Links beleid op haar best: Arnhem zet hele milieuzone op touw voor… 800 auto’s

Daar zullen je belastingcentjes maar naartoe gaan.

Het kalifaat De gemeente Arnhem van Ahmed Marcouch draait weer eens op volle toeren. Als eerste grote beslissing onder de heerschappij van de PvdA-burgemeester – sinds 1 september aan de macht daar in de Gelderse stad – wordt een milieuzone opgetogen voor diesels. Want: vervuilend enzo.

Voor alle diesels? Nee: alleen voor oude diesels van vóór 2004.

Daarmee is het veruit de strengste klimaatwaanzinzone van het land: in andere steden geldt een verbod voor dieselauto’s van vóór 2001. Volgens de gemeente moet dat de luchtkwaliteit in de binnenstad aanzienlijk gaan verbeteren. Maar eh: is dat wel zo?

Nou, nee dus. Het verbod geldt immers enkel voor diesels van vóór 2004, en gek genoeg zijn er anno 2017 niet zo bijster veel mensen die nog in zo’n oud ding rijden. In Arnhem zijn het er nog zo’n 800. Zelfs in de huidige situatie is dat een totaal verwaarloosbaar aantal, en dat wordt alleen maar onzinniger naarmate de tijd vordert: tegen de tijd dat die zone eenmaal ingesteld is – “uiterlijk januari 2019” – zijn dat er mogelijk alweer enkele honderden minder, want helaas geldt ook bij auto’s: ze gaan niet eeuwig mee.

En dat is natuurlijk ook precies het probleem van alle milieuzones: ze zijn allemaal binnen de kortste keren volstrekt overbodig, zelfs als ze al iets zouden uithalen qua luchtkwaliteit – maar dat terzijde. In Rotterdam bijvoorbeeld mogen alleen benzineauto’s van ná 1 juli 1992 de stad nog in: het aantal auto’s dat zó oud is, is verwaarloosbaar. Binnen enkele jaren kunnen die gebieden van klimaatgekte dan ook weer worden opgeheven.

Tot die tijd mogen de Arnhemse, Rotterdamse, Utrechtse en Haagse – en indirect alle Nederlandse – wél even de portemonnee trekken om die boel op te zetten. De kosten: zo’n 12 miljoen euro destijds in Rotterdam en Utrecht. Cent voor cent opgestookt in de linkse kerk!

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en like onze spiksplinternieuwe Facebook-pagina!
In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

24 reacties

  1. Abraham50

    Heeft Marcouch een veto-recht?

    1. Nog1

      Nee, hij heeft hier zelfs helemaal niets over te zeggen. De wethouder en de gemeenteraad hebben de beslissingsbevoegdheid.

      Sybren heeft niet zoveel kaas van staatsrecht gegeten, vandaar dat hij zich richt op de verkeerde.

      1. Becker

        Waarmee het artikel ook een grote onnozelheid demonstreert.

        1. PMG

          Net als van der Laan zeker, die had ook niets te maken met wat er onder zijn leiding gebeurde. De enige burgemeester met ballen is die van Rotterdam en dat kunnen een hoop mensen niet zetten.

        2. Dubbele Komma

          net zoals alles wat jij het internet opslingert,gekkie

  2. corfo

    Waar islamieten arriveren ontstaan problemen !!

  3. Ni28

    Links is strooien met geld en rechts er op zitten. Zou er een gulden middenweg niet kunnen gevonden worden?

  4. Nog1

    Sybren stelt dat deze beslissing iets met het klimaat te maken heeft. Dat is niet zo, wat co2 betreft scoren de genoemde diesels een voldoende.

    Het gaat hier om de luchtkwaliteit die in Arnhem bijzonder slecht is en volgens medici de hoofdoorzaak is dat mensen in Arhem eerder overlijden dan elders, en dat kinderen een hoger risico lopen op chronische longziektes.

    En als het werkelijk maar om 800 auto’s zou gaan, is er geen rationeel argument meer om tegen te zijn. Want de gezondheid van een paar honderd duizenden inwoners gaat natuurlijk voor het belang van een handvol auto’s.

    1. PMG

      Hahaha, jij woont zeker zelf in Arnhem? Luchtkwaliteit slecht? Laat me niet nog meer lachen joh. Die auto’s gaan echt wel voor een paar duizend bewoners, we hebben het in NL niet zo op bewoners namelijk, daarom laten we steeds gestoorde figuren op ze los!

  5. Punt50

    Een verbod op brommers en scooters met verbrandingsmotoren lijkt me veel meer van nut voor het stadsklimaat.

    1. Mariposa78

      Je bedoelt de 2takten neem ik aan? Die zijn aan het uitsterven en alleen maar vervuilend als deze begrensd zijn de rest is tegenwoordig viertakt en dus schoner.
      Als ze nou in Arnhem gewoon de trein verbieden dan zal het heel wat schelen.

    2. Dunu Zithlau

      Wat dacht je van het sociale leefklimaat als er adequate actie wordt ondernomen tegen dat scootertuig? Kan je ook weer eens veilig oversteken.

