Moet de regering excuses maken voor het leed van ‘moffenmeiden’?

1024px-Dutchgirls
Foto: Nederlandse meiden die met de bezetter heulden. Toevallig waren het geen lelijke meisjes! Bron: Wikimedia Commons

Net na de Tweede Wereldoorlog was de volkswoede groot. Alles wat ook maar iets met de nazi’s te maken had werd aangepakt. Zo ook de jonge meisjes die zich inlieten met de bezetter. Vanwege de bezetting was het voor Nederlandse mannen moeilijker om aan een meisje te komen. De Nederlandse man was immers verslagen, zijn status verdwenen. De Duitse soldaten waren de baas op straat en hadden de meeste status. Ook het uitgaan was door sperzeit lastiger, waardoor meisjes waren aangewezen op de Duiters om te kunnen stappen. Ondertussen werd de Nederlandse man geïsoleerd en verraden omwille van ‘voedselbonnen’ en ‘sigaretten’. 

Als het aan Stichting Werkgroep Herkenning ligt maakt de Nederlandse regering excuses voor de mishandeling van de ‘moffenmeiden’. De meisjes werden vernederd, verkracht en vastgezet. Deze wandaden werden niet alleen gepleegd door Jan met de Pet, maar ook door leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, die de Nederlandse Staat vertegenwoordigden. Veel meisjes waren zo dom zich te laten verleiden door de bezetter en moesten het na de oorlog dus bekopen met sancties. Zo werden hun hoofden kaalgeschoren en werden er foto’s gemaakt en verspreid. Niet via Megaupload.com, maar gewoon via privéverzamelleningen van mensen.

Ruim 140 000 vrouwen zouden relaties zijn aangegaan met deelhebbers van de nazi-staat. Het gaat hier dus niet om incidenten, maar om grootschalige liefdesaffaires met de bezetter. Dit bood de vrouwen voordelen zoals extra bonnen, veiligheid en status. Terwijl zij konden profiteren van de plunderingen van de Duiters, zaten de Nederlandse mannen zonder meisje alleen thuis. Of mochten zij zwoegen in onveilige fabrieken. Vaak onbewust en naïef gingen zij in zee met de jonge soldaten, die natuurlijk keurige uniformen droegen. Maar, die soldaten in mooie uniformen gedroegen zich ook als beesten en voerden tienduizenden inwoners van ons land af naar kampen, om daar te sterven.

Toen de Duitsers vertrokken werd dit afgereageerd op de meisjes. Dat verbaast natuurlijk niet. Het is een typisch verhaal van overleven tijdens een oorlog en vrouwen hebben daarvoor een wapen tussen hun benen, krachtiger dan een pistool. Ook in andere landen is het fenomeen van meisjes die heulen met vijanden bekend. Neem bijvoorbeeld de vrouwen uit Oost-Europa, die maar al te graag hun bed deelden met oprukkende Duitsers. Ook andersom gebeurde het toen de Russen kwamen. De Mannen in de gebieden waar gevochten werd kwamen er niet zo makkelijk van af. Hun male privilege bestond voornamelijk uit vechten en sterven. Maar de mooiste en knapste meisjes konden vaak wegkomen. Met andere woorden: je gaat gewoon niet met een man die deelneemt aan een agressieoorlog tegen je eigen medemensen, doe je dit wel dan ben je dan alleen naïef of ook kwaadaardig?

Dat het niet netjes was dat de moffenmeiden werden verkracht staat buiten kijf. Het was inderdaad fout dat de volksmassa zich zo losliet. Maar een excuus vanuit de regering gaat wel ver. Het kan niet zo zijn dat in de geschiedenis het beeld ontstaat dat het oké is om met plunderende troepen een relatie te hebben. En te doen alsof je er niets van af wist. Natuurlijk hadden de meisjes geen direct aandeel in het menselijk leed dat geschiedde, maar zij maakten het leven van de bezetter wel makkelijker en gaven deze zelfs enige legitimiteit middels hun relatie. Na de oorlog werd hun fout rechtgezet. Is het tijd voor Rutte om de  fouten van de Nederlandse staat toe te geven? Wat is uw mening?

