AD-oliebollenleugenaar Hans Nijenhuis maakt nep-excuses, doet falen af als “wel verklaarbaar”

Kijk, een zogenaamd excuus van de hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad over het rare gedrag van de krant met die oliebollentesten.

Het was opzienbarende televisie, toen eergisteren AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis aanschoof om zich te verdedigen tegen het feit dat zijn krant de oliebollentesten gewoon uit de dikke duim zuigt. Slechte beoordelingen worden nog eens extra aangedikt voor dramatisch effect (al dan niet op de inkomsten van de oliebollenbakkers), en degenen die de test schrijven hebben de oliebollen zelf niet geproefd.

Dat het allemaal niet zo koosjer was, snapt Hansepans zelf ook wel. Dus verschenen er vanochtend ‘excuses’ in het Algemeen Dagblad. Of nou ja, ‘excuses’. Het was meer een ‘U heeft ons verkeerd begrepen’ dan een welgemeend ‘sorry’. Lees het zelf maar:

“Al 25 jaar kent u ons als de krant van de Oliebollentest, de Haringtest, en tal van andere testen. Elke keer is de bekroning van nummer 1 een feestje, maken we een bomvolle bijlage met vrolijke foto’s. Maar in de loop der jaren zijn bij het testen gewoonten ontstaan die wel verklaarbaar zijn, maar moeilijk uitlegbaar.”

Kijk, het uit de duim zuigen van testen is allemaal best wel “verklaarbaar”. Kan gebeuren, een portie oliebollenfakenews om wat extra kranten te verkopen, nietwaar? En dan over het aanpassen van de oordelen van de mensen die daadwerkelijk de oliebollen geproefd hebben:

“Die cijfers werden op ons verzoek door hen omgerekend tot een schaal van 1 tot 10, zodat er iets meer onderscheid in de uitslag kwam. De oordelen in steekwoorden van de panelleden werden door ons omgeschreven tot vlotte zinnen. Begrijpelijk, maar zijn we hier wel transparant over geweest?”

U snapt: niet het aanpassen van getallen is wat er is misgegaan, maar het gebrek aan transparantie. Nijenhuis had gewoon van de daken moeten schreeuwen dat hij de boel beduvelde, en dan was het op de één of andere manier wél gewoon in orde geweest.

Natuurlijk wordt er ook geen kans gemist om het AD nog even in de markt te zetten met de gewenste sleutelbegrippen:

“We blijven dus volop testen en vergelijken. Maar wel op een manier die bij het AD past: het glas half vol, transparant, de krant die behalve problemen ook oplossingen beschrijft, met journalisten die tussen de mensen staan. Dat is AD, daar heeft u wat aan.”

Even reclame maken over de rug van wat gesloopte oliebollenverkopers. Heel chic hoor, Hans Nijenhuis. Heel. Erg. Chic.

Abonneer je gratis en voor niets op het Telegram-kanaal van De Dagelijkse Standaard, en word lid van onze spiksplinternieuwe Facebookgroep!

Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reacties

9 reacties

  1. DolleDries

    Afgezakt naar een krant op oliebollen niveau waar ook nog eens leugens worden over verteld ,hoe diep kan je als media zakken. Ik wacht op de corruptie test van Pechtholt. Heeft die een 10 of een 1.Was het niet te vreten en smakeloos, dat is mijn vraag.

  2. Ni28

    Hans Nijenhuis heeft laten zien hoe het nieuws bij de MSM gemaakt wordt. En dit waren nog maar oliebollen. Wie het AD(en andere nepkranten) nog blijft lezen is ook maar een oliebol.

  3. Heinz

    De volgende test die er aankomt is de Komkommer test. Tenslotte is het Komkommertijd. Tijd om nog even de Bockwurst onder de loupe te nemen. Met volle mond het nieuwjaar in.

  4. Feit

    Mensen, ondernemers, kapot maken met een 1 oftewel nep-nieuws.

    Daar hebben de jongens van AD al 25 jaar ervaring mee.

  5. henk vintage

    Gedupeerde haringboeren en oliebollenbakkers klaag ze aan, eis schadevergoeding en procedeer ze kapot

  6. Roughwood

    Wanneer testresultaten eenvoudigweg worden gemanipuleerd kun je er donder op zeggen dat men daar bij het nieuws dat er echt toe doet de hand ook niet voor omdraait…

  7. Pedrito

    Wie nu nog adverteert in dit nieuwsvod verdient een consumentencoycot !

  8. Parestado4

    Herhaling oliebol.

  9. Babaji538

    Om alle vakgebieden van het leven te beheersen,
    media of medium, had ik alleen wat jaren nodig.

    Ik weet wat ik doe. Precies.

    Van Dale.
    Geluksvogel (de(m.)) iem. die in alles gelukkig is,
    syn. boffer, bofkont, mazzelaar, mazzelkont.

    Niets nieuws onder de zon.

    Petra Cecilia Maria Hermans

e-mail:

 
Ja, ik ga ermee akkoord dat Dagelijkse Standaard mij incidenteel commerciële emails stuurt.