  6. Mariposa78

    Ik ben zeer benieuwd waar die feiten vandaan komen, gezien de onderzoeken die hebben aangetoond dat de luchtkwaliteit niet verbeterd is sinds de invoering van diezelfde zones in Rotterdam en Utrecht.
    Feiten? Als basis voor politieke besluiten? lol
    Binnenkort verlaging van de MRB? We mogen met onze auto’s langzaamaan op steeds minder openbare weg rijden. Of verhoging voor oude diesels?

    [Quote]Naar schatting gaat het om 800 wagens en leidt de maatregel tot een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof.[Quote]
    Proest mag ik even lachen Hij wil dus beweren dat die 800 auto’s verantwoordelijk zijn voor meer dan 17,5% van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de fijnstof uitstoot in de stad???
    Het ergste is dat er legio mensen zijn die zo erg zijn gehersenspoeld zijn of het gewoon dat ze dit accepteren of geloven.
    Dat er schepen voorbijvaren die een veelvoud aan vervuiling genereren vergeten we voor het gemak maar even.
    Dus weer zo’n milieuzone erbij die niet is gebaseerd op euro-normen.
    Wat een stel ambtenaren.
    Waar een stuk van mijn MRB terugvragen?

  7. Punt50

    In Duiven staat een flinke afvalverbrander. Zou Arnhem daar last van hebben?

  8. J.C.

    Over de (on)gezondheidsaspecten, die samenhangen met het steeds verder uitbreidende vliegverkeer vanaf Schiphol, hoor je dan weer niemand.

  9. P.Sisterons

    Waarom gaat men niet gewoon rijden op bio-ethanol, hennepolie. Er is dan geen luchtvervuiling, het ruikt heerlijk! Zal wel weer niet aangemoedigd worden door het grootkapitaal, deze conservatieve zeikerds zijn nog steeds teveel in de ban van tirannen zoals Rockefeller en Hearst.
    Als men met oude diesels rijdt, kan men ook op palntaardige olie rijden.
    Lees daarover het volgende: http://www.tipsomtebesparen.nl/auto/techniek/rijden-plantaardige-olie

  10. Florissa

    Komt de kamelen cultuur weer bovendrijven, lopen ook niet op diesel,
    Deze persoon had daar nooit mogen zitten als burgemeester.

  11. dolf110

    Stel dat het zo is dat de luchtkwaliteit in Arnhem minder is, dan is de eerste vraag hoe dit komt. Als de gemeente de John Frost brug heeft veranderd in 2 rijstroken erin en 1 eruit staat de uitnodiging open om dagelijks massaal veel woonwerkverkeer naar binnen te loodsen en dat heeft niets te maken met de 800 dieselauto’s in Arnhem.
    Het is een bekend fenomeen dat Arnhem qua infrastructuur al het woonwerk dwars door de binnenstad heen laat gaan en als de luchtkwaliteit inderdaad minder is kan ik me voorstellen dat dit iets is wat je fundamenteel aanpakt en bijv. op de korte termijn rekening rijden in de stad invoert wat stimuleert dat m.n. woonwerkverkeer een andere route neemt.
    Ik woon vlakbij het centrum en iedere morgen is het 1 lange file dwars door Arnhem heen. Als het je niet lukt om de infrastructuur aan te passen, maak dan tunnels zoals je ook wel in spaanse steden ziet. Dat vraagt wel om visie en ballen, die hier lijken te ontbreken.
    Ik ben het eens met de KNAC dat dit symbool politiek is, waarbij verder geen enkele wethouder (ook Geert Ritsema van de SP niet) zijn politiek lot eraan zal verbinden (ik stap op), als deze definitie van de milieuzone (aanpakken 800 auto’s) niet blijkt te werken en alleen maar leidt tot uitstel van een echte aanpak.

    1. corfo

      @ dolf110. dat
      Wanhoop niet, dolf !!!
      Ik las dat de “slachtoffers” van deze gemeentelijke actie, mogen kiezen voor alternatief vervoer in de binnenstad. Op voorspraak van Marcouch heeft men de keus uit een ezeltje of een kameel, kameel álléén voor een gezin mét kinderen.

  12. Parestado4

    Vraag:Wie wordt de eerste Nederlandsche burgemeester in Morocco?
    2.Als jullie een volk was met een gezicht,zouden jullie met een 500.000 man naar Den Haag gaan om te protesteren!

    1. Freud

      Maar jullie is geen volk met een gezicht. De reaguurders hier blijven liever anoniem achter hun lep-topje zitten. D.w.z. het extreem rechtse tuig weet dat als ze met hun nazi-symbolen en de bagger die hier soms geproduceerd wordt de straat opgaat de kans loopt om door anti-fascistische tegendemonstranten te worden bezeerd. Voor mij hoeft die escalatie van haatgevoelens niet maar het is wel de reden dat demonstraties door “rechtse” groeperin-gen bijna altijd ontaarden in nazi-geschreeuw en het brengen van de Hitler-groet. Daarom zijn mensen die het eerlijk menen met de democratie kopschuw geworden en blijven ze liever thuis, uitgezonderd het handjevol diehards op het malieveld. Nee, die 500.000 demonstranten zoals toen tegen de plaatsing van kruisraketten krijgen Geert en Thierry nooit en te nimmer bij elkaar.

      1. Becker

        @Freud,

        Ongeveer de helft van de reaguurders hier kan ook niet worden gevraagd om de straat op te gaan in Nederland: ze wonen in het buitenland en willen hier niet meer wonen.

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.