 


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

44 reacties

  1.   

    Het ging hier grotendeels om dom, onvolwassene meisjes die zich van geen kwaad bewust waren.

    Enerzijds begrijp ik dat het onrechtvaardig was om de woede aan deze domme meisjes te uiten die echt niet verantwoordelijk waren voor het leed maar anderzijds hebben de duitse bezetters nog veel ergere dingen gedaan. Op de een of ander manier heb ik toch moeite om voor deze meisjes te voelen. Excuses lijkt me dus niet echt gepast

    1.   

      “Domme meisjes”… ook wel erg generaliserend. Ik denk vooral dat het hier om 140.000 unieke verhalen gaat, waar wij achteraf, met de kennis van nu, onmogelijk een oordeel over kunnen vellen. Wat ik wel weet is dat mensen zelden “dom” zijn, dat is een kwalificatie die je maakt uit superioriteit. Mensen handelen naar hun situatie, overtuigingen, en doelen, en maken daarin keuzes. Het is wel erg makkelijk om die keuzes nu als “dom” te kwalificeren.

      1.   

        Ja, de insteek is erg generaliserend. Er is veel grof geweld toegepast en disproportioneel veel woede op deze vrouwen afgereageerd.

        Ik denk dat het een zwarte bladzijde was in de recente geschiedenis.

        1.   

          Het is klein bier vergeleken met de zinloze bombardementen op Dresden en de welbewuste verhongering van Duitsers na de oorlog om ze uit hun leefgebieden te verdrijven en Polen en Tsjechoslowakije (toen nog) naar links op te schuiven en Frankrijk uit te breiden naar rechts.

    2.   

      Eugenie
      Dom? onbewust ? Die zullen er bij hebben gezeten .Maar liefde kent geen grenzen . Verraden das een ander verhaal . Maar omdat je verlieft wordt op een gast die bezetter is ik zie er geen probleem in . Daarbij het is ruim 70 jaar geleden .Laat het verleden het verleden zijn .Maar leer er wel van .In dat laatste opzicht denk ik dat vele NL nog steeds niets geleerd hebben en de kop in het zand steken .En als straks de pleuris uitbreekt . Wederom de eerste zijn die met het vingertje wijzen .Zonder zich er van bewust te zijn dat men het zelf zover heeft laten komen .

      1.   

        Wheelboy.+++++

  2.   

    Je vergeet nog te vermelden dat, om aan extra privileges te komen (Voedsel, drank etc.) ook verzetsmensen, Joden en onderduikers zijn verraden!

  3.   

    Goede vraag! Ook goed om te weten om wie het gaat en om hoeveel moffenmeiden.

  4.   

    Voor de oorlog was het in grensgebieden de normaalste zaak van de wereld om over de grens een relatie aan te gaan. Vele van onze voorvaderen hadden en hebben hierdoor Duits bloed (volkslied?). Tijdens de oorlog was dit ineens onacceptabel. Begrijpelijk in het westen, maar zoals wel vaker bestaat Nederland niet alleen uit het westen.
    Vele soldaten waren geen SSers, deze werden zelfs verafschuwd door de soldaten. Veel van de NSBers waren niet zozeer voor de Duitsers, maar vooral tegen de communisten. Tegenwoordig is WO2 zwart/wit, goed/fout, voor of tegen. Misschien bestaat er ook een grijs gebied.
    Maar een excuses van de regering is achterhaald en maakt nu niets meer uit. Een stukje symboolpolitiek.

    1.   

      “Een stukje symboolpolitiek.”

      Ook interessant. Ik zie dat bij meer onderwerpen. Denk aan het geleur over het slavernijverleden en de zeelieden uit de tijd van de VOC.

