Regering nog een keer beschaamd: gesjoemel met geluidsnormen rond Schiphol aangetoond

Schiphol_Airport
Foto: Schiphol Airport. Bron: Wikimedia Commons

De regering is al vaker negatief in het nieuws gekomen vanwege gesjoemel met data en cijfers in wetenschappelijk onderzoek dat in opdracht van de overheid is uitgevoerd. Zij het met drugscijfers, of zij het zoals nu met geluidsnormen. Onderzoek in het verleden wordt gebruikt voor beleid in de toekomst en vormt een vast onderdeel in de wetenschappelijke context van een bepaald onderwerp. Zo is het gesjoemel rondom de geluidsnormen bij Schiphol in 2008 gebeurd, maar heeft het verregaande consequenties. 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in 2008 gesjoemeld met geluidsnormen rond Schiphol. Hierdoor konden tienduizenden vliegbewegingen méér plaatsvinden dan op basis van de eigenlijke normen had gekund.

Dat stellen omwonenden van de luchthaven in een procedure die inmiddels in hoger beroep dient bij de Raad van State. Een belangrijke adviseur van het ministerie, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), bevestigt in documenten, in handen van het programma EenVandaag, de lezing van de bewoners.

Toenmalig minister Eurlings zou volgens de documenten het verlengen van de milieuvergunning in 2008 hebben aangegrepen om de huizennorm aan te passen.

Dit is niet alleen schofferend tegenover de bewoners rondom Schiphol, maar ook de bewoners die deel uitmaken van de hele aanvliegroute van Schiphol. Tienduizenden vliegbewegingen meer is geen eiereten. Sterker nog, dat is een gigantische beleidsfout. De vraag is nu wat de regering hiermee gaat doen, want dit zal veel invloed hebben op de uitbreiding van Schiphol en Lelystad Airport.

 

 Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

12 reacties

  1.   

    ja alles onder het bewind van Rutte, maar hij zal er toch nooit verantwoording voor nemen.

  2.   

    En vergeet Groningen niet waar ook jaren lang allerlei rapporten diep in de onderste la verdwenen. Het was al jaren lang bekend dat naar gas boren leidt tot aardbevingen. Maar de NAM en de regering wilden daar niet aan en boorden vrolijk door.
    Zoals toen iedereen buiten Groningen het geen bal kon schelen wat de negatieve gevolgen van het gas waren, zo ook maakt iedereen buiten de aanvliegroutes zich niet druk om de geluidshinder. Als we maar lekker goedkoop kunnen vliegen

  3.   

    We worden bedonderd door de politiek, grote bek over milieu, maar stiekum de regels omzeilen.
    Van de vvd mag schiphol blijven groeien het is immers belangrijk dat je voor een paar tientjes naar barcelona kan vliegen.
    Dat er tankwagens vol kerosine boven schiphol worden verbrand is blijkbaar geen probleem.
    De gevolgen voor het milieu wentelen we wel af op de bevolking dmv milieu belasting of een verbod op je bromfiets.

    1.   

      Eurlings de Vrouwenmepper was van het CDA, dacht ik.

      1.   

        Eurlings was vooral de man wiens ministerschap naadloos overliep in zijn functie als directeur van Schiphol.

        1.   

          Ja, dat was zeer fout. Het is een ongeschreven maar evidente morele wet dat ministers zich niet na hun ministerschap op hetzelfde beleidsterrein gaan bewegen en zeker niet in een commerciële functie.

          1.   

            Eurlings heeft tijdens zijn ministerschap evident de weg naar het directeurschap bij KLM bereid. Ik snap niet dat de man hiervoor nimmer is vervolgd.
            Thierry, waar ben je nu we je eindelijk eens nodig hebben?

  4.   

    Gesjoemel met cijfers is een normale verschijnsel zeker als men ons iets goeds wilt aanpraten. Kleine leugens, grote leugens, statistieken. Mensen die jarenlang alleen ingeleverd hebben geloven dan aan de hand van officiële cijfers dat zij het beter hebben. En ook gelukkiger zijn. Waarschijnlijk omdat geld niet gelukkig maakt.

  5.   

    Pffff, jaren gewoond op een aanvliegroute, ik hoorde die dingen niet eens! Echt, als u gaat wonen bij de bulderbaan, dan bent u raar bezig als u gaat klagen over geluidsoverlast.

  6.   

    De gehele politieke kliek is verantwoordelijk voor de SOAP Schiphol,
    En dit speelt al heel lang dus vele kabinetten hebben schuld aan dit probleem.

    1.   

      @Gerlos
      Verbied Schiphol dan maar, maar waar denkt u dan met dan naartoe uitwijkt? En dan komen die toestellen niet laag over? Man denk a.u.b. eens na!
      Men zet beter binnen Europa in op flitsend railvervoer; aan de intercontinentale vluchten valt niets te doen, maar die gaan niet om de minuut.

  7.   

    Linkse communisten haten vliegverkeer. Als kind logeerde ik af en toe bij mijn grootmoeder die bij Schiphol woonde en dan genoot ik van het machtige geluid van overvliegende vliegtuigen. Helaas zijn moderne vl uegtuigen veel stiller.
    Ik woon nu zelf onder een aanvliegroute maar helaas te ver weg om van het machtige geluid van jumbojets te kunnen genieten.

    Milieufreaks verdienen het om belazerd te worden, want ze bladeren ons ook.

    Als je rechts bent dan ben je voor vervuiling want die toont economische bloei. Noord Korea schijnt reuze schoon te wezen want daar zijn de mensen straatarm en doodsbang voor de verschrikkelijke overheid.

Dagelijksestandaard.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën (cookies) onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen en artikelen aan te bevelen op dagelijksestandaard.nl die aansluiten op uw interesses. Ook derden kunnen uw internetgedrag volgen. Cookies kunnen gebruikt worden om op sites van derden relevante advertenties te tonen. Cookies van derde partijen maken daarnaast mogelijk dat u informatie kunt delen via social media zoals Twitter en Facebook.

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!