hun eigen cultuurgoederen (artefacten van Vikingen). Want de Zweden moeten zich gewoon aanpassen aan het multiculturele globalistische fenomeen. http://www.svd.se/fynd-fran-jarnaldern-gar-till-metallatervinningen

  13. Ni28

    Ooit een kruidenier met ruggengraat gezien? Neen maar voor kruideniers gelden andere normen. Zij hebben een eurograat.

  14. sjun

    Zo’n actie geeft in elk geval zicht op het symbool bij uitstek om islamisering te keren.

  15. sjun

    Vooruitziende klanten plaatsen geplastificeerde prints van de orginele afbeelding bij de producten bij wijze van bewustmakende contra-islamisering.

  16. Roelette

    In onze buurtsuper ( Den Haag) zijn de negerzoenen, blanke vla en zigeunersaus inmiddels uit de schappen verwijderd, maar zijn Jodenkoeken gelukkig nog volop verkrijgbaar: in 2 smaken zelfs……..

  17. Rosasolis

    Ik heb met verbazing gekeken naar dit artikel met de Griekse producten van Lidl. De welbekende foto van hun Eridanous producten is inderdaad veranderd in hun recente
    folder. En in dezelfde folder zijn 1001 Arabische Halal producten. Gewone Hollands groenten en fruit zijn veel duurder geworden. Ik ga nu zeer zelden naar de Lidl, om
    alleen een paar flessen Spatlese witte wijn te kopen, en voor Engelse marmelade, wanneer zij het weer hebben. Maar ik ben een trouwe klant van de Vomar die al onze bekende Nederlands en Europese producten verkopen, met grote verkortingen. Ik
    vindt al hun vers producten fantastisch en goed verzorgd. Het is duidelijk, dat de Vomar het dagelijkse leven en gezondheid voorop plaatst. Ik ben benieuwd wanneer
    de Lidl neemt al hun niet-halal producten uit hun assortement. Ik verwacht de wij
    binnenkort nog veel meer halal producten bij de Lidl zullen zien, terwijl de gewone
    Europese producten zullen verdwijnen. Misschien zal de Lidl ook binnenkort hibabs en chadors voor hun vrouwelijke klanten aanbieden! Bah! Ik heb de Lidl (al lang) niet
    meer nodig!

  18. Blue monday

    De zo geprezen marktwerking heeft voor DDS helaas ook zijn duistere kanten.

    Een hele markt met kooplustige moslims wil je niet voor het hoofd stoten, daar wil je aan verdienen. en geld gaat altijd voor religie. Leve de Oostenrijkse school!

    Ik vermoed dat alleen de varkensboeren hier weinig problemen mee zullen ondervinden.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.