      1.   

        Daar zit wel een subtiel verschil in wat de zaken anders maakt. De verkrachtingen tijden wo2 kwamen voort uit volkswoede, was niet primair de verantwoordelijkheid of nalatigheid van de Nederlandse overheid. Bij de slavernij is de Nederlandse overheid wél primair verantwoordelijk. Niet dat ik vind dat daar per se excuses moeten komen, maar je moet je wel realiseren dat dit een belangrijk verschil is, waardoor ik wel begrijp dat er mensen zijn die excuses voor de slavernij willen van de overheid.

        1.   

          De verschillen zijn er inderdaad. De vraag is of excuses zoden aan de dijk zetten of dat dit voornamelijk als gezien kan worden symbool(politiek).

  5.   

    Ik zeg, excuses en herstel betalingen. Want, dat zogenaamde goede Nederland, was een groot en stinkend moeras, met verraders en collaborateurs en wegkijkers, waarvan er zich heel veel in Londen bevonden. Procentueel gezien, zij er in NL de meeste Joden verraden en weg gevoerd. NL heeft het grootste contigent ‘Germaanse SS’ geleverd. Ambtenaren, politie en artsen deden hun uiterste best, om joden uit het bevolkingregister te filtreren, om ze daarna aan te geven. En ja toen de oorlog ‘’gewonnen was’ kropen die zogenaamde verzetstrijders en BSers uit hun gootsteenkastjes, om de “held” uit te hangen. En ja, men zocht een zondebok, hoe makkelijk is het om dan vrouwen aan te wijzen. Er is helaas nog niets verandert en hun schuldig zijn, neemt helaas weer toe (islam).

    1.   

      Een interessante benadering van de feiten! Hypocrisie ligt inderdaad om de hoek en dat nazi-Duitsland bijzonder succesvol was met het transport en de moord op meer dan 100.000 landgenoten kan voor een groot deel worden weggeschreven op het conto van hetzelfde soort als dat vandaag wegkijkt van de problemen die op ons af komen. Nazisme en islam zijn uit dezelfde geest.

    2.   

      Top,

      Pas maar op. De waarheid ligt hier gevoelig. Maar klopt als een bus.

    3.   

      Ik vergeet te vermelden, dat mijn oudtante, Joukje Grandia-Smits heette en zij heeft mij heel veel verteld, aangaande ‘de waarheid’ van het zogenaamde verzet in Nederland.

  6.   

    Eerst even dit:
    “Vanwege de bezetting was het voor Nederlandse mannen moeilijker om aan een meisje te komen. De Nederlandse man was immers verslagen, zijn status verdwenen. De Duitse soldaten waren de baas op straat en hadden de meeste status.”

    Wel een erg Hollywood cliché beeld van hoe vrouwen een partner uitkiezen….

    En dan dit:
    “Het kan niet zo zijn dat in de geschiedenis het beeld ontstaat dat het oké is om met plunderende troepen een relatie te hebben. En te doen alsof je er niets van af wist.”

    Ik vind dit hele stuk wel een erg grove generalisatie van iets wat waarschijnlijk uit 140.000 unieke persoonlijk verhalen bestaat. Deze vrouwen deden het allemaal met een Duitser om deze redenen? Ik denk het niet. Vast wel een aantal, maar zoals ik al zei, elk verhaal is waarschijnlijk uniek. Veel vrouwen deelden ook de lakens met de bevrijders, en dat was dan duidelijk niet te doen om te overleven. Vrouwen deden het wellicht onder dwang. Vrouwen deden het wellicht omdat er simpelweg wederzijdse aantrekkingskracht was (niet alle Duitsers waren/zijn van het Hollywood stereotype…) Wie zal het zeggen?

