ANALYSE: Max Verstappen had het incident met Ocon kunnen voorkomen, maar koos voor een andere optie

Bron: YouTube / Formula1.com
Foto: Bron: YouTube / Formula1.com

Tijdens de Grand Prix van Brazilie in Interlagos reed Verstappen magistraal. Hij was snel én ging spaarzaam om met zijn banden waardoor hij sneller was dan wereldkampioen Hamilton. Lange tijd zag het ernaar uit dat Verstappen de eerste plek op het podium zou gaan halen, maar door een incident met achterblijver Ocon van het team Force India F1 liep het helemaal anders. De Fransman reed zijn rondes en werd door Max op een flinke achterstand gereden. De Nederlanders stuurde hard naar de rechterkant en omdat Ocon niet meer kon reageren volgde een ongeluk. Hiervoor kreeg de Fransman een straf van de FIA. Verstappen ging helemaal uit zijn dak na afloop van de race.  

Dat was niet voldoende voor Verstappen, die na de race verhaal kwam halen bij de Fransman. Verstappen was boos, maar kon zelf ook ander keuzes maken. Bijvoorbeeld door niet de binnenkant van de tweede bocht van Ocon te claimen en ruimte te nemen voor het inhalen van de Fransman. Dat zou wellicht iets trager hebben uitgepakt, maar de crash was uiteindelijk minder positief voor Verstappen dan het nemen van tijd. Na de 3e bocht komt namelijk een lang recht stuk en daar had Verstappen de Force India eenvoudig kunnen inhalen. Uiteindelijk is Max dus zelf ook één van de redenen waarom het incident plaatsvond. Red Bull baas dr. Helmut Marko lijkt geen enkele zelfreflectie te hebben en noemt Ocon zelfs een ‘idioot’.

Bron: YouTube/ Formula1.com
Het moment waarin zowel Ocon als Verstappen een keuze moesten maken hoe zij de bocht zouden ingaan. Dit moment bepaalt mede hoe enkele seconden later een crash ontstaat. Verstappens wiel is aan de linkerkant te zien. Bron: YouTube/ Formula1.com

 

Enkele meters verder besluit Verstappen het risico te nemen en naar rechts in te sturen. Ervan uitgaande dat Ocon aan de kant gaat. Een aanname die later pijnlijk uitpakte. Bron: YouTube/ Formula1.com
Enkele meters verder besluit Verstappen het risico te nemen en naar rechts in te sturen. Ervan uitgaande dat Ocon aan de kant gaat. Een aanname die later pijnlijk uitpakte. Bron: YouTube/ Formula1.com

 

Op het moment dat er geen weg terug is. <div class=

De keuze van verstappen was om geen ruimte te laten voor Ocon. De keuze van Ocon was om de binnenkant te blijven behouden. Resultaat: geen 1e plek voor Verstappen. Bron: YouTube/ Formula1.com

Best sneu van Helmut Marko als je bedenkt dat Ocon in zijn recht stond om te proberen zichzelf te ‘unlappen’. Goed dus dat de FIA ingrijpt om dit uit de hand lopende relletje te sussen. Omdat Verstappen fysiek werd met Ocon en besloot de Fransman te duwen. Erg kinderachtig van Verstappen om zich zo te laten gaan. De FIA heeft besloten de jonge coureur twee dagen taakstraf te geven. Wat dit precies inhoudt is nog niet duidelijk, maar wellicht dat een paar uur corveedienst Verstappen kan helpen rustig te worden. De raceleiding laat weten: “Hoewel we sympathie hebben voor de passie van Verstappen, zijn de stewards van mening dat sporters op dit niveau de verplichting hebben om zich netjes te gedragen en als rolmodellen te dienen voor andere coureurs op alle niveaus


Waardeer jij de artikelen op DagelijkseStandaard.nl? Volg ons dan op Twitter!

In dit artikel

Wie op onze website reageert, gaat akkoord met ons huisreglement.

Reageer

9 reacties

  1.   

    Belachelijk natuurlijk…

    1.   

      Inderdaad, ronduit belachelijk daar dat geklooi van die Fransman hem zijn eerste plaats kostte, dat zou al genoeg straf moeten zijn.

  2.   

    Als je vol adrenaline zit en je verspeelt de kans op een eerste plaats, dit is wel een heel menselijke reactie. Er was geen vooropgezet plan van Max. Enkel zijn frustratie afreageren. Kinderachtige oplossing van de FIA. Iedereen moet maar meteen gestraft worden. Zoals ik het kan beoordelen is er een inschattingsfout gemaakt door beide coureurs. Kom op zeg, dat zijn nog jonge gasten.

  3.   

    Degene die dit artikel heeft geschreven heeft weinig verstand van de regels bij auto race Formule 1. Als achterblijver op een ronde krijg je namelijk de blauwe vlag en dat betekent dat je de leider niet mag hinderen maar voor moet laten gaan.
    Dat hij OCON niet gezien zou hebben slaat nergens op want hij zat naast Max verstappen in een eerdere bocht maar max ging hem voorbij en OCON drukte hem zo van de baan (express maar volgens hem had hij hem niet gezien……….my ass) Een hele domme reactie want hij moet Max ten aller tijden voor laten was het niet in deze bocht dan wel in de volgende en dan die domme grijns of lach op zijn gezicht staat me echt niet zo aan waaruit bleek dat hij dacht zo jouw heb ik te pakken.

    1.   

      Volgens het reglement heeft een F1-coureur die op één ronde achterstand is gezet het recht de raceleider in te halen. Op de beelden is heel duidelijk te zien dat Max ervoor kiest om een risico te nemen. Hij had de bocht ook ruimer kunnen nemen. Vergeet niet dat het hier gaat om split seconds beslissingen van beide rijders. Het is allemaal niet zo zwart-wit als het spektakel wordt voorgesteld in de media.

      1.   

        Goede aanvulling. Dat maakte het agressieve gedrag van Max na afloop nog lastiger verteerbaar.

  4.   

    Teunis dokter, laat je zelf eens onderzoeken, dat is hard nodig. Je raaskalt.

  5.   

    Oefff. Wat een slecht stuk! Schrijver begrijpt helemaal NIETS van racen DAMN! Bij een blauwe flag moet je opzouten van de racelijn. Stel dat Ocon Max had ingehaald, had hij de volgende bocht weer blauw en dus ruimte moeten maken voor Max. Ocon haalt vervolgens inhaalactie Alonse erbij HAHAHA. Iemand inhalen die 18de ligt, of de raceleider. Wat een enorme roze oetl*l!

    DAARBIJ!!!! hij lag voor hem in bocht 2 dus Ocon had moeten liften, net als ELKE andere actie van ALLE andere coureurs in bocht 2. Kijk ze allemaal maar terug.

    Nog wat puntjes:
    – Nagenoeg complete race community zegt dat Ocon een kneus is.
    – Hij heeft straf gehad, dus de FIA legt de schuld bij Ocon.

    WAT EEN DRAMATISCH SLECHT ARTIKEL! Niet gewend van DDS :-(

  6.   

    …. Ocon had beter moeten weten. Topsport is emotie! Als een beetje duwen niet eens meer mag…

Like nu onze nieuwe pagina voor nieuws en opinie!