    Maar goed. Moeten er excuses komen? Daar kan ik dan ook moeilijk over oordelen. Het past wel in de lijn van excuses over de wandaden in Indonesië, maar dat is natuurlijk vooral de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid. Dit een stuk minder, is eerder algehele volkswoede. Goed om te benadrukken dat dit verwerpelijke acties waren van het Nederlandse volk, maar excuses niet per we nodig lijkt me.

    1.   

      Goede bijdrage!

    2.   

      Ik ben het met u eens dat het artikel niet een volledig beeld schetst over de situatie destijds. Het is ook bijzonder lastig om uitspraken te doen daarover, ik hoop dat u dat begrijpt.

      1.   

        Zeker, het is bijzonder lastig. Vandaar ook mijn reactie. Ik ben natuurlijk ook van de na-oorlogse generatie, dus bij mij is het ook allemaal een best guess. Maar ik had graag iets meer nuance gezien over de uniekheid van elk individueel verhaal van deze dames.

        1.   

          Goede bijdrage, opnieuw!

  7.   

    Overigens, erg fijn om inhoudelijke stukken te lezen zonder vooringenomenheid en eindeloze framing en name-calling. Complimenten Teunis. Meer van dit soort stukken graag.

  8.   

    Alsof er geen belangrijker zaken zijn.

    Het is dik 70 jaar geleden gebeurd en praktisch alle moffenmeiden van destijds zijn dood, of op een enkeling na compleet seniel vanwege de hoge ouderdom.

    En elke oorlog gaat nou eenmaal gepaard met onrecht. Elke bevrijding ook.

    1.   

      Moeten de moslims dan over een jaar of 70 OOK een excuus maken tegenover de vrouwen die ZIJ vernederd en verkracht hebben, o.a. veel in Zweden……..

  9.   

    De historie over de hongerwinter bericht o.a. over het feit dat deze ‘meiden’ zorgden voor voedsel waarmee familie de oorlog overleefd hebben. Dus dankzij hun diensten.

  10.   

    Nee, next !

  11.   

    ik weet niet of er verontschuldigingen al dan niet met een vergoeding dient te worden aangeboden. overigens heb ik enige moeite met de term ‘moffenmeiden’. men praat toch ook niet over ‘redneck’ meiden? als er al verontschuldigingen aangeboden met een vergoeding, dient dat te geschieden aan de joodse Nederlander. Nederland heeft dat tot op heden nagelaten. op 15 mei 1940 trok het Duitse leger Amsterdam in. Tijdens de intocht stond het Rokin, de Dam, het Damrak, de Reguliersbreestraat, etc. dan ook afgeladen met nieuwsgierigen. De ‘vijand’ werd niet vergeten. Overal deelden meisjes en vrouwen lekkers uit aan de vijandelijke soldaten, behulpzame Amsterdammers probeerden een defecte Duitse stafauto te repareren en de Amsterdamse politie wees de bezetter trouw de weg. men zou kunnen concluderen – mede door de gebeurtenissen tijdens de jaren 1940-1945, dat Nederland wel gecharmeerd was over de komst van de nationale socialisten. op 13 mei 1940 vluchtte Wilhelmina met haar kabinet naar Engeland. duidelijk staat in de Grondwet dat het Nederlands grondgebied slechts bestuurd kan worden vanaf het Nederlands grondgebied. dus vanaf Nederlands-Indië, Suriname of de eilanden in het Caraïbisch gebied. alle maatregelen en decreten uitgevaardigd tijdens het verblijf in Engeland, zijn dus volgens de Grondwet van nul en gener waarde en in wezen: illegaal! Al tijdens deze dag, 13 mei 1940, zocht HM regering – tegen de afspraken met Engeland en Frankrijk in – contact met de Duitsers om te onderhandelen. Op de morgen van de 14e mei 1940 werd de Engelse minister van Buitenlandse Zaken lord Halifax benaderd door een verontruste Charles Corbin, de Franse ambassadeur in Londen. Dit naar aanleiding van een brief die Wilhelmina naar de Franse president Lebrun had gestuurd, en waaruit het Nederlandse voornemen werd opgemaakt. Dit was overigens nog voor het Duitse bombardement op Rotterdam dat pas die middag om 13:30 uur zou plaatsvinden. premier De Geer werd geslachtofferd en in zijn plaats kwam Gerbrandy. wat betreft de BS (binnenlandse strijdkrachten) daar heb ik over gehoord dat dit ‘leger’ de oranje gestapo van de prins (Bernhard) werd genoemd. wat deze lieden in naam van de ‘vrijheid’ en ‘bevrijding’ zich dachten te permitteren was ronduit schandalig maar wel met de zegen van de prins. eind 1944 schreef Gerbrandy een brandbrief aan Wilhelmina waarin hij o.a. schreef: ‘Sinds de bevrijding hebben zich talrijke elementen in de Binnenlandse Strijdkrachten ingedrongen wier verleden en gedragingen de BS onder de bevolking een zeer slechte naam bezorgen. Alle handelingen van de BS worden verricht door jongelieden met een Oranje armband, waarop gedrukt staat het woord Oranje en die zich beroepen slechts gehoorzaamheid verschuldigd te zijn aan Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard. Het gevaar voor de reputatie van Zijne Koninklijke Hoogheid, en indirect het gehele koningshuis, behoeft geen betoog. Nog staat het gezag van het Oranjehuis zeer hoog, het is echter niet te ontkennen dat het door prins Bernhard gevaar begint te lopen’. Een man, ene Eduard Veterman oud verzetsstrijder, wist heel veel, vermoedelijk te veel, over het verzet en de strapatsen van de regering in ballingschap. hij werd door prins Bernhard op 13 juli 1945 verzocht om de geschiedenis van de BS op schrift te zetten maar door zijn grote kennis van de vuiligheid, in opdracht van de overheid, die door dezelfde overheid gepoogd werd om onder het tapijt te vegen, werd hij op 25 augustus 1945 van deze taak ontheven. Veterman heeft toen op eigen initiatief een script samengesteld waarvan de inhoud zo funest was voor zowel het Koninklijk Huis als de regering, dat hij in opdracht op 29 juni 1946 werd vermoord. Het manuscript was – na de begrafenis – verdwenen… alles bij alles in overweging nemend, denk ik dat het Nederlandse volk in zijn totaliteit verontschuldigingen met een vergoeding van de overheid krijgt aangeboden.

    1.   

      Quote: duidelijk staat in de Grondwet dat het Nederlands grondgebied slechts bestuurd kan worden vanaf het Nederlands grondgebied
      .
      Was de Nederlandse ambassade in London geen Nederlands grondgebied

      1.   

        @de heer Spaanse kok
        artikel 21 van de Grondwet:
        in geen geval kan de zetel der Regeering buiten het Rijk worden geplaatst.
        Zetelverplaatsing door de Regeering
        De strekking der bepaling is niet, den Koning te verbieden tijdelijk het land te verlaten, noch zelfs in den vreemde regeringsstukken te onderteekenen, maar om te verhinderen, dat hij de regeeringsorganen, welker medewerking hij ter vervulling zijner taak behoeft, tijdelijk of voorgoed naar het buitenland verplaatst.
        dit is van de hand van prof. dr. A.A.H. Struyken, Het Staatsrecht van het Koninkrijk der Nederlanden, 1928 pagina 351.
        de originele spelling is gehandhaafd.
        Op 15 mei 1940 schrijft Dr. H. Colijn: ‘we zullen nu maar niet meer gewagen van de ongrondwettige daad om den zetel van de Regeering b u i t e n
        het Rijk te vestigen, hoewel er gelegenheid bestond om hem te verplaatsen naar veiliger gebied b i n n e n het Rijk. Omtrent dit alles zullen t.z.t. de verantwoordelijk-heden vastgesteld moeten worden. Maar voorloopig blijven wij zitten met een in het buitenland gevestigd Kabinet, dat – zoo we ons niet sterk vergissen – het vertrouwen van waarschijnlijk 95 pCt. van het Nederlandsche volk mist’. artikel 21 is bij de Grondwet wijziging uit 1983 geschrapt. @ heer Spaanse kok, ik neem aan, dat uw vraag afdoende beantwoord is, zo niet dan verneem ik dit gaarne.

  12.   

    Nee.

    1.   

      @de heer Aytas
      u schrijft nee. waarop zegt u nee? is het tegen de suggestie om deze mensen verontschuldigingen al dan niet gepaard aan een schadevergoeding, aan te bieden? ietwat duidelijkheid in uw reacties is aanbevelenswaardig.

  13.   

    Wordt de privacy niet geschonden ? Het luistert zo nauw tegenwoordig. Familie aan wie later nooit iets is verteld…

  14.   

    Jaren geleden toen ik een student in Den Haag was, waar er toen een extreme te kort aan huur woningen was, kon ik misschien een kamertje krijgen bij een oude vrouw. Maar voordat ik wou bij haar in huis zou komen wonen, werd ik door een buurvrouw gewaarschuwd dat zij “fout was in de oorlog”. Omdat ik helemaal alleen in ons land was, en moest gauw een beter kamer-woning vinden, had ik weinig keus. Of blijven leven in een onleefbare woning in de Schilderswijk van Den Haag, of een mooie kamer nemen van een ex-Nazi vrouw. Omdat mijn familie in Canada 2 vreselijke oorlogen hebben meegemaakt, heb ik ook gedacht hoe “onschuldig” was dit oude hospita? Mijn moeder was rode kruis zuster, en mijn oom was hospita sargent in Eindhoven bij de Canadese brigade uit Winnipeg, Canada gedurende WW 2. Tijdens mijn opleiding in het muziek vaak, heeft mijn moeder mij gebracht naar Deer Lodge Veteraan Hospitaal, Winnipeg, Manitoba. De grootste van Canada. De enige die mij kon helpen van af te komen van de verschrikkelijke wonden dat ik heb gezien, was een oud kolonel in een rolstoel. Ik wou van dit lieve oude man horen hoe hij heeft 2 wereld oorlogen kunnen
    meemaken, en steeds doorgaan. Hij zij tegen mij: Meisje wij kunnen het niet meer doen, nu is het eindelijk tijd voor wereld vrede, of ondergang. Toen ik werd gevraagd
    om de solo alt partijen van verschillende oratoriums en missas te zingen, werd er vaak verteld dat er oorlog slachtoffers zou ook komen om te genieten van de concert.
    Ik heb ze gezien in rolstoelen en op brankars. Toen ik voor het eerst de solo alt werd van de Matteus Passie in Rotterdam in de Laurenskerk, was ik niet geschrokken van de
    zoveel mensen in rolstoelen, en nog erger…Omdat mijn moeder mij jaren eerder liet zien over de 2 wereld oorlogen, vooral hoe het ging voor de SOLDATEN die helden waren tijdens 2 vreselijke oorlogen. Moeder wist hoe het ging met die 2 vreselijke oorlogen, omdat zij het ook heeft meegemaakt als rode kruis zuster. En ja, ik bleef in mijn afschuwelijke kamertje in de Schilderswijk, totdat het is me gelukt om een beter leven te krijgen in een heel andere gemeente van ons land. Nee ik hou HELEMAAL NIET van land verraders!

  15.   

    Excuses is niet nodig, ik denk dat de dames in kwestie tenzij ze nog leven , er liever niet meer aan herinnerd willen worden.

  16.   

    Volgens mij was er in 1236 ook een bepaald volk die excuses verdiend, het gaat maar door en het ergste is nog dat ik met deze vraagstellingen belast wordt.
    Zwarte piet, slavernij en weet ik veel allemaal..

  17.   

    Het lijkt me onzinnig nog op zo iets als de ”moffenmeiden” terug te komen na zoveel jaren. Het aantal van 140000 lijkt me zwaar overdreven.
    Wat nu speelt, is veel belangrijker en dat is het verraad aan het Nederlandse volk van nu. Dat is ook van fundamenteler blijvend gehalte. Dat bijvoorbeeld een kerkenraad aan haar leden durft te vragen of ze hun dochter van 16,17 jaar beschikbaar willen stellen aan asielzoekers. Dat beschikbaar stellen stond er letterlijk.
    De hulpen aan het asielzoekerscentrum, dat hier was gevestigd, kwamen juist van de kerken af. Dat bleek me ook elders het geval te zijn. Voor mij betekende dat ik hierdoor ver van die kerken ben komen af te staan.
    Verraad is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Ja, regel. Wat dat betekent zou iedereen zich moeten realiseren.

  18.   

    NSB’ers waren er al voor de Duitse bezetting van Nederland. De moffenmeiden waren dan ook merendeels NSB’ers. Een (liefdes)relatie aangaan met de bezetter staat gelijk aan landsverraad terwijl de gewone Nederlander onderdrukt wordt door de bezetter. Vrijheid van mening was niet meer mogelijk zonder het risico te lopen ontslagen te worden bij jouw werkgever, of nog erger opgepakt te worden door de Gestapo en te eindigen voor het vuurpeloton of in een (werk)concentratiekamp. De moffenmeiden lagen dan ook niet wakker van de ellende die de opgepakte Nederlanders ten deel viel en dachten dan ook alleen maar aan de voordelen van zo’n relatie.
    Excuses, neen. Dan kan je net zo goed excuses aanbieden aan iedere NSB’er. Dat zou pas landverraad zijn.

  19.   

    Waarom excuses?
    Deze dames hebben er zelf voor gekozen om te heulen met de vijand.
    Vaak waren deze dames eenzaam, maar waarom?
    Precies, omdat de duitsers hun man hadden vermoord.
    Het verhaal over vijf/zes-tien jarigen wil ik al helemaal niet horen, pedofielen.

    Dus excuses? nu? aan zulke mensen, nee, nee, nee, fout.
    De kinderen van deze mensen kunnen er niets aan doen. Laat dat wel duidelijk zijn.

  20.   

    Van de andere zijde: een prostituee scheer je ook niet kaal omdat ze het met verschillende nationaliteiten doet.
    Je kunt er dus alle kanten mee op, behalve excuses.

  21.   

    Ik denk dat blanke hoofddoekmeisjes niks van deze geschiedenis leren.

  22.   

    Net zoals bijna iedereen na de oorlog een dappere verzetsheld bleek te zijn geweest volgens eigen zeggen. Zelfs de Duitsers keken op van de medewerking die ze kregen van “ons” als het ging om verraden en verklikken.

  23.   

    Neen…..excuses niet nodig.
    Ten eerste is het bijna 70 jaar geleden.

    De regering mag mi wel zeggen dat het verkeerd was en niet had mogen gebeuren. (Mi iets anders als excuses)

    Daarnaast moeten we eens stoppen met het kweken en telen van ons nationale schuldgevoel. Inderdaad in het verleden zijn er dingen gedaan die nooit gedaan zouden mogen worden.

    Andere tijden andere zeden.

  24.   

    Het is geweest en laat het daarom rusten, hoe triest het toen ook was.

    1.   

      Weet je wat het tegenwoordige probleem is? is dat de tegenwoordige mensen helemaal never nooit in zo’n situatie zullen komen, en dan de arrogantie hebben om de mensen die de oorlog hebben meegemaakt en op deze manier hun frustraties uiten, excuses te laten maken..
      Net als de tegenwoordige met name allochtonen jeugd die zegt “geen 4 mei voor mij”, ik zeg oprotten en verplicht stellen als culturele traditie